Το επάγγελμα μαθητής στις σημερινές μέρες θα λέγαμε ότι είναι ένα απαιτητικό και δύσκολο επάγγελμα. Πραγματικά, ο σύγχρονος Έλληνας μαθητής έχει να αντιμετωπίσει ένα βαρύ πρόγραμμα με αρκετές ώρες στο σχολείο, επιστροφή στο σπίτι για διάβασμα, επιπλέον φροντιστήρια κ.α.
Είναι αρκετά συνηθισμένο στα μέσα της σχολικής χρονιάς να παρατηρείτε μια κάμψη, μια κούραση από τους μαθητές και οι γονείς χρειάζεται να ενθαρρύνουν τα παιδιά ώστε να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τη σχολική χρονιά με επιτυχία. Κάθε παιδί όμως έχει τα δικά του εσωτερικά κίνητρα για να καταβάλλει περισσότερη προσπάθεια, ανάλογα με τον χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του αλλά και το μαθητικό του προφίλ, αναφέρει ο κ. Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής. Έχουμε 4 διαφορετικούς τύπους μαθητών που ο καθένας χρειάζεται διαφορετικό τρόπο ενθάρρυνσης και ώθησης:
Άριστος μαθητής: 17-20
Ο άριστος μαθητής είναι υπερήφανος και δεν θέλει να χαλάσει την καλή του εικόνα. Οργανωτικός, τακτικός, μεθοδικός και αποτελεσματικός σε αυτά που κάνει. Είναι πάντα συνεπής στις υποχρεώσεις του.
Ο άριστος μαθητής είναι υπερήφανος και δεν θέλει να χαλάσει την καλή του εικόνα. Οργανωτικός, τακτικός, μεθοδικός και αποτελεσματικός σε αυτά που κάνει. Είναι πάντα συνεπής στις υποχρεώσεις του.
Πως ενισχύεις έναν άριστο μαθητή:
• Κάνετε συχνές συζητήσεις μαζί του
• Δείξτε κατανόηση σε όσα σας λέει
• Υπενθυμίζετε τους στόχους του
• Να τον επιβραβεύετε συχνά
• Κάνετε συχνές συζητήσεις μαζί του
• Δείξτε κατανόηση σε όσα σας λέει
• Υπενθυμίζετε τους στόχους του
• Να τον επιβραβεύετε συχνά
Ποια είναι η καλύτερη ώρα για μελέτη:
Ο άριστος μαθητής είναι επιμελής και γνωρίζει πότε πρέπει να κάτσει να διαβάσει. Δεν χρειάζεται ο γονέας να επέμβει στη διαμόρφωση του προγράμματος του.
Ο άριστος μαθητής είναι επιμελής και γνωρίζει πότε πρέπει να κάτσει να διαβάσει. Δεν χρειάζεται ο γονέας να επέμβει στη διαμόρφωση του προγράμματος του.
Σταθερός – καλός μαθητής: 15-17
Ο σταθερός, καλός μαθητής δεν επιτρέπει στον εαυτό του να ξεφύγει. Είναι αξιόπιστος στη συμπεριφορά και ελέγχει τον εαυτό του. Φοβάται αρκετά το ενδεχόμενο της αποτυχίας.
Ο σταθερός, καλός μαθητής δεν επιτρέπει στον εαυτό του να ξεφύγει. Είναι αξιόπιστος στη συμπεριφορά και ελέγχει τον εαυτό του. Φοβάται αρκετά το ενδεχόμενο της αποτυχίας.
Πώς ενισχύεις τον σταθερό – καλό μαθητή:
• Του υπενθυμίζετε τον κίνδυνο για αποτυχία
• Τον κινητοποιείτε για περισσότερη προσπάθεια
• Τον ενισχύετε εάν χρειαστεί (ιδιαίτερα/φροντιστήρια)
• Του υπενθυμίζετε τον κίνδυνο για αποτυχία
• Τον κινητοποιείτε για περισσότερη προσπάθεια
• Τον ενισχύετε εάν χρειαστεί (ιδιαίτερα/φροντιστήρια)
Ποια είναι η καλύτερη ώρα για μελέτη:
Χρειάζεται παρότρυνση-υπενθύμιση γιατί πολλές φορές μπορεί να μην είναι πολύ συνεπής. Αφότου επιστρέψει από το σχολείο, μία ώρα μετά είναι μία καλή ώρα να ξεκινήσει την μελέτη.
Χρειάζεται παρότρυνση-υπενθύμιση γιατί πολλές φορές μπορεί να μην είναι πολύ συνεπής. Αφότου επιστρέψει από το σχολείο, μία ώρα μετά είναι μία καλή ώρα να ξεκινήσει την μελέτη.
Μέτριος μαθητής: 12-15
Ο μέτριος μαθητής θεωρεί ότι όλα θα πάνε καλά. Υπολογίζει πάντα καλύτερη απόδοση από αυτή που έχει και δεν θέλει να ζορίζει τον εαυτό του. Συχνά κρύβει μαθήματα, λέει ψέματα και δεν είναι φιλόδοξος.
Ο μέτριος μαθητής θεωρεί ότι όλα θα πάνε καλά. Υπολογίζει πάντα καλύτερη απόδοση από αυτή που έχει και δεν θέλει να ζορίζει τον εαυτό του. Συχνά κρύβει μαθήματα, λέει ψέματα και δεν είναι φιλόδοξος.
Πως ενισχύεις τον μέτριο μαθητή:
• Χρειάζεται στενή επιτήρηση (όχι τηλεόραση, κινητά, tablet)
• Καθημερινός έλεγχος του τι έχει διαβάσει
• Επιβράβευση μόνο μετά από κάθε καλή προσπάθεια
• Χρειάζεται στενή επιτήρηση (όχι τηλεόραση, κινητά, tablet)
• Καθημερινός έλεγχος του τι έχει διαβάσει
• Επιβράβευση μόνο μετά από κάθε καλή προσπάθεια
Ποια είναι η καλύτερη ώρα για μελέτη:
Καλό είναι να ξεκινήσει αμέσως μόλις γυρίσει από το σχολείο γιατί εάν αφήσει μεγάλο κενό, συχνά βρίσκει δικαιολογίες ώστε να διακόψει και να σταματήσει το διάβασμα.
Καλό είναι να ξεκινήσει αμέσως μόλις γυρίσει από το σχολείο γιατί εάν αφήσει μεγάλο κενό, συχνά βρίσκει δικαιολογίες ώστε να διακόψει και να σταματήσει το διάβασμα.
Αδιάφορος μαθητής
Ο αδιάφορος μαθητής δεν έχει στόχους και κίνητρα για μάθηση και τα συναισθήματα του για το σχολείο είναι αρνητικά. Είναι εγωκεντρικός και δύσκολα μπαίνει στη θέση του άλλου. Δεν πηγαίνει στο φροντιστήριο, δεν γνωρίζει το πρόγραμμά του και δεν είναι συνεργάσιμος στο διάβασμα. Εκβιάζει, συχνά δημιουργεί καβγάδες και έχει συνήθως κακή εικόνα μέσα στην τάξη.
Ο αδιάφορος μαθητής δεν έχει στόχους και κίνητρα για μάθηση και τα συναισθήματα του για το σχολείο είναι αρνητικά. Είναι εγωκεντρικός και δύσκολα μπαίνει στη θέση του άλλου. Δεν πηγαίνει στο φροντιστήριο, δεν γνωρίζει το πρόγραμμά του και δεν είναι συνεργάσιμος στο διάβασμα. Εκβιάζει, συχνά δημιουργεί καβγάδες και έχει συνήθως κακή εικόνα μέσα στην τάξη.
Πως ενισχύεις τον αδιάφορο μαθητή:
• Συστηματική προσέγγιση
• Πολύ στενά όρια και επιτήρηση
• Επιβράβευση σε απόλυτη επιτυχία
• Παρακολούθηση από κάποιον ειδικό
• Συστηματική προσέγγιση
• Πολύ στενά όρια και επιτήρηση
• Επιβράβευση σε απόλυτη επιτυχία
• Παρακολούθηση από κάποιον ειδικό
Ποια είναι η καλύτερη ώρα για μελέτη:
Δεν υπάρχει κάποια ώρα που θα είναι καλύτερη για τη μελέτη του. Αυτός που θα τον επιτηρεί θα ορίσει και το πρόγραμμα του.
Δεν υπάρχει κάποια ώρα που θα είναι καλύτερη για τη μελέτη του. Αυτός που θα τον επιτηρεί θα ορίσει και το πρόγραμμα του.