ΑΘΗΝΑ |
Καθήκον του πιλότου της πολιτικής αεροπορίας είναι η πλοήγηση αεροσκαφών της αεροπορικής εταιρείας. Τα αεροπλάνα αυτά μεταφέρουν επιβάτες, αλληλογραφία και εμπορεύματα. Ποια είναι τα καθήκοντα του;
Αυτά περιλαμβάνουν: έλεγχο των εγγράφων που πρέπει να συμπληρωθούν πριν από κάθε πτήση και που αφορούν κυρίως τον τεχνικό έλεγχο των αεροπλάνων, έλεγχο του πίνακα ελέγχου πριν το ξεκίνημα της πτήσης, παρακολούθηση του πίνακα ελέγχου και των δεδομένων του ραντάρ κατά τη διάρκεια της πτήσης, συχνή επικοινωνία με τους πύργους ελέγχου των αεροδρομίων, οδηγίες στους επιβάτες αν χρειαστεί να εκτελέσει ανώμαλη προσγείωση ή αν πρόκειται να συναντήσουν κακοκαιρία.
Που εργάζεται και υπό ποιες συνθήκες; Ο χώρος εργασίας του είναι το πιλοτήριο των αεροπλάνων. Τι εργαλεία / εξοπλισμό χρησιμοποιεί; μοχλούς, κουμπιά πλοήγησης, πυξίδα, Παγκόσμιο Σύστημα Εντοπισμού Θέσης, σύστημα ραντάρ για τη μετάδοση του καιρού, ασύρματο, πίνακα που δίνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την πτήση, στολή, κλπ.
Ποια προσόντα απαιτούνται για να πετύχει κανείς σε αυτόν τον τομέα; Για να γίνει κάποιος πιλότος είναι να πετύχει στις εξετάσεις της Σχολής Ικάρων, να γίνει δεκτός για την ειδικότητα του ιπτάμενου και να τελειώσει επιτυχώς την εκπαίδευσή του. Για να πάρει κανείς την ειδικότητα του ιπτάμενου δεν θα πρέπει να έχει κανένα πρόβλημα υγείας, ενώ θα πρέπει επίσης να έχει ύψος μεταξύ συγκεκριμένων ορίων. Μπορεί ακόμη να τελειώσει κάποια αντίστοιχη ιδιωτική σχολή στην Ελλάδα ή το εξωτερικό.
Οι ιδιωτικές σχολές που υπάρχουν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό δεν απαιτούν οι περισσότερες παρά μόνο απολυτήριο λυκείου. Χρειάζεται να υπάρχει καλό υπόβαθρο σε γνώσεις μαθηματικών, φυσικής και εννοείται άριστο επίπεδο στη γνώση της αγγλικής. Τα δίδακτρα κυμαίνονται από 40.000 Ευρώ έως και 80.000 Ευρώ ανάλογα με τη χώρα για επαγγελματικό δίπλωμα), τα προγράμματα σπουδών, τη σχολή αλλά και την διασύνδεσή της με την αγορά εργασίας (για απλά μονοκινητήρια αεροπλάνα το κόστος κυμαίνεται από 5000 - 7000 Ευρώ). Στην πατρίδα μας υπάρχουν αρκετές σχολές αλλά το επίπεδο των περισσοτέρων είναι χαμηλό. Θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος εκτός του κόστους να ελέγξει την εμπειρία των εκπαιδευτών, τις εγκαταστάσεις της σχολής, τα μέσα που διατίθενται για πρακτική εξάσκηση αλλά και το πρόγραμμα σπουδών αν καλύπτει όλες τις απαραίτητες ενότητες.
Ενδεικτικά αναφέρουμε: ppl= private pilot license cpl=commercial pilot license atpl= airline transport pilot license IR=instrument rating NI=night rating type rating, Multi-Crew Co-operation (MCC) και Jet Orientation Course (JOC) . Μερικά από τα πτυχία που μπορεί να αποκτήσει κανείς είναι τα εξής: PPL(H) Ερασιτεχνικό Πτυχίο Χειριστή Ελικοπτέρων CPL(H) Επαγγελματικό Πτυχίο Χειριστή Ελικοπτέρων ΙR(H) Ειδικότητα Πτήσης με Όργανα Ελικοπτέρων PPL(A) Ερασιτεχνικό Πτυχίο Χειριστή Αεροπλάνων FROZEN ATPL(Α) Πτυχίο Επαγγελματία Χειριστή Εναερίων Γραμμών. MCC (Συνεργασία Πολλαπλού Θαλάμου Διακυβέρνησης) Στην πατρίδα μας ξεχωρίζουν οι σχολές EGNATIA και ΣΕΧΟΑ (σχολή της ΟΑ).
Ενδεικτικά αναφέρουμε για τις ΗΠΑ την DELTA CONNECTIONS, την Flight Safety στη Φλώριντα, την HarvsAir στον Καναδά, την ονομαστή Oxford Aviation στην Αγγλία καθώς και τις CTC,Cabair. Αν λάβουμε υπόψη τα κριτήρια που θέσαμε από την αρχή, νομίζουμε πως συγκριτικά υπερισχύουν οι σχολές των ΗΠΑ (ειδικά του νότου, όπου ο καιρός επιτρέπει και περισσότερο την πρακτική εξάσκηση) οι οποίες είναι και οικονομικά πλέον πιο προσιτές λόγω της πτώσης της τιμής του $. Αντί ιστοσελίδας δίνουμε ένα forum όπου οι ελληνόπαιδες που ενδιαφέρονται ανταλλάσσουν νέα, γνώμες και χρήσιμες εμπειρίες.
Σήμερα λόγω της δημιουργίας πολλών νέων εταιριών προσφέρονται αρκετές ευκαιρίες για καταρτισμένους και καλά εκπαιδευμένους πιλότους. Για να εξασκεί κάποιος το επάγγελμα του πιλότου απαιτείται η συνεχής επιβεβαίωση των ικανοτήτων - δεξιοτήτων, μέσω αυστηρών ελέγχων που διεξάγονται σε τακτά χρονικά διαστήματα σε επίπεδο κατάρτισης, γνώσεων αλλά και υγείας (υποβάλλονται και σε τεστ προσομοίωσης ακραίων συνθηκών.
Στην περίπτωση που κάποιος πιλότος δεν περάσει αυτό το τεστ, του στερείται αμέσως η δυνατότητα εξάσκησης του επαγγέλματος στο συγκεκριμένο τύπο αεροπλάνου και δεν του ανανεώνεται η επαγγελματική άδεια). Πέραν των πιο πάνω, το επάγγελμα του πιλότου απαιτεί την συνεχή διατήρηση της ψυχικής του ισορροπίας και της σωματικής υγείας κατά τη διάρκεια της καθημερινής τους ζωής. Π.χ. η κατανάλωση αλκοόλ αρκετές ώρες πριν την πτήση απαγορεύεται αυστηρά, ενώ απαιτείται πάντοτε ο πιλότος να βρίσκεται σε κατάσταση ηρεμίας, μακριά από άγχος και στρες.
Περισσότερα θέματα για Πανεπιστήμια εδώ.