Προαγωγικές Εξετάσεις Αρχαία Ελληνικά Γενικής Παιδείας-Αντιγόνη Λήψη
ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 16 ΙΟΥΝΙΟΥ 2000 EΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ : ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5) ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ |
Κείμενο από το πρωτότυπο (701-718) |
Α.Ι.Εμοί δέ σου πράσσοντες ευτυχώς,πάτερ, ουκ έστιν ουδέν κτημα τιμιώτερον' τί γάρ παντός θάλλοντος ευκλείας τέκνοις άγαλμα μείζον,ή τί πρός παίδων πατρί; Μή νυν έν ήθος μούνον εν σαυτώ φόρει,705 ως φής σύ,κουδέν άλλο,τουτ'ορθς έχειν' όστις γάρ αυτός ή φρονείν μόνος δοκει, ή γλώσσαν,ήν ουκ άλλος,ή ψυχήν έχειν, ούτοι διαπτυχθέντες ώφθησαν κενοί. Άλλ'άνδρα,κεί τις ή σοφός,το μανθάνειν 710 πόλλ'αισχρόν ουδέν και το μή τείνειν άγαν Οράς παρά ρείθροισι χειμάρροις όσα δένδρων υπείκει,κλώνας ως εκσώζεται τά δ' αντιτείνοντ' αυτόπρεμν΄απόλλυται. Αυτως δέ ναός όστις εγκρατή πόδα 715 τείνας υπείκει μηδέν,υπτίοις κάτω στρέψας τό ποιπόν σέλμασιν ναυτίλλεται. Αλλ΄είκε θυμώ και μετάστασιν δίδου. Α.Από το απόσπασμα που σας δίνεται να μεταφράσετε στο τετράδιό σας τους στίχους 701-709. (Εμοί ....ώφθησαν κενοί) Μονάδες 30 Β. Να γράψετε στο τετράδιό σας τις απαντήσεις των πιο κάτω ερωτήσεων: 1. Το μή τείνειν άγαν(στιχ.711):Από που είναι παρμένη η μεταφορική αυτή φράση και ποια είναι για τους Αρχαίους Έλληνες η σημασία της αντίληψης που εκφράζει; Μονάδες 10 2. Να αποδώσετε με δικά σας λόγια τις δύο εικόνες,με τις οποίες ο Αμμων καταλήγει στην προτροπή προς τον πατέρα του "αλλ " (στίχ.718) Μονάδες 10 3.Στους στίχους 705 - 706 του κειμένου από το πρωτότυπο,ο Άμμων χρεώνει στον Κρέοντα μια μοιραία μονομέρεια σκέψης.Με βάση τα στοιχεία από το μεταφρασμένο κείμενο που ακολουθεί (στίχ. 194 - 210),να εξηγήσετε σε τι συνίσταται αυτή η μονομέρεια του Κρέοντα ως προς τους δύο αδελφούς . Μονάδες 10 Κείμενο από μετάφραση (στίχ. 194 - 210 ) ΚΡ. Τον Ετεοκλή .....αυτόν που με της πόλης τα νερά πηγαίνει. 4. Να αποδώσετε με συντομία το περιεχόμενο των παρακάτω όρων που αναφέρονται στο δράμα : μύθος,πρόλογος,λογείο,κόθορνοι,χορηγία Μονάδες 10 5. Να γράψετε δύο ομμόριζα (απλά ή σύνθετα,της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας)για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις :πράσσοντος,φρονείν,γλώσσαν,μανθάνειν, εκσώζεται. Μονάδες 10 6Α. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τον παρακάτω πίνακα σωστά συμπληρωμένο :
φρονείν,πράσσοντος,έχειν, ίρις,όστιν . Σημείωση :Για το έχειν αρκεί ο ένας από τους δύο μέλλοντες. Μονάδες 5 7. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τις προτάσεις που ακολουθούν συμληρώνοντας τον συντακτικό όρο που λείπει : τιμιότερον (στιχ . 702) είναι ........................ στο κτήμα. όστις (στιχ. 707 ) είναι ....................... δοκεί. γλώσσαν (στίχ 708 ) είναι .......................... έχειν. δένδρων (στίχ. 713 ) είναι ................... όσα. εγκρατώ (στίχ. 715 ) είναι ................... πόδα. Μονάδες 10 |
ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ 27 ΜΑΪΟΥ 2000 ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ : ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5) |
Κειμενο διδαγμένο από το πρωτότυπο Δημοσθένους, υπέρ της Ροδίων ελευθερίας, 18 -20 |
Α΄Προς δέ τας ολογαρχίας υπέρ μέν τούτον ουδένος υπέρ δε της πολιτείας και της ελευθερίας ώστ' εγώγ' ούκ άν οκνήσαιμ' ειπείν μάλλον ηγείσθαι συμφέρειν δημοκρατουμένους τους Έλληναςάπαντας πολεμείν υμίν ή ολιγαρχούμενους φίλους είναι προς μεν γαρ ελευθέρους όντας ού χαλεπώ άν ειρήνην υμάς ποιήσασθαι νομίζω οπότε βουληθείητε προς δ'ολιγαρχουμένους ουδέ την φιλία ασφαλή νομίζω ού γαρ έσθ όπως ολίγοι πολλοίς και ζητούντες άρχειν τοις μετ'ισηγορίας ζήν ηρωμένης εύνοι γένοιντ' άν . Θαυμάζω δ'εί μηδείς υμών ηγείται Χίων ολιγαρχουμένων και Μυτιληναίων και νυνί ¨ροδίων και πάντων ανθρώπων ολίγου δέω λέγειν εις ταύτην την δουλείαν υπαγομένων,συγκινδυνεύειν τι την παρ'ημίν πολιτείαν,μηδέ λογίζεται τούθ' ότι ούκ έστιν όπως ει δι ολιγαρχίας άπαντα συστήσεται,τον παρ'υμιν δήμον ευάσουσιν ίσασι γάρ ουδείας άλλους πάλιν εις ελευθερίαν <άν> τα πράγματα εξάγονται όθεν φή κακόν αυτοίς άν τί γενέσθαι προσδοκώσι τούτ' ανελέιν βουλήσονται. τους μέν άλλους τούς αδικούντας τίνας αυτών των κακώς πεπονθότων αχθρούς ηγείσθαι χρη .τους δε τας πολιτείας καταλύοντας και μεθιδίαντας είς ολιγαρχίαν κοινούς εχθρούς παραινώ νομίζειν απάντων των ελευθερίας επιθυμούντων. Από το κείμενο που σας δίνεται,να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το τμήμα:"προς μεν γαρ ελευθέρους ...δήμον ..εάσουσιν". Μονάδες 10 Β΄Να γράψετε στο τετράδιό σας τις απαντήσεις των παρακάτω ερωτήσεων: 1.Κατά τον Δημοσθένη είναι προτιμότερο οι Αθηναίοι να έχουν πόλεμο προς όλους τους έλληνες "δημοκρατουμενους" παρά να είναι φίλοι και σύμμαχοι με όλους τους έλληνες "ολιγαρχουμενους". Ποια είναι η σκοπιμότητα αυτής της ρητορικής υπερβολής και με ποια επιχειρήματα τη δικαιολογεί ο ρήτορας; 2."Ου γαρ έσθ' όπως ολίγοι... εύνοι γένοιντ' άν":Να εξηγήσετε αν η διακύρηξη αυτών των αρχών της εξωτερικής πολιτικής της Αθήνας ανταποκρίνεται προς την ιστορική πραγματικότητα της αθηναικής συμμαχίας. Μονάδες 10 3. Αφού διαβάσετε την παράγραφο 15 του μεταφρασμένου κειμένου σε σχέση με την παράγραφο 19 του πρωτότυπου κειμένου, να απαντήσετε στο ερώτημα: Ποιο ήταν κατά τον Δημοσθένη το σφάλμα των Ροδίων και ποιες οι συνέπειες του για τους ίδιους; Κείμενο από μετάφραση 15. Και δεν θα τα έλεγα ποτέ αυτά, αν πίστευα ότι συμφέρουν μόνον τη δημοκρατική παράταξη της Ρόδου, διότι ούτε εκπροσωπώ τους ανθρώπους αυτούς ως πρόξενος ούτε με κανέναν τους έχω προσωπική φιλία. Αλλά και στην περίπτωση ακόμη που θα συνέβαιναν αυτά τα δύο, πάλι δεν θα μιλούσα έτσι, αν δεν πίστευα πως αυτό είναι το συμφέρον σας, επειδή εγώ, αν μπορεί να το πει αυτό κάποιος που συνηγορεί για τη σωτηρία τους, συμμερίζομαι τη χαρά σας γι'αυτό που έπαθαν οι Ρόδιοι.Γιατί με το να σας αρνηθούν να λάβετε αυτά που σας ανήκαν έχουν χάσει την ελευθερία τους και, ενώ είχαν κεκτημένο το δικαίωμα να είναι σύμμαχοι ισότιμοι με σας που είσθε έλληνες και ανώτερο τους, έχουν καταντήσει δούλοι βαρβάρων και δούλων, τους οποίους δέχτηκαν στις ακροπόλεις. Μονάδες 10 4. Ποιο είναι το περιεχόμενο του όρου " .θη "στη ρητορική τέχνη; Μονάδες 10 5. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τις λέξεις που σας δίνονται παρακάτω. Δίπλα σε καθεμιά από αυτές να γράψετε μιαν άλλη λέξη, ετυμολογικής συγγένειας, από το αρχαίο κείμενο: α) πόθος, β) ηγεμόνας,γ) ουσία, δ) ιστορία,ε) νόμισμα. Μονάδες 10 Γ Κείμενο αδίδακτο Αισχύνου τού Σωκρατικού Αλκιβιάδης, απόσπασμα 1 " Ενθυμήθητι γαρ, οπόθεν ήλιος ανίσχει και όπου δύεται". "αλλ' ουδέν" έφη "χαλεπόν, ώ Σώκρατες, τα τοιαύτα ειδέναι." "Ηδη ούν σοι πώποτ' εμέλησεν, ότι ταύτης της χώρας τοσαύτης ούσης, όσον ο ήλιος πορεύεται, ή καλείται Ασία, εις ανήρ άρχει;" "Πάνυ μεν ούν", έφη, "ο μέγας βασιλεύς". "Οίσθ' ούν, ότι εκείνος εστράτευσε δεύρο και επί Λακεδαιμονίους, ηγούμενος, ει τούτω τω πόλει* καταστρέψαιτο, ραδίως τούς γε άλλους Έλληνας υπηκόους αυτώ έσεσθαι· και ούτως εις φόβον Αθηναίους κατέστησεν, ώστ' εκλιποντες την χώραν εις Σαλαμίνα έφυγον." τούτω τω πόλει = αυτός τις δύο πόλεις 1.Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το παραπάνω κείμενο. Μονάδες 20 2α.Να γράψετε τους ρηματικούς τύπους του κειμένου που βρίσκονται σε χρόνο Αόριστο στον αντίστοιχο τύπο του Ενεστώτα. Μονάδες 7 2β. χαλεπόν, μέγας, ..ως: Να μεταφέρετε τους τύπους αυτούς στους άλλους βαθμούς. Μονάδες 3 3α. δύεται, καλεῖται, ἄρχει, καταστρέψαιτο, έφυγον: Να γράψετε τις προτάσεις στις οποίες βρίσκονται τα προηγούμενα ρήματα και να αναγνωρίσετε το είδος της καθεμιάς. Μονάδες 5 3β. ούσης, ηγούμενος, εκλιπόντες, ειδέναι, έσεσθαι: Να χαρακτηριστούν συντακτικώς οι προηγούμενοι τύποι. Μονάδες 5 |
Δείτε επίσης θέματα και απαντήσεις εξετάσεων προσομοίωσης για το Λύκειο εδώ: http://e-didaskalia.blogspot.gr/2013/08/blog-post_5752.html
Δείτε επίσης τα ενδεικτικά θέματα της τράπεζας θεμάτων εδώ: http://e-didaskalia.blogspot.gr/2014/11/2014-2015.html
Αρχαία Β΄ Λυκείου θεωρητικής προαγωγικές εξετάσεις θέματα 2013
Αρχαία Β΄ Λυκείου θεωρητικής προαγωγικές εξετάσεις απαντήσεις 2013
Τα περισσότερα αρχεία είναι σε μορφή pdf και χρειάζονται το Adobe Acrobat Reader για να ανοίξουν. Αν δεν το έχετε πατήστε ΕΔΩ!
Όσα αρχεία είναι σε μορφή zip, χρειάζονται κάποιον archiver για να αποσυμπιεστούν. Αν δεν έχετε κάποιον πατήστε ΕΔΩ!
Κωδικός για άνοιγμα αρχείων zip: www.esagogi.com