Προαγωγικές εξετάσεις Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Έκφραση - Έκθεση Λήψη
Προαγωγικές εξετάσεις Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Έκφραση - Έκθεση Λήψη
Προαγωγικές εξετάσεις Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Έκφραση - Έκθεση Λήψη
Προαγωγικές εξετάσεις Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Έκφραση - Έκθεση Λήψη
ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΤΡΙΤΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2000 EΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ : ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ:ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4) |
ΚΕΙΜΕΝΟ Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 1942 Αγαπητή Κίττυ, Μάθαμε με λύπη κι απογοήτευση ότι πολλοί άνθρωποι στράφηκαν εναντίον των Εβραίων. Λένε πως ο αντισημιτισμός έπληξε μερικούς κύκλους, που ποτέ άλλοτε δεν τον διανοήθηκαν. ΄Ολοι μας στο κρησφύγετο είμαστε βαθιά συγκλονισμένοι. Η αιτία για το μίσος εναντίον των Εβραίων είναι κατανοητή, ακόμη κι ανθρώπινη κάμποσες φορές, αλλά είναι απαράδεκτη. Οι Χριστιανοί προσάπτουν στους Εβραίους την κατηγορία ότι μπροστά στους Γερμανούς λύνεται η γλώσσα τους, προδίδουν τους προστάτες τους και πολλοί Χριστιανοί, εξαιτίας τους, υφίστανται τη μοίρα και τα βάσανα τόσων και τόσων δικών μας. Πάνω σ' αυτό, λογικά αναρωτιέται κανείς: γιατί, λοιπόν, γίνεται αυτός ο ατέλειωτος κι οδυνηρός πόλεμος; Μας λένε συνέχεια ότι πολεμάμε όλοι μαζί για τη λευτεριά, για την αλήθεια και το δίκιο. Αν ο διαχωρισμός εκδηλώνεται πια στο αποκορύφωμα της μάχης, ο Εβραίος δε θα βγει άραγε, ακόμα μια φορά, κατώτερος από έναν άλλον; Θεέ μου! Τι θλιβερό που είναι να παραδέχεσαι το παλιό ρητό: " Η κακή πράξη ενός Χριστιανού φορτώνεται στον ίδιο. η κακή πράξη ενός Εβραίου φορτώνεται σ' όλους τους Εβραίους". Ο Ντούσσελ, ο γιατρός που μοιράστηκε μαζί μου την καμαρούλα, έχει να μας πει ένα σωρό πράγματα για τον έξω κόσμο, τώρα πια που πάψαμε ν' ανήκουμε σ' αυτόν. Οι ιστορίες του είναι θλιβερές. Πολλοί φίλοι εξαφανίστηκαν. Η τύχη τους μας τρομάζει. Κάθε βραδιά χτενίζουν την πόλη τα στρατιωτικά αυτοκίνητα με τους πράσινους μουσαμάδες. Οι Γερμανοί χτυπούν όλες τις πόρτες και ψάχνουν για Εβραίους. Αν βρουν Εβραίους, φορτώνουν στα καμιόνια ολόκληρη την οικογένεια. ΄Οσοι δεν κρύβονται υπογράφουν την καταδίκη τους. Οι Γερμανοί το κάνουν αυτό συστηματικά με τη λίστα στο χέρι, χτυπώντας εκείνη την πόρτα που θα βρουν να τους περιμένει πλούσια λεία. Άλλοτε πάλι, οι δυστυχισμένοι πληρώνουν λύτρα για κάθε κεφάλι. Το πράγμα είναι τραγικό. Το βράδυ βλέπω να περνάνε συχνά αυτές οι λιτανείες των ασθενών με τα παιδιά τους να κλαίνε, να σέρνονται κάτω απ' τις διαταγές μερικών κτηνανθρώπων, που τους χτυπούν με το μαστίγιο και τους βασανίζουν, ώσπου να πέσουν κάτω. Δε λυπούνται κανένα, ούτε τους γέρους, ούτε τα μωρά, ούτε τις έγκυες γυναίκες, ούτε τους αρρώστους. ΄Ολοι είναι κατάλληλοι για το ταξίδι προς το θάνατο. Τι ωραία που είμαστε εδώ, στη σιγουριά και την ησυχία! Θα μπορούσαμε να κλείσουμε τα μάτια μπροστά σ' αυτή την εξαθλίωση, αλλά υπάρχουν αυτοί που μας ήταν αγαπητοί, που φοβόμαστε γι' αυτούς το χειρότερο, χωρίς να μπορούμε να τους βοηθήσουμε. Στο ζεστό μου κρεβάτι νιώθω ένα τίποτα, όταν σκέφτομαι τις πιο αγαπητές μου φίλες, που αρπάχτηκαν άγρια και ρίχτηκαν σ' αυτή την κόλαση. Τρόμος με κυριεύει στην ιδέα πως οι άνθρωποι, οι τόσοι αγαπητοί μου, είναι παραδομένοι αυτή τη στιγμή στα χέρια των πιο ανελέητων δημίων του κόσμου. Μόνο και μόνο γιατί είναι Εβραίοι. Δική σου, ΑΝΝΑ (Διασκευή από Το Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ) Α. Να αποδώσετε περιληπτικά, σε 80-100 λέξεις, το περιεχόμενο του κειμένου. Μονάδες 25 Β1. Ποια στοιχεία της μορφής και του περιεχομένου του κειμένου πιστοποιούν ότι αυτό ανήκει στο βιογραφικό είδος του ημερολογίου; Μονάδες 5Β2. Mε ποιον τρόπο αναπτύσσεται η τρίτη παράγραφος του κειμένου; Tι επιτυγχάνει η συγγραφέας με τον τρόπο αυτό; Μονάδες 5
Β3. "Στο ζεστό μου κρεβάτι νιώθω ένα τίποτα,... κόλαση": Γιατί νιώθει έτσι η συγγραφέας; Μονάδες 5Β4. Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις της πρώτης (1ης) παραγράφου του κειμένου: διανοήθηκαν, συγκλονισμένοι,προδίδουν, μοίρα, βάσανα. Μονάδες 5Β5. α) "Οι Γερμανοί το κάνουν αυτό συστηματικά . . . τραγικό": Να διακρίνετε το γεγονός από το σχόλιο στο τμήμα αυτό του κειμένου. Μονάδες 2,5 β) ". . . τις πιο αγαπητές μου φίλες, που αρπάχτηκαν άγρια και ρίχτηκαν σ' αυτή την κόλαση": Γιατί στο σημείο αυτό η συγγραφέας προτιμάει την παθητική σύνταξη αντί της ενεργητικής;
Μονάδες 2,5
Γ. Η συγγραφέας του κειμένου που σας δόθηκε υπήρξε θύμα του ρατσισμού κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Και σήμερα όμως αντιμετωπίζουμε περιστατικά ρατσιστικής συμπεριφοράς στην καθημερινή μας ζωή. Nα γράψετε ένα κείμενο, στο οποίο να καταγγείλετε τέτοια περιστατικά και να προτείνετε τρόπους αντιμετώπισής τους.(500-600 λέξεις) Μονάδες 50 |
Δείτε επίσης θέματα και απαντήσεις εξετάσεων προσομοίωσης για το Λύκειο εδώ: http://e-didaskalia.blogspot.gr/2013/08/blog-post_5752.html
Δείτε επίσης τα ενδεικτικά θέματα της τράπεζας θεμάτων εδώ: http://e-didaskalia.blogspot.gr/2014/11/2014-2015.html
Τα περισσότερα αρχεία είναι σε μορφή pdf και χρειάζονται το Adobe Acrobat Reader για να ανοίξουν. Αν δεν το έχετε πατήστε ΕΔΩ!
Όσα αρχεία είναι σε μορφή zip, χρειάζονται κάποιον archiver για να αποσυμπιεστούν. Αν δεν έχετε κάποιον πατήστε ΕΔΩ!
Κωδικός για άνοιγμα αρχείων zip: www.esagogi.com