Παλαιότερα η ζωή στην πόλη και η καθημερινότητα των παιδιών ήταν τελείως διαφορετική από ότι είναι σήμερα, στην σύγχρονη εποχή. Τα παιδιά έτρεχαν ελεύθερα στους δρόμους, έπαιζαν μπάλα στις αλάνες, στα πάρκα, επινοούσαν παιχνίδια με τη φαντασία τους και οργάνωναν αθλητικούς αγώνες.
Δημιουργούσαν δικούς τους κανόνες, εξερευνούσαν ακατοίκητα σπίτι, σκαρφάλωναν σε μάντρες ή δέντρα, έκαναν δημιουργικές κατασκευές με πέτρες και δημιουργούσαν δρόμους μετ’ εμποδίων με κούτες ή διάφορα αντικείμενα που έβρισκαν στον δρόμο. Τα μεγαλύτερα παιδιά είχαν την ευθύνη για τα μικρότερα και τις περισσότερες φορές οι γονείς αγνοούσαν ακόμα και τους κινδύνους και τους διαπίστωναν μόνο όταν προέκυπτε κάποιο ατύχημα. Η ζωή των παιδιών ήταν διαφορετική, τα πράγματα πιο απλά και η ζωή των γονέων πιο ξένοιαστη.
Στη σημερινή εποχή οι κοινωνικές συνθήκες είναι πλέον διαφορετικές. Τα παιχνίδια στις αυλές περιορίστηκαν, οι γειτονιές σαν κοινωνικός θεσμός αποδυναμώθηκαν και στους δρόμους είναι δύσκολο να παίξουν τα παιδιά εξαιτίας της αυξημένης κυκλοφορίας αυτοκινήτων. Οι γονείς εργάζονται και δεν βρίσκονται στα σπίτια τους με αποτέλεσμα η φροντίδα και η απασχόληση των παιδιών τη περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών, να την αναλαμβάνει πλέον το σχολείο, ο δήμος ή ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτό τον τομέα. Οι παραπάνω φορείς δημιούργησαν δομημένες αθλοπαιδιές που ονομάζονται camp. Έτσι σήμερα τα παιδιά γράφονται σε πενθήμερα, δεκαήμερα camp, ανάλογα με την επιλογή τους όπου τους υποδέχεται ένας παιδαγωγός και μέσα από οργανωμένα ομαδικά παιχνίδια δοκιμάζουν διάφορες δραστηριότητες και αναπτύσσουν τον κοινωνικό τους χαρακτήρα.
Ο παιδαγωγικός ρόλος των camp
Από παιδαγωγική πλευρά είναι μία ιδιαίτερα αξιόλογη μορφή άσκησης και μάθησης. Τα παιδιά προσαρμόζονται σε ένα νέο περιβάλλον παιχνιδιού και μέσα σε αυτό παίζουν χαρούμενα και πειθαρχημένα.
Σκοπός και στόχος μέσα από κάθε παιχνίδι είναι τα παιδιά να γυμναστούν αλλά ταυτόχρονα να αναπτύξουν και τις ικανότητες τους. Για αυτό τον λόγο επινοήθηκαν οι αθλοπαιδιές που στη σύγχρονη εποχή ονομάζονται camp. Παιδαγωγοί και γυμναστές μπορούν και προσχεδιάζουν πολλές μορφές οργανωμένων παιχνιδιών, χορευτικές, γυμναστικές, μουσικοκινητικές κ.α.
Συγκεκριμένα, με τον ελληνικό όρο αθλοπαιδιές εννοούμε τα αγωνιστικά οργανωμένα παιχνίδια και τις δραστηριότητες μιας ομάδας παιδιών βασισμένες σε παιχνίδια.
Πως η συμμετοχή στις ομάδες των camp επιδρά στον χαρακτήρα των παιδιών:
Τα παιδιά που συμμετέχουν στις ομάδες των campμεταξύ των άλλων ανταγωνίζονται το ένα το άλλο με σκοπό την νίκη. Αυτή η διαδικασία έχει τις παρακάτω επιδράσεις στον χαρακτήρα τους:
· Αντιλαμβάνονται, μέσα από τη δική του συμμετοχή, πως μπορεί να επηρεάσουν τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας
· Μαθαίνουν πώς να δημιουργούν σχέσεις και να κερδίζουν την συμπάθεια ή την υποστήριξη των συμπαικτών ή συμμαθητών τους
· Βιώνουν κοινωνικό κύρος όταν αναγνωρίζονται από την ομάδα
· Μέσα από τη συμμετοχή τους αντιλαμβάνονται τις δυνατότητες αλλά και τις αδυναμίες τους τόσο στις δεξιότητες που απαιτούν τα αθλήματα αλλά και σε κοινωνικές και συναισθηματικές σχέσεις με τα υπόλοιπα μέλη
Κοινωνικοσυναισθηματικά οφέλη των παιδιών που συμμετέχουν στα camp
Τα παιδιά, ταυτόχρονα στο παιδαγωγικό πλαίσιο όλων αυτών των δραστηριοτήτων, ο κ. Στέλιος Μαντούδης, επισημαίνει τα σημαντικότερα κοινωνικοσυναισθηματικά οφέλη:
· Τα παιδιά πειθαρχούνται και μαθαίνουν να σέβονται όρια και κανόνες
· Ενισχύεται το επιθετικό τους πνεύμα και διεκδικούν την νίκη
· Τα παιδιά παίζουν μεταξύ τους είτε σε ομάδες είτε ως αντίπαλοι
· Μαθαίνουν να συνεργάζονται
· Αποδέχονται όρους και κανόνες παιχνιδιών
· Ενισχύεται η αυτοπεποίθηση
· Τα αθλητικά παιχνίδια ενισχύουν τις κινητικές δεξιότητες
· Ενισχύεται η κοινωνικότητα
Συμβουλή Ειδικού:
Είναι αλήθεια πως τα παιδιά μεγαλώνουν πλέον σε μία πολύ διαφορετική κοινωνία η οποία μας επιβάλει νέους τρόπους ζωής και συμπεριφοράς. Το ελεύθερο παιχνίδι στις γειτονιές και στις αλάνες έχει αντικατασταθεί με τα δομημένα προγράμματα αθλοπαιδιών. Το μειονέκτημα όλων αυτών των προγραμμάτων είναι ότι τα παιδιά μαθαίνουν να λειτουργούν και να εργάζονται κάτω από ένα προκαθορισμένο πλαίσιο και πρόγραμμα. Πολλές φορές οι γονείς αντιλαμβάνονται ότι τα παιδιά τους όταν έχουν ένα πρωινό ελεύθερο αδυνατούν να το οργανώσουν (π.χ. να πάρουν ένα φίλο τους να κανονίσουν μία έξοδο), γιατί έχουν μάθει στον δομημένο τρόπο διασκέδασης. Οι γονείς θα πρέπει να ενισχύουν την αυτενέργεια του παιδιού, ιδιαίτερα όσο μεγαλώνουν οι τάξεις, ώστε να μπορεί το παιδί να οργανώνει και να διαχειρίζεται μόνο τον ελεύθερο του χρόνο.
Περισσότερα θέματα για το καλοκαίρι εδώ.