Ο ψυχολόγος Jed Baker αναφέρει στο βιβλίο του «No Μore Μeltdowns» ότι με βάση την εμπειρία του μπορεί να χωρίσει σε 4 ομάδες τις καταστάσεις που λειτουργούν σαν παράγοντες πυροδότησης μιας κατάρρευσης (meltdown) στα παιδιά. Οι ομάδες αυτές είναι οι εξής:
- Απαιτήσεις: Όταν ένα παιδί έχει να ολοκληρώσει μια δύσκολη δραστηριότητα όπως οι εργασίες του σχολείου, μια νέα κοινωνική κατάσταση ή όταν το παιδί βιώνει μια δυσάρεστη αισθητηριακή εμπειρία (όπως το να δοκιμάζει μια νέα γεύση φαγητού).
- Αναμονή: Όταν ένα παιδί δεν παίρνει αυτό που θέλει αμέσως τη στιγμή που το ζητά ή όταν δεν παίρνει αυτό που ζητά καθόλου ή όταν πρέπει να σταματήσει αυτό που του αρέσει να κάνει π.χ. να πάει για ύπνο.
- Απειλή της αυτο-εικόνας: Όταν οι καταστάσεις κάνουν ένα παιδί να νιώθει προσβεβλημένο ή ντροπιασμένο, όπως το να χάσει ένα παιχνίδι, να κάνει κάποιο λάθος, να δέχεται κριτική από κάποιον ή κάποιος να το ενοχλεί με αρνητική διάθεση.
- Ανεκπλήρωτες επιθυμίες για τράβηγμα προσοχής: Όταν οι άλλοι αρνούνται να παίξουν με το παιδί ή να αλληλεπιδράσουν μαζί του, όταν ζηλεύει κάποιο άλλο παιδί ή όταν φοβάται να μείνει μόνο του.
Είναι σημαντικό λοιπόν, όπως αναφέρει ο ίδιος, να εξετάζουμε κάθε κατάρρευση ξεχωριστά, να βρίσκουμε την αιτία, καταγράφοντας τι συμβαίνει πριν, τι κατά την διάρκεια και τι μετά, έτσι ώστε να είμαστε ικανοί να σχεδιάσουμε το κατάλληλο πλάνο, με σκοπό την προβλεψιμότητα και την ασφάλεια και να εκπαιδεύσουμε το παιδί στις απαραίτητες δεξιότητες.
Περισσότερα θέματα για τα παιδιά εδώ.