Τουρισμός - Έκθεση Γ' Λυκείου - Κριτήριο αξιολόγησης με απαντήσεις

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0



Η ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΗ ΠΗΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο τουρισμός με την ευρύτερη έννοια της Βιομηχανίας του ελεύθερου χρόνου αποτελεί την σημαντικότερη άμεση και έμμεση οικονομική δραστηριότητα και το συγκριτικό πλεονέκτημα της σύγχρονης Ελλάδας. Παρ’ όλα αυτά αποτελεί αντικειμενική διαπίστωση, ότι το κυρίαρχο τουριστικό προϊόν της χώρας μας, ο μονοδιάστατος παραθεριστικός τουρισμός του ήλιου και της θάλασσας, παρουσιάζει σημάδια κόπωσης. Ταυτόχρονα, υφίσταται σκληρό ανταγωνισμό από γειτονικούς προορισμούς, που διαθέτουν –λόγω του χαμηλού εργατικού κόστους- φθηνά, παραπλήσια με την χώρα μας τουριστικά προϊόντα (Τουρκία, Αίγυπτος, Τυνησία, Κροατία κ.α.).

Συνεπώς η επένδυση στην εικόνα της Ελλάδας ως χώρα ευχάριστης να ζεις, να εργάζεσαι και να επιχειρείς με ασφάλεια αποτελεί την προϋπόθεση για την ελκυστικότητά της ως προορισμού επισκεπτών και κεφαλαίων.

Η μεταολυμπιακή Ελλάδα πρέπει να προσφέρει στους κατοίκους της δημιουργικές υποδομές, περιβάλλον και χώρους αναψυχής για τον ελεύθερο χρόνο τους. Τότε μόνον οι πολίτες της χώρας θα αποτελέσουν την κρίσιμη μάζα συντήρησης της τουριστικής βιομηχανίας εκτός σεζόν ώστε να έχουμε τουρισμό όλο το χρόνο και σε όλα τα σημεία της Ελλάδας.

Σήμερα οι ανταγωνίστριες χώρες στην νότια Ευρώπη, στρέφονται πλέον έγκαιρα στη Νέα Τουριστική Οικονομία, που αφορά καινοτόμα τουριστικά προϊόντα, υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και σύγχρονες υποδομές. Ταυτόχρονα, οι αναπτυγμένες τουριστικά χώρες δίνουν ιδιαίτερη σημασία στον ελεύθερο χρόνο των κατοίκων τους. Η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, η ενίσχυση της εσωτερικής τουριστικής ζήτησης, η ανάπτυξη πολιτικών για την αναψυχή της νεολαίας, των εργαζομένων και της τρίτης ηλικίας και η ανασυγκρότηση της υπαίθρου μέσω του τουρισμού, αποτελούν σημαντικές πολιτικές τους προτεραιότητες.

Στη χώρα μας δυστυχώς σήμερα, ο μισός πληθυσμός παραμένει αποκλεισμένος από τις διακοπές. Το νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης, οφείλει να αξιοποιεί τον πολιτισμό, να σέβεται το περιβάλλον, να αναδεικνύει και ν’ αξιοποιεί τα κοινωνικά χαρακτηριστικά των επιμέρους τουριστικών προορισμών. Με βάση αυτόν τον σχεδιασμό πρέπει να προσελκύσουμε και τους ξένους επισκέπτες. Χρήματα για τη διαφήμιση είναι ήδη εξασφαλισμένα, χωρίς περικοπές από τον εκάστοτε υπουργό Οικονομίας, ως πάγιο ποσοστό επί των κερδών του Καζίνο της Πάρνηθας μετά την αποκρατικοποίησή του. Αυτά τα χρήματα όμως πρέπει να αξιοποιηθούν μετά από market study και marketing plan πράγμα που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει.

Συμπερασματικά ο τουρισμός είναι η ανανεώσιμη πηγή ενέργειας της Ελληνικής Οικονομίας εφόσον δεν αντιμετωπίζεται με αριθμούς τουριστών αλλά με αξιόπιστα οικονομικά μεγέθη και με επενδύσεις που θα αξιοποιούν την τουριστική περιουσία.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΓΟΥΡΙΔΗΣ

Β. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Α. Να πυκνώσετε το κείμενο σε 90 με 100 λέξεις.               Μονάδες 25

Β.Β1. Γιατί στο κείμενο συνδέεται ο τουρισμός με τη βιομηχανία του ελεύθερου χρόνου;                                                                Μονάδες 8

   Β2. Σε ποιο γραμματειακό είδος ανήκει το κείμενο και γιατί;       
Μονάδες 7

   Β3. Ποια είναι η συλλογιστική πορεία που ακολουθεί ο συγγραφέας στην ανάπτυξη του κειμένου;                                                                                                                                                    Μονάδες 6

   Β4. Ν’ αναπτύξετε σε μια παράγραφο 120 λέξεων το πολύ τη θέση του συγγραφέα πως το νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης οφείλει να σέβεται το περιβάλλον.
                                                                                      Μονάδες 8

   Β5. Να βρείτε τα συνώνυμα και αντώνυμα των παρακάτω λέξεων : ελκυστικότητα, πλεονέκτημα, προτεραιότητα, αναδεικνύει, ανταγωνίστριες.
                                                                                      Μονάδες 6

Γ. :    "Τουρισμός  :  ποιες  προϋποθέσεις  είναι  απαραίτητες  για  την  ποιοτική   ανάπτυξη  του  τουρισμού   και  ποιες  οι  ωφέλιμες  και  βλαβερές  συνέπειές   του  για  μια  χώρα;"
                                                                                     (500-600 λέξεις).                                                                                          Μονάδες 40

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α1.
Το κείμενο αναφέρεται στην ανάγκη προώθησης του τουρισμού ως τομέα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Αρχικά δηλώνει την προβληματική διάσταση της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας σε συνδυασμό με τον ανταγωνισμό των γειτονικών χωρών τον οποίο αντιπαραθέτει με τη δυνατότητα εξέλιξης του εσωτερικού τουρισμού ως φορέα της ανάκαμψης στο χώρο αυτό. Στη συνέχεια παρουσιάζει τους τομείς στους οποίους πρέπει να δοθεί βάρος από την τουριστική βιομηχανία της χώρας, παρουσιάζοντας τα οικονομικά κεφάλαια που ήδη υπάρχουν και μπορούν να βοηθήσουν στην κατεύθυνση αυτή παίρνοντας υπόψη τα νέα διεθνή δεδομένα. Το κείμενο ολοκληρώνεται με την επιβεβαίωση του θέματος όπως παρουσιάστηκε αρχικά.

Β1.
Η τουριστική ανάπτυξη σήμερα είναι δεδομένη καθώς έχει διευρυνθεί η ύπαρξη ελεύθερου χρόνου. Εφόσον ο ελεύθερος χρόνος πολλαπλασιάζεται για τους κατοίκους του  ανεπτυγμένου κόσμου, τόσο υπάρχει η ανάγκη διάθεσης σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις του χρόνου αυτού. Έτσι, δημιουργείται μια ολόκληρη επιχείρηση ( βιομηχανία ) κερδοφορίας γύρω από την ανάγκη της τουριστικής διακίνησης ατόμων ανάμεσα στις χώρες και τους λαούς. Οπότε, όσο οργανώνεται και λειτουργεί η προσπάθεια αυτή σε συγκεκριμένες δομές και υπηρεσίες, τόσο ταυτίζεται με μια « βιομηχανία » που αποσκοπεί στο κέρδος.

Β2.
Το κείμενο είναι άρθρο. Ένα άρθρο αναλύει θέματα πολιτικά, κοινωνικά ή επιστημονικά και απευθύνεται στο ευρύτερο κοινό. Χρησιμοποιεί την αναφορική λειτουργία της γλώσσας, ενώ απουσιάζει ο προσωπικός και οικείος τόνος. Συγκεκριμένα, αφορμώντας από την μεταολυμπιακή περίοδο, ο συγγραφέας αναλύει τα καινούργια δεδομένα και τις δυνατότητες ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού. Τα δεδομένα του παρουσιάζονται χωρίς εξεζητημένο λόγο που είναι κατανοητός απ’όλους.

Β3.
Η συλλογιστική πορεία ανάπτυξης του κειμένου είναι παραγωγική ( από μια γενικότερη θέση προς μια μερικότερη ). Γιατί αρχικά ο τουρισμός, για τον συγγραφέα, παρουσιάζεται ως το συγκριτικό πλεονέκτημα της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας « Ο τουρισμός με … σύγχρονης Ελλάδας ». Έπειτα αναφέρεται σε δεδομένα άλλων χωρών οι οποίες αναπτύσσουν το τουριστικό τους κεφάλαιο με επιτυχία ( παράγραφοι δύο, τρία και τέσσερα ). Ενώ στο τέλος, « Στη χώρα μας … δεν έχει γίνει » αναφέρεται στα δεδομένα που παρέχει η χώρα μας για την ανάπτυξη του τουρισμού της.

Β4.
Η τουριστική ανάπτυξη μέχρι σήμερα, συνέβαινε κυρίως εις βάρος του φυσικού περιβάλλοντος καθώς δινόταν έμφαση στη διαμόρφωση υποδομών χωρίς κανένα σεβασμό στον ιδιότυπο χαρακτήρα της μορφής του τόπου. Διαμορφώνεται έτσι η ανάπτυξη ενός τεχνητού περιβάλλοντος που καλύπτει μόνο την ανάγκη διαμονής των τουριστών. Οφείλει πλέον το νέο μοντέλο εξέλιξης του τουριστικού κεφαλαίου της χώρας να δώσει βάρος στο σεβασμό του φυσικού κάλους των περιοχών που νοούνται ως τουριστικοί προορισμοί είτε εσωτερικής είτε εξωτερικής κατεύθυνσης. Επειδή η περιβαλλοντική συνείδηση έχει γνωρίσει διεθνή αναγνώριση, ενώ παράλληλα έχει υποστεί η χώρα μεγάλη καταστροφή ως προς τις πηγές φυσικού πλούτου, διαμορφώνεται η ανάγκη προώθησης και σωτηρίας των ήδη υπαρχόντων προορισμών.  

Β5.
Ελκυστικότητα = σαγηνευτικότητα  αποθητικότητα
Πλεονέκτημα = προσόν  μειονέκτημα
Προτεραιότητα = ιεραρχία  υστερότητα
Αναδεικνύει = προάγει  υποβιβάζει
Ανταγωνίστριες = αντίζηλες  σύμμαχες

Έκθεση
Έχει   διαπιστωθεί  τα  τελευταία   χρόνια,  ότι  ένα  από  τα  σημαντικότερα  κεφάλαια   στην  οικονομία  ενός  τόπου  είναι  ο  τουρισμός.   Για  αυτό  παρατηρείται  μια  έντονη  δραστηριότητα  από  την  πλευρά   πολλών  κρατών  για  την  τόνωσή   του.
          H  λέξη  τουρισμός   δεν  έχει  ελληνική   αλλά  γαλλική  προέλευση.   Σημαίνει  τη  μετακίνηση  του  ανθρώπου  ή  ομάδων,  από  τη  μια  περιοχή  στην  άλλη,  με  σκοπό  την  ενημέρωση,  την  ψυχαγωγία  ή  ακόμη  και  τη  σύναψη   εμπορικών  συμφωνιών.
          Η  τάση  και  η  επιθυμία  του  ανθρώπου  να  επισκέπτεται  ξένους   τόπους,  υπήρχε  και  στην  αρχαία   εποχή.  Αρκεί  να  θυμηθούμε  τα  ταξίδια  του  Σόλωνα,  του  Ηροδότου  ή  του  Παυσανία.   Με  τη  σύγχρονη   όμως  έννοια  ο  τουρισμός  αναπτύχθηκε  κατά  τους  μεταγενέστερους  χρόνους   και  ιδιαίτερα  μετά  το  18ο  αιώνα  που  εκδηλώθηκε  η  βιομηχανική  επανάσταση.
          Πολλοί  είναι  οι  λόγοι  που  κάνουν   τον  άνθρωπο να  περιέρχεται  χώρες  ή  και  σημαντικούς  για  την  ιστορία   ή  τη  φυσική   τους  ομορφιά  τόπους   και  να  χρησιμοποιεί  οποιοδήποτε  μέσο  για  τη  μετάβασή  του  από  τόπο  σε  τόπο.  Πρώτος  και  βασικότερος  είναι  η  έμφυτη   τάση  του  για  γνώση,  η  επιθυμία  να  γνωρίσει  πολιτισμούς,  ήθη  και  έθιμα.  Επίσης,  τον  οδηγεί  η  ανάγκη  για  ανανέωση  του  οργανισμού  μετά  από  την  πολυάριθμη  και  εντατική  δραστηριότητά  του,  η  ανάγκη   να  ξεφύγει  από  τη  μονοτονία   της  καθημερινότητας.  Φυσικά   δεν  πρέπει  να  ξεχνάμε  και  τους  λόγους   υγείας,  που  οδηγούν   πολλούς  σε  άλλες  χώρες  ή  ακόμα  οι  οικονομικοί  λόγοι,  δηλαδή  τα  ταξίδια  που  γίνονται  για  ανταλλαγή  προϊόντων,   εμπορικές  συμφωνίες  και  αγορές.  Για  αυτούς  τους  λόγους,  ο  τουρισμός  είναι  αποτέλεσμα  του  καταναλωτικού  τρόπου   ζωής.  Αυτός  προσφέρει   τα  μέσα,  εξυπηρετεί  αλλά  και  τονώνει   το  τουριστικό  ρεύμα.  Τα  ποικίλα   τεχνολογικά  εφευρήματα,  τα  σύγχρονα  μέσα  συγκοινωνίας,  μπορούν   να  μεταφέρουν  οποιονδήποτε  από  μας  και  στο  πιο  μακρινό  σημείο   του  πλανήτη  και  να  μας  βοηθήσουν  να  ανταποκριθούμε  στην  απαίτηση  για  ψυχαγωγία,  ανανέωση   και  τόνωση  του  οργανισμού,  για  μάθηση,  αγορές,   επιμόρφωση.  Και  το  τουριστικό  ρεύμα  είναι  τόσο  μεγαλύτερο,  όσο  αυξάνεται  η  παραγωγική  δύναμη   μιας  χώρας  και  ο  κόσμος   ζει  σε  ευημερία.
          Για  να  είναι  όμως  ο  τουρισμός   ποιοτικός,  και  γενικότερα  για  να  τονωθεί   το  τουριστικό  ρεύμα  σε  μια  χώρα,  πρέπει   να  εξασφαλίζονται  ορισμένες   προϋποθέσεις.  Πρώτη  και  απαραίτητη  είναι  η  διαφήμιση,   η  προβολή  της  χώρας  στο  εξωτερικό  με  διαφημιστικές  καμπάνιες.  Χρειάζεται  κατάλληλη   εκμετάλλευση  και  τροποποίηση  των  φυσικών  ωραιοτήτων,  των  ιστορικών  χώρων  και  των  τεχνητών  δημιουργιών.  Απαραίτητη  είναι  η  καθαριότητα,  σε  όλους  τους  χώρους :  δημόσιους  χώρους,   ξενοδοχεία,  ακτές,  θάλασσες.   Οργάνωση  στις  μετακινήσεις,  στην  ξενάγηση,  στους  δρόμους,  στα  ξενoδοχιακά  συγκροτήματα,  ώστε  να  εκλείπουν   τα  παράπονα.
 Εξυπηρέτηση  οποιασδήποτε  άλλης  φύσης,  όπως  ιατρική  με  γιατρούς,  νοσοκομεία,  φαρμακεία   ή  οικονομική  στις  τράπεζες.  Αν  επιθυμεί  μια  χώρα,  και  οπωσδήποτε  η  δικιά  μας,  να  ανανεωθούν  ή  να  τονωθούν   οι  κριτικές  για  τις  προσφορές   της  στους  τουρίστες,   πρέπει  να  προσέξει   ιδιαίτερα  δύο  σημεία :   να  ενδιαφέρεται  για  τον  τουρίστα,   να  τον  εξυπηρετεί  και  όχι  να  τον  εκμεταλλεύεται,  και  να  απαιτεί   από  τον  εαυτό  της  και  τους  κατοίκους   της  περισσότερη  εγκαρδιότητα  στις  σχέσεις,  τυπικότητα  και  ευγένεια  στη  συμπεριφορά.
          Σημαντικότερο  μέσο  μεταφοράς  ιδεών  αλλά  και  γνώσης  του  τρόπου  ζωής  ενός  συγκεκριμένου  κράτους,   από  τον  τουρισμό   δεν  υπάρχει.  Αυτός  είναι  εκείνος   που  ανανεώνει  την  ιδεολογία  των  ατόμων,  δε  θέματα  κοινωνικά,   πολιτικά  και  οικονομικά.  Επισημαίνει  τα  τρωτά  ενός  συστήματος  και  εξαναγκάζει  τις  χώρες  στο  να  οργανώσουν  καλύτερα   τη  ζωή  τους.  Είναι  το  σημαντικότερο  μέσο  για  να  κατανοηθεί  η  ιδιοσυγκρασία  ενός  λαού,  η  ιδιαίτερη  μορφή  της  ζωής  του  και  επιτρέπει  τις  συγκρίσεις,  με  αποτέλεσμα  και  το  άτομο  να  διαμορφώνει  μια  ιδέα  για  το  πως  ζει  ο  ίδιος  ή  και  οι  άλλοι.  Να  απαιτεί  τη  βελτίωση  των  τρόπων  ζωής  του,  να  αγωνίζεται  για  το  καλύτερο   και  να  κατανοεί   τη  σημασία  της  αμοιβαιότητας  στις  σχέσεις  μεταξύ   ατόμων  και  λαών.  Έτσι  προωθεί   τη  συναδέλφωση,  την  αλληλοκατανόηση  και  κατά  συνέπεια   την  παγκόσμια  ειρήνη.   Ακόμη,  ο  τουρισμός   καταφέρνει  να  τονώσει   την  εθνική  οικονομία   και  πολλές  φορές  οδηγεί  οικονομικές  δυνάμεις   και  οργανισμούς  στο  να  αναλάβουν   επιχειρησιακή  δράση  σε  άλλους  χώρους.   Καταφέρνει  να  προσθέσει   συνάλλαγμα  στα  ταμεία   μιας  χώρας  και  ιδιαίτερα  για  τις  υπανάπτυκτες  αποτελεί,   όπως  λέγεται,  εθνικό   κεφάλαιο.  Εξαιτίας  του  επίσης,  ζωντανεύουν  ακόμη  και  καταδικασμένες  περιοχές.   Ο  κόσμος  εκπολιτίζεται,  παύει  να  είναι  συντηρητικός,  αφομοιώνει  στοιχεία   του  πολιτισμού  μιας  χώρας  και  ωφελείται,  ιδιαίτερα   αν  αυτή  η  χώρα  είναι  τεχνολογικά  και  οικονομικά  ανεπτυγμένη.
          Επειδή  είναι  τόσες  οι  ωφέλειες  από  τον  τουρισμό,   πολλοί  δεν  βλέπουν   τις  βλαβερές,  που  όντως  υπάρχουν   και  συχνά  κάνουν   μεγάλο  κακό.  Μπορεί   ο  τουρισμός  να  ανανεώνει  τον  οργανισμό,  αλλά  δημιουργεί  προβλήματα  στο  ήθος,  στο  χαρακτήρα.  Το  άτομο,  όταν  δεν  είναι  καλλιεργημένο,  χάνει  την  επαφή  με  την  πολιτιστική  του  κληρονομιά  και  δημιουργεί  προβλήματα  στον  ίδιο  και  στους  άλλους   στο  όνομα  του  εκμοντερνισμού.  Μεταφέρονται  νέοι  τρόποι  σκέψης   και  ομιλίας,  που  καταστρέφουν  το  δεσμό  με  την  παράδοση   και  αρκετές  φορές  οδηγούν  το  άτομο  να  αποστρέφεται  την  υπηκοότητά  του.  Με  τον  τουρισμό,  όταν  δεν  είναι  ποιοτικός,  αλλά  ποσοτικός,  μπορεί   να  ρέει  άφθονο   συνάλλαγμα  στη  χώρα,  αλλά  αναπτύσσει  και  ένα  πνεύμα   δυσπιστίας  των  ντόπιων   στη  ζωή  τους  και  στην  οργάνωση  της  χώρας  τους.  Τέλος,  τα  ναρκωτικά  σαν  βασικότερο  μέσο  μεταφοράς  τους,  έχουν  τον  τουρισμό.
          Για  όλους  τους  παραπάνω   λόγους,  κάθε  χώρα  πρέπει  να  ασκεί  κάποιον   έλεγχο  στο  τουριστικό  ρεύμα  και  να  προσέχει  ώστε  η  οργάνωση   και  η  ανταπόκριση  στις  απαιτήσεις  του  τουρισμού  να  μην  γίνεται   σε  βάρος  της  ποιότητας  της  ζωής  του  λαού  της.

Φροντιστήριο Σύγχρονη Εκπαίδευση.

Περισσότερο πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για το Λύκειο εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)