Κείμενο
Είναι γνωστό ότι τα πολιτεύματα, οι πολιτικοί θεσμοί και οι διαδικασίες που τους διαμορφώνουν αποτελούν μηχανισμούς, οι οποίοι αντιστέκονται στις εύκολες μεταβολές, κι αυτός επειδή από τη λειτουργία τους εξαρτάται ο τρόπος ζωής των πολιτών και η συνοχή της ίδιας της κοινωνίας. Το είδος του πολιτεύματος και ο τρόπος διακυβέρνησης μιας χώρας δεν είναι εύκολο να μεταβάλλονται απ' τη μια στιγμή στην άλλη. Η κοινωνία χρειάζεται σταθερούς προσανατολισμούς, έτσι ώστε να μπορούν οι πολίτες να συντονίσουν τις ενέργειές τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες απαιτήσεις της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής.
Όσο όμως και να φαίνεται «δυσκίνητο» ένα πολίτευμα, δεν σημαίνει ότι αρνείται καινούργιες ιδέες ή λύσεις που έρχονται να συμβάλουν στη βελτίωση της λειτουργίας του. Η δημοκρατία είναι ένα πολίτευμα που γνώρισμά του είναι το γεγονός ότι δεν πιστεύει στην τελειότητα. Παρόλο που ακούμε συχνά να διατυπώνεται η άποψη ότι η δημοκρατία είναι το τέλειο πολίτευμα, δεν θα πρέπει να μας παραξενέψει η διαπίστωση ότι η ίδια η δημοκρατία δεν πρέπει να πιστεύει στην τελειότητά της. Τέλειο είναι το μη εξελίξιμο, το απόλυτο, αυτό που είναι πέρα από κάθε κριτική. Θα ήταν σωστότερο αν λέγαμε ότι η δημοκρατία είναι το μόνο πολίτευμα που παραδέχεται τη σχετικότητά του. Γι' αυτό έχει δίκιο ο Κένεθ Γκάλμπραιηθ όταν ισχυρίζεται ότι δημοκρατία υπάρχει εκεί όπου ο πολίτης έχει το δικαίωμα να πει ελεύθερα πως δεν υπάρχει δημοκρατία. Είναι ένα πολίτευμα ανοιχτό στην κριτική και στον έλεγχο, ένα πολίτευμα του οποίου στόχος είναι ο περιορισμός της αυθαιρεσίας είτε αναφερόμαστε σε άρχοντες είτε σε αρχόμενους. Αυτό σημαίνει ότι σαν πολίτευμα έχει τις περισσότερες δυνατότητες για εξέλιξη, και ίσως αυτό αποτελεί το σπουδαιότερο γνώρισμά της.
Πώς θα εξελιχθεί όμως; Μόνο αν δέχεται το απρόοπτο και το απροσδόκητο, δηλαδή όταν οι μηχανισμοί της λειτουργούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να επιδέχονται τις καινούργιες ιδέες, τις νέες αντιλήψεις, τις νέες αξίες. Όταν δηλαδή είναι σε θέση να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις της κοινωνικής ζωής και να προσαρμοστούν στις πολύπλευρες απαιτήσεις της καθημερινής ζωής των πολιτών. Με άλλα λόγια η δημοκρατία δεν περιορίζει κανένα να προτείνει καινούργιους τρόπους λειτουργίας της. Απρόοπτο είναι ό,τι δεν έχει προδιαγραφές. Είναι ό,τι δεν έχει προετοιμαστεί μεθοδικά. Απρόοπτο είναι αυτό που δεν δεσμεύει τους πολίτες να το αποδεχτούν. Επομένως, η δημοκρατία είναι το μόνο πολίτευμα που όχι μόνο μπορεί να συμβάλει στην πρόοδο, αλλά και που δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς αυτήν γιατί πρόοδος σημαίνει απελευθέρωση και αποδέσμευση από οτιδήποτε θέλει να κρατά τον άνθρωπο φυλακισμένο σε αξίες ή ιδέες που θέλουν να θεωρούνται αναλλοίωτες. Όλα αυτά δεν σημαίνουν πως το δημοκρατικό πολίτευμα επιδέχεται οποιαδήποτε αυθαιρεσία. Απρόοπτο δεν είναι το αυθαίρετο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το απροσδόκητο και το απρόοπτο εκφράζονταιI κυρίως απ' τους νέους, που με το δυναμισμό και τα οράματα τους προσπαθούν να δημιουργήσουν έναν καλύτερο κόσμο. Η δημοκρατία δεν φοβάται τους νέους, γιατί προσπαθεί να γονιμοποιήσει την κριτική τους. Η δημοκρατία δεν φοβάται τις καινούργιες επιστημονικές ιδέες και την τέχνη, όπως δεν αντιμετωπίζει καχύποπτα και τη σωστή εκπαίδευση. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι μόνο η αρχαία Αθηναϊκή δημοκρατία ανέδειξε τον Αριστοφάνη και τον Ευριπίδη. Μπορούμε να πούμε, λοιπόν, ότι ωριμότητα χαρακτηρίζει ένα πολίτευμα μόνο όταν αυτό δεν ισχυρίζεται πως είναι τέλειο.
Αντίθετα, όλα τα ψευδελεύθερα ή τα ανελεύθερα καθεστώτα που ισχυρίζονται ότι είναι δημοκρατικά αναγνωρίζουν μιαν αφόρητη τελειότητα όσον αφορά στους μηχανισμούς τους. Διακηρύσσουν ότι είναι οι καλύτερες μορφές διακυβέρνησης και ότι όποιος τολμά να υποστηρίξει το αντίθετο ή να ασκήσει κριτική είναι «εχθρός του καθεστώτος». Όπου λοιπόν υπάρχει παρέκκλιση από τις βασικές πολιτικές κατευθύνσεις, τα καθεστώτα αυτά βλέπουν «εχθρούς». Αυτοί οι «εχθροί» απειλούν τη στερεότητα των κρατικών μηχανισμών, αφού αρνούνται την τελειότητά τους.
Έχει όμως και η δημοκρατία «εχθρούς», μόνο που διαφέρουν από τους προηγούμενους. Και εχθροί της είναι όσοι πιστεύουν ότι έχουν όλη την αλήθεια με το μέρος τους, όσοι είναι δογματικά προσκολλημένοι στις ιδέες τους. Οι άνθρωποι αυτοί φοβούνται την εξέλιξη και τη δημιουργική δύναμη του επιχειρήματος, μιας και δεν θέλουν να βρεθούν πρωταγωνιστές της επικίνδυνης περιπέτειας της ανανέωσης της σκέψης. Γι' αυτό η αμφιβολία τους φοβίζει. Επομένως, επιδιώκουν μορφές διακυβέρνησης που εγγυώνται μια «αιώνια» σταθερότητα, δηλαδή πολιτεύματα που πραγματώνουν τη μονολιθικότητα της σκέψης τους σε κάθε στιγμή της καθημερινής ζωής. Όλοι αυτοί θεωρούν σαν μοναδική διέξοδο τον αυταρχισμό, ακόμη κι όταν δεν το ομολογούν άμεσα.
Α. Να αποδώσετε περιληπτικά το κείμενο. (150 λέξεις)
(25 μόρια)
Β. Ασκήσεις
1. «Η δημοκρατία δεν πιστεύει στην τελειότητά της. Τα ψευδελεύθερα ή ανελεύθερα καθεστώτα αναγνωρίζουν μια αφόρητη τελειότητα όσον αφορά στους μηχανισμούς τους»: Με αυτό το θέμα να δημιουργήσετε μια παράγραφο με τη μέθοδο της σύγκρισης - αντίθεσης.
(10 μόρια)
2. «Επομένως επιδιώκουν ... της καθημερινής ζωής» (τελευταία παράγραφος): Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική.
(5 μόρια)
3. «Μόνο αν δέχεται ... τις νέες αξίες»: Να σχολιάσετε τη χρήση των κομμάτων στο συγκεκριμένο χωρίο της 3ης παραγράφου. Είναι σωστή ή λανθασμένη;
(5 μόρια)
4. Να επισημάνετε το Σωστό ή Λάθος στις παρακάτω προτάσεις σύμφωνα με τα νοήματα του κειμένου που σας δόθηκε.
α. Η δημοκρατία απειλείται από πολλούς εχθρούς γιατί συνεχώς μεταβάλλεται
β. Οι νέοι επιδιώκουν την ανανέωση της πολιτικής ζωής επειδή είναι αμφισβητίες
γ. Ο φανατισμός και ο δογματισμός απειλούν εξίσου και τη δημοκρατία αλλά και τα ανελεύθερα καθεστώτα
δ. Κανένα πολίτευμα δεν διαφοροποιείται τόσο συχνά όσο η δημοκρατία
ε. Όλοι στη δημοκρατία έχουν δικαίωμα ελεύθερης έκφρασης της γνώμης τους, ακόμη κι αν αυτή εναντιώνεται στην ίδια τη δημοκρατία
(10 μόρια)
5. Να δώσετε τα συνώνυμα των λέξεων: προσανατολισμούς, συμβάλουν, τέλειο, προσαρμοστούν, απρόοπτο.
(5 μόρια)
Γ. Παραγωγή κειμένου
«Η Δημοκρατία είναι το πιο ανθρώπινο αλλά και το πιο εύθραυστο πολίτευμα»: Υποθέστε ότι το παραπάνω αποτελεί θέμα συζήτησης σε Πανευρωπαϊκό συνέδριο πολιτικών νεολαιών, στο οποίο και συμμετέχετε. Ποιες θα ήταν οι απόψεις που θα διατυπώνατε σε μια σχετική ομιλία σας, στο πλαίσιο του συνεδρίου αυτού; (600 λέξεις)
(40 μόρια)
Απαντήσεις
Α. Περίληψη
Τα διάφορα πολιτεύματα δεν μεταβάλλονται τόσο συχνά, με τη δημοκρατία όμως δεν ισχύει το ίδιο. Το δημοκρατικό πολίτευμα είναι το μόνο που παραδέχεται τη σχετικότητά του, γι' αυτό και είναι ανοιχτό στο διάλογο, την κριτική, εξελίσσεται, προοδεύει και είναι το πιο ώριμο από τα υπόλοιπα. Μ' αυτό τον τρόπο ακούγονται νέες ιδέες και διατυπώνονται προτάσεις, ιδιαίτερα από νέους ανθρώπους, οι οποίοι επιδιώκουν τη διαρκή βελτίωση της κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό, η δημοκρατία είναι δεκτική στις ιδέες που προέρχονται από το χώρο της τέχνης, της επιστήμης και της εκπαίδευσης. Αντιθέτως, τα ολοκληρωτικά καθεστώτα ισχυρίζονται ότι είναι τέλεια και δημοκρατικά, ενώ δεν είναι, και κατακρεουργούν την όποια απόπειρα κριτικής ή ποιοτικής διαφοροποίησης. Γι' αυτό και θεωρούν εχθρούς όποιους εισάγουν νέες ιδέες και πολιτικές τοποθετήσεις. Και η δημοκρατία, ωστόσο, έχει τους δικούς της εχθρούς, όπως ο δογματισμός και ο φανατισμός που συρρικνώνουν το πνεύμα των ανθρώπων και τους απομακρύνουν από τη γόνιμη αμφιβολία και την ανανέωση της σκέψης.
Β. Ασκήσεις
1. «Η δημοκρατία δεν πιστεύει στην τελειότητά της, ενώ τα ανελεύθερα καθεστώτα αναγνωρίζουν μια αφόρητη τελειότητα όσον αφορά στους μηχανισμούς τους. Πιο συγκεκριμένα, στα δημοκρατικά πολιτεύματα προωθείται ο διάλογος και ενισχύεται η πολυφωνία, οι πολίτες διεκδικούν με σύνεση τα δικαιώματά τους και ασκούν έλεγχο στους ηγέτες καταδικάζοντας τις όποιες παραβιάσεις των τελευταίων. Αντίθετα, στα ολοκληρωτικά καθεστώτα η ελευθερία έκφρασης φιμώνεται και η διεκδίκηση δικαιωμάτων παρακωλύεται, οι ηγέτες προβαίνουν ανενόχλητοι σε αυθαιρεσίες, ενώ δεν υπάρχει γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και ανανέωση ιδεών. Την ίδια στιγμή, στις δημοκρατίες παρέχονται στους πολίτες δυνατότητες μόρφωσης, έγκυρης πληροφόρησης για ό,τι συμβαίνει σε εθνική και παγκόσμια κλίμακα, ενώ στα ολοκληρωτικά καθεστώτα θριαμβεύουν η προπαγάνδα, η παραπληροφόρηση και γενικότερα η διάθεση αποπροσανατολισμού των πολιτών. Τέλος, οι γνήσιες δημοκρατίες προσπαθούν να εδραιώσουν σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό την αξιοκρατία και τους καλύτερους νόμους, ενώ απ’ την άλλη πλευρά τα ανελεύθερα πολιτεύματα μεταχειρίζονται τη βία, προωθούν τους ημέτερους και θεσπίζουν νόμους που συμφέρουν μόνο τους λίγους. Είναι, λοιπόν, πρόδηλο ότι οι υγιείς δημοκρατίες διαρκώς βελτιώνονται, γιατί προσπαθούν γι’ αυτό, ενώ οι δικτατορίες που υποστηρίζουν ότι είναι τέλειες οδεύουν διαρκώς προς το χειρότερο.
2. Επομένως, επιδιώκονται μορφές διακυβέρνησης που εγγυώνται μια αιώνια σταθερότητα, δηλαδή πολιτεύματα στα οποία η μονολιθικότητα της σκέψης πραγματώνεται σε κάθε στιγμή της καθημερινής ζωής.
3. Ο επεξηγηματικός σύνδεσμος «δηλαδή» έπρεπε να τεθεί μεταξύ δύο κομμάτων (ακολουθεί καινούργια δευτερεύουσα χρονικοϋποθετική πρόταση).
Το κόμμα πριν από το «ώστε ... ιδέες» είναι σωστό, διότι ξεκινά δευτερεύουσα συμπερασματική πρόταση.
Τα κόμματα που ακολουθούν είναι επίσης σωστά, γιατί πρόκειται για ασύνδετο σχήμα.
4. α » σωστό β » σωστό γ » λάθος δ » σωστό ε » σωστό
5. προσανατολισμούς > κατευθύνσεις, συμβάλουν > συντείνουν, τέλειο > ολοκληρωμένο, προσαρμοστούν > εγκλιματιστούν, απρόοπτο > απροσδόκητο.
Γ. Παραγωγή κειμένου
Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,
Το ιδεωδέστερο μέχρι στιγμής πολίτευμα που είναι η δημοκρατία, δεν παραγνωρίζει την ουσία του ανθρωπισμού, γι' αυτό δεν ξεκινά από την αφετηρία ότι υπάρχουν χαρισματικοί άνθρωποι και μη και ότι πρέπει οι πρώτοι να εξουσιάζουν τους δεύτερους, αλλά από την πεποίθηση ότι όλα τα άτομα έχουν κάποιες ικανότητες, για την ανάπτυξη των οποίων πρέπει να παρέχονται σ' αυτούς οι ανάλογες ευκαιρίες.
Πιο συγκεκριμένα, δημοκρατία και παιδεία είναι έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες. Το δημοκρατικό πολίτευμα στοχεύει στην αναβάθμιση του πνευματικού και μορφωτικού επιπέδου του πολίτη. Με τη θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης αλλά και την ελευθεροτυπία, δίνει τη δυνατότητα για διαμόρφωση προσωπικοτήτων ικανών να σκέφτονται και να στοχάζονται. Αναπτύσσεται, συνεπώς, η κριτική ικανότητα του πολίτη, διασφαλίζεται η ελευθερία στοχασμού και έκφρασης, οπότε επιτρέπεται η γόνιμη ανταλλαγή απόψεων, που συμβάλλει στη γνώση και την ολοκληρωμένη εικόνα του κόσμου. 0 πολίτης καλλιεργεί τη δεκτικότητα σε νέα μηνύματα και ασκεί γόνιμη κριτική. Όλα αυτά, λοιπόν, επιβεβαιώνουν γιατί η δημοκρατία είναι ανθρώπινο πολίτευμα, αφού εναποθέτει τη λειτουργία της σε ανθρώπους πνευματικά ώριμους και ανεξάρτητους.
Εκτός αυτού, η δημοκρατία εξασφαλίζει δυνατότητες σ' όλους για συμμετοχή στα κοινά, διεκδίκηση δικαιωμάτων και άσκηση ελέγχου της ηγεσίας, ευκαιρίες για διάλογο και πολυφωνία, καλούς νόμους που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καιρών και εξασφαλίζουν αξιοκρατία και δικαιοσύνη, καλές συνθήκες εργασίας (ωράρια, αμοιβές κ.λπ.), καλό βιοτικό επίπεδο, δυνατότητες για ψυχαγωγία και άλλα, δηλαδή, σέβεται τον πολίτη και αγωνίζεται για την καλύτερη ποιότητα ζωής του και την ελευθερία του.
Η δημοκρατία, τέλος, συνδέεται με την ειρήνη και το ήθος, σημαίνει περιορισμό του ρατσισμού και της ατασθαλίας, αντιμετώπιση των λαών χωρίς προκαταλήψεις και στερεότυπα, δυνατότητα έκφρασης και εξέλιξης στο χώρο της τέχνης και της επιστήμης, μεγαλύτερη ανεξιθρησκία και γενικότερα διασφάλιση εκείνων των προϋποθέσεων που επιτρέπουν στον άνθρωπο να διαμορφώνει μια καλύτερη, πιο ώριμη, πιο υπεύθυνη προσωπικότητα, ν' ανεβάζει το πνευματικό του επίπεδο και να συνυπάρχει με τους άλλους αρμονικά.
Επειδή, όμως, η δημοκρατία παρέχει ελευθερίες έκφρασης σ' όλους, προσφέρει τέτοιες δυνατότητες ακόμη και στους εχθρούς της, οπότε καιροφυλακτούν ποικίλοι κίνδυνοι, που ναρκοθετούν τους δημοκρατικούς θεσμούς και την ομαλή πολιτική ζωή, ιδιαίτερα σήμερα που τα αρνητικά πρότυπα είναι πολλά.
Κίνδυνο διάβρωσης του δημοκρατικού πολιτεύματος αποτελεί η αδιαφορία των πολιτών για τα πολιτικά δρώμενα. Αυτό σημαίνει ότι ο πολίτης απομακρύνεται από τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων του και την ανάληψη των υποχρεώσεών του. Απολιτικοποιείται και δεν συμμετέχει άμεσα στη διαμόρφωση της πολιτικής ζωής, γεγονός που δίνει το ερέθισμα σε πολιτικούς, λαοπλάνους και καιροσκόπους, να δημαγωγούν ασύστολα αποπροσανατολίζοντας την κοινή γνώμη. Η δημοκρατία, ακόμη, μπορεί ν' ανατραπεί, όταν οι πολίτες χειραγωγούνται πολιτικά και στρέφονται στον τυφλό κομματισμό, φαινόμενο που καταργεί το διάλογο και διασαλεύει την πολιτική τάξη. Από την άλλη, πολιτικοί που προβαίνουν σε ατασθαλίες και σκάνδαλα είναι βέβαιο πως μολύνουν την πολιτική ζωή, γιατί όντας πρότυπα για τους πολίτες, λειτουργούν ανατρεπτικά για την ίδια τη δημοκρατία.
Η δημοκρατία, επίσης, απειλείται όταν οι πολίτες στερούνται παιδείας, οπότε ευδοκιμούν φαινόμενα λαϊκισμού, προπαγάνδας και φανατισμού σε βάρος των πολιτών, οι τελευταίοι δεν μπορούν ν' αξιολογήσουν σφαιρικά τα πράγματα, γιατί είναι μονομερείς ή ανενημέρωτοι, άρα δεν έχουν ώριμη κοινωνικοπολιτική άποψη, και δεν συνεργάζονται αποτελεσματικά μεταξύ τους και με τους ηγέτες, με στόχο μια καλύτερη δημοκρατία.
Τέλος, όταν οι πολίτες δεν διαπνέονται από υψηλό αίσθημα ευθύνης και κοινωνικής συνείδησης, χάνεται το πνεύμα συνεργασίας και αλληλεγγύης μεταξύ τους. Όταν δεν έχουν ήθος και ανθρωπιστικό πνεύμα, όταν διέπονται από στείρο ανταγωνισμό και παραβιάζουν τους νόμους, τότε η δημοκρατία κλυδωνίζεται. Όταν ο καθένας λειτουργεί κερδοσκοπικά, εργάζεται ωφελιμιστικά, δεν διαθέτει ήθος και σεβασμό στους άλλους, αλλά όπως συνήθως σήμερα συμβαίνει. εγκλωβίζεται στην υπερκατανάλωση και τη στείρα τεχνοκρατική αντίληψη, νοιάζεται μόνο για την υλικοτεχνική εξέλιξη και παραγκωνίζει τις ηθικοπνευματικές αξίες, τότε δεν υπάρχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για υγιή δημοκρατία. Όταν επίσης κυριαρχούν φαινόμενα φανατισμού ή βίας, όταν ο μέσος πολίτης αντιμετωπίζει προβλήματα ανεργίας, αναξιοκρατίας και νιώθει αδικημένος και αδύναμος, τότε η δημοκρατία απειλείται ανά πάσα στιγμή με διάλυση ή ανατροπή.
Χρειάζεται όλοι μας και ιδιαίτερα οι νέοι, που θα πάρουν στα χέρια τους τη σκυτάλη της κοινωνικοπολιτικής εξέλιξης, να βρισκόμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και να υπηρετούμε πιστά το σύνολο και το ιδανικό της δημοκρατίας.