Ανασκόπηση
Στα πρώτα κλάματά μου
-είμαι βέβαιος πια-
παραπονιόμουν που το γάλα
δεν είχε τη γεύση των χειλιών σου.
Κι ύστερα πάλι στο σχολείο
-πλέον το γνωρίζω-
δυσανασχετούσα που τα βιβλία
δεν είχαν τη μορφή σου.
Ακόμα και στη δουλειά που έπιασα
σ’ εκείνο το γειτονικό γραφείο
-τώρα το καταλαβαίνω-
πόσο ανυπόφορη ήταν η μυρωδιά
χωρίς τη μοσχοβολιά σου.
Οι πρώτοι έρωτες
ανάλατοι και άγευστοι
σαν τις αρχικές δοκιμές
ενός άπειρου μάγειρα
που πειραματίζεται διαρκώς
να βρει την ιδανική συνταγή.
Όλη τη νοστιμιά, λοιπόν
τη βρήκα στο φιλί σου
και όλα τα νοήματα
μέσα στα δυο σου μάτια.
Προστέθηκε στα ξαφνικά
στο καθετί αξία.
Ακόμα κι ένα
ξερό φύλλο που άγγιξες
άχρηστο πια δεν είναι
αφού έχει πάνω του
έστω ένα αποτύπωμά σου.
Έτσι κι εγώ απέκτησα
μεγάλη σημασία
που πάνω μου και μέσα μου
σε έβαλα εσένα.
Ακόμα και αν σήμερα πεθάνω
χαρούμενος θ’ αναπαυθώ
αν στο χώμα που με σκεπάσει
στάξεις ένα – δυο δάκρυα
και λίγο απ’ τ άρωμά σου.
Αποστόλης Ζυμβραγάκης
«Επαναπροσδιορισμός»
ΘΕΜΑ Γ
Ποιο είναι , κατά τη γνώμη σας, το κύριο θέμα του ποιήματος; Πως θα το σχολιάζατε σύμφωνα με τη δική σας οπτική; Ποια συναισθήματα σας δημιουργεί η ανάγνωσή του; Να τεκμηριώσετε την άποψή σας, αξιοποιώντας τους κατάλληλους κειμενικούς δείκτες. (100-150 λέξεις)
Μονάδες 15
Ενδεικτική απάντηση:
Το κύριο θέμα του ποιήματος, κατά τη γνώμη μου, είναι η θέση που κατέχει ο έρωτας στη ζωή του ανθρώπου. Το ποιητικό υποκείμενο εξυμνεί τον έρωτα διαπιστώνοντας , παράλληλα, την επίδραση που έχει στη ζωή του. Ως ώριμος , πλέον, άνθρωπος συνειδητοποιεί μέσα από τη χρήση υπερβολών ότι από τη βρεφική του ηλικία ως και σήμερα στην ενήλικη ζωή, ο έρωτας σηματοδοτεί για τον ίδιο την ίδια τη ζωή (Στα πρώτα κλάματά μου …τη γεύση των χειλιών σου / Κι ύστερα πάλι στο σχολείο …δεν είχαν τη μορφή σου/ Ακόμη και στη δουλειά …μοσχοβολιά σου / Ακόμη κι ένα ξερό φύλλο …αποτύπωμά σου ). Επιπλέον, με τη χρήση του μεταφορικού λόγου (έρωτες ανάλατοι / όλη τη νοστιμιά – φιλί σου) αναδεικνύεται η ευεργετική επίδραση του αισθήματος του έρωτα στη ζωή κάθε ανθρώπου , αφού όπως ισχυρίζεται το ποιητικό υποκείμενο, ο έρωτας «νοστιμίζει» τη ζωή. Η εικόνα (ξερό φύλλο) αποτυπώνει στο μέγιστο βαθμό τη δύναμη του έρωτα ακόμη και σε έναν οργανισμό που δεν βρίσκεται στη ζωή , όπως είναι το ξερό φύλλο, διατηρώντας ,όμως, ακόμη την αξία του. Τέλος, με τη χρήση υποθετικού λόγου (αν σήμερα πεθάνω / αν στο χώμα που με σκεπάσει) ολοκληρώνει το ποιητικό υποκείμενο την αναδρομή αυτή στο παρελθόν κι έρχεται στο σήμερα διατυπώνοντας με βεβαιότητα ότι αν τύχει και πεθάνει πρόωρα θα είναι χαρούμενος με λίγα δάκρυα και το άρωμα του έρωτά του. Ο έρωτας, λοιπόν, για τον ποιητή ολοκληρώνει τον άνθρωπο και προσδίδει αξία σε καθετί γύρω του (προστέθηκε στα ξαφνικά σε καθετί αξία).
Επιπρόσθετοι κειμενικοί δείκτες:
παρομοίωση (Οι πρώτοι έρωτες … ιδανική συνταγή)
ρηματικά πρόσωπα - α’ ενικό (είμαι βέβαιος) / β’ ενικό (άγγιξες)
εσωτερικός μονόλογος
Συναισθήματα που προκαλεί η ανάγνωση του ποιήματος :
Συνειδητοποίηση της αξίας του έρωτα στη ζωή του ανθρώπου και γενικότερα των συναισθημάτων που απομακρύνουν τον σύγχρονο άνθρωπο από την προσκόλληση στην ύλη.
Παραδοχή των ευεργετικών επιδράσεων της συντροφικότητας σε μια τόσο ανταγωνιστική καθημερινότητα.
Αφύπνιση του σύγχρονου ανθρώπου για υιοθέτηση του «εμείς» στη ζωή του (συλλογικότητα).
Ηρακλής Καρακόλιος
Φιλόλογος, Φροντιστής, Συγγραφέας των σχολικών βοηθημάτων "Λατινικά Β' Λυκειου εκδόσεις ΖΗΤΗ", "Λατινικά Β-Γ Λυκείου (Τετράδιο ασκήσεων αυτοαξιολογησης) εκδόσεις 24 γράμματα" και "Λατινικά Γ' Λυκείου Α' Τεύχος (Ενότητες 16-32) - Όλη η ύλη των Λατινικών μέσα από 420+ ασκήσεις με τις απαντήσεις" εκδόσεις 24 γράμματα.
Περισσότερα αναλυμένα λογοτεχνικά κείμενα για το ΘΕΜΑ Γ εδώ.