- Ακούω και γράφω:
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
- Να μετατρέψεις τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και τον πλάγιο λόγο σε ευθύ.
«Πώς
πέρασες τις γιορτές;» τον ρώτησα.
___________________________________________________________
«Είναι
ώρα για ύπνο» φώναξε ο πατέρας.
___________________________________________________________
Ο
διευθυντής ρώτησε πόσα παιδιά θα έρθουν στην εκδρομή.
___________________________________________________________
Η
δασκάλα ρώτησε αγριεμένη ποιος έσπασε το τζάμι.
___________________________________________________________
«Τι
ώρα θα γυρίσεις το βράδυ;» ρώτησε ο πατέρας την Άννα.
___________________________________________________________
Ο
Δήμος είπε ότι θα μείνει στο σπίτι γιατί είναι κουρασμένος.
___________________________________________________________
- Να γράψεις μονολεκτικά και περιφραστικά τον υπερθετικό βαθμό.
Θετικός
|
Υπερθετικός
|
|||
α.
|
ο σύντομος δρόμος
|
ο πιο σύντομος δρόμος
|
ή
|
ο συντομότερος δρόμος
|
β.
|
το μικρό μέγεθος
|
____________________
|
ή
|
____________________
|
γ.
|
η εύκολη λύση
|
____________________
|
ή
|
____________________
|
δ.
|
ο νέος άνδρας
|
____________________
|
ή
|
____________________
|
ε.
|
οι καλές μαθήτριες
|
____________________
|
ή
|
____________________
|
στ
|
τα ζωηρά παιδιά
|
____________________
|
ή
|
____________________
|
ζ.
|
οι προσεκτικοί οδηγοί
|
____________________
|
ή
|
____________________
|
4. Να αντιστοιχίσεις
τις παρακάτω φράσεις με τη σωστή σημασία τους.
τα κάνω θάλασσα
|
αδιαφορώ τελείως
|
|||
δε μου καίγεται καρφί
|
προσπαθώ να παραπλανήσω, να ξεγελάσω
|
|||
η αλήθεια θα λάμψει
|
κάνω λάθος, αποτυγχάνω τελείως
|
|||
μου έφυγαν πολλά λεφτά αυτό το μήνα
|
θα αποκαλυφθεί πλήρως
|
|||
ρίχνω στάχτη στα μάτια
|
ξόδεψα πολλά λεφτά
|
5. Να βάλεις διπλή τελεία και εισαγωγικά στις παρακάτω προτάσεις.
Μια
παροιμία λέει Ο καλός ο καπετάνιος στη
φουρτούνα φαίνεται.
Η
δασκάλα ρώτησε Ποιος θα μας πει μάθημα;
Το
καλό το πράγμα αργεί να γίνει λέει μια
παροιμία.
Ο Χριστός έλεγε Αγαπάτε αλλήλους.
Η
μητέρα μου είπε Τώρα που θα λείπω να
προσέχεις εσύ τα παιδιά.
6.
Να ξαναγράψεις τις προτάσεις με την αντίθετη σημασία των υπογραμμισμένων
λέξεων,
Το σπίτι είναι μεγάλο και φωτεινό.
" ________________________________
Τα ρούχα είναι βρόμικα. " ________________________________
Η επιτυχία του είναι σίγουρη. " ________________________________
Ο Τάκης και ο Σάκης είναι εχθροί. " ________________________________
Ο κατηγορούμενος κρίθηκε ένοχος. " ________________________________
7. Να συμπληρώσεις τις προτάσεις με το κατάλληλο επιφώνημα:
Αλτ!, Μπράβο!, Ζήτω!, Ε!,
Αλίμονο!, Εύγε!, Χμ!
……………...
αυτό πρέπει να το σκεφτούμε πολύ καλά.
…………..…. φώναξε ο φρουρός σ’ αυτούς που έρχονταν.
………………
τα πήγες καλά στο διαγώνισμα.
………………
τι κακό μας βρήκε.
………………
εσύ έλα εδώ.
………………φώναξαν
οι θεατές.
………………
είπε δυνατά ο δάσκαλος.
8. Να συμπληρώσεις τα κενά με τα
θηλυκά των ουσιαστικών:
γείτονας,
γύφτος,
φούρναρης,
αγρότης,
βασιλιάς,
μάγειρας,
νησιώτης
Στην
Αγγλία βασιλεύει η ___________________ Ελισάβετ.
Η
θεία μου είναι _________________, αφού κατάγεται από τη Χίο.
Οι
__________________ δουλεύουν στα χωράφια.
Η
___________________ μας ανακαίνισε το σπίτι της.
Πήγα
στην ___________________ και αγόρασα ψωμί.
Η
γιαγιά μου είναι καταπληκτική ____________________.
Χθες
πέρασε από τη γειτονιά μια ___________________
και
της έδωσα κάποια παλιά μου ρούχα.
9. Διόρθωσε τα λάθη στις παρακάτω λέξεις.
εφτοιχία
|
τιρόπητα
|
||
αδήνατος
|
ζημόνο
|
||
ψομή
|
χοράφι
|
10. Να συμπληρώσεις τα κενά με τα θηλυκά των
ουσιαστικών:
γείτονας,
πελάτης,
αριστοκράτης,
αγρότης,
βασιλιάς,
μάγειρας,
λαντζέρης
Η Κορνηλία είναι εκπληκτική
_________________
και ετοιμάζει πεντανόστιμα φαγητά.
Δούλευε ως _____________ στο εστιατόριο, όταν ήταν στη
Γερμανία.
Οι γυναίκες είναι οι καλύτερες
_____________ των
εμπορικών κέντρων .
Όλοι γνωρίζουμε την καταγωγή της, αλλά αυτή παριστάνει
την
_________________ .
Η _________________ δουλεύει σκληρά στο περιβόλι του
χωριού.
Η Σουηδία έχει βασιλιά και _______________ .
Η _______________ μας προσκάλεσε για καφέ .
11. Γράψε τα επίθετα που μπορούν να συνοδεύουν τη λέξη ψωμί.
ψωμί
|
ψωμί
|
||
ψωμί
|
ψωμί
|
||
ψωμί
|
ψωμί
|
12. Να ξαναγράψεις τις προτάσεις με την αντίθετη σημασία των υπογραμμισμένων λέξεων.
Η μέρα σήμερα ήταν
αρκετά ζεστή.
" ____________________________________
Εμείς ξεχάσαμε τη γιορτή σου .
" ____________________________________
Ο Φώτης και ο
Γιάννης κατεβαίνουν τις σκάλες.
" ____________________________________
Ο σκύλος ήταν ήσυχος
το βράδυ.
" ____________________________________
13. Πώς
λέγεται το κατάστημα που πουλάει:
ψωμί
|
τα πάντα
|
||
φάρμακα
|
κρέας
|
||
ψητά
|
αρώματα
|
||
άνθη
|
βιβλία
|
14. Βάλε το κατάλληλο επιφώνημα στις παρακάτω φράσεις.
Μπράβο! Χμ! Χα χα! Στοπ! Ποπό!
___________!
τι πάθαμε σήμερα!
___________!
τα κατάφερες περίφημα!
___________!
πολύ αστεία η γκριμάτσα σου.
________!
πρέπει να σκεφτώ λιγάκι…
________!
μέχρι εδώ.
15. Να μετατρέψεις τον πλάγιο λόγο σε ευθύ χρησιμοποιώντας διπλή τελεία
και
εισαγωγικά.
Τον ρώτησα πώς πέρασε τις γιορτές του Πάσχα.
______________________________________________________
Ο Θωμάς ρώτησε τον Κώστα αν θέλει να παίξουν
ποδόσφαιρο.
______________________________________________________
Ο Αλέξανδρος ρώτησε το Γιώργο γιατί φεύγει.
______________________________________________________
Ο γιατρός τους είπε να προσέχουν τη διατροφή τους.
______________________________________________________
16. Αντιστοίχισε τις λαϊκές φράσεις με τη
σημασία τους
Λέει το ψωμί ψωμάκι.
|
ð
|
ð
|
Του το στέρησε την τελευταία στιγμή.
|
|
Βγάζω το ψωμί μου.
|
ð
|
ð
|
Ζει με στερήσεις, πεινάει πολύ.
|
|
Του πήρε τη μπουκιά
από το στόμα.
|
ð
|
ð
|
Το αγόρασε με ελάχιστα χρήματα.
|
|
Φάγαμε ψωμί κι αλάτι.
|
ð
|
ð
|
Έχουμε περάσει πολλά μαζί.
|
|
Το πήρε για ένα
κομμάτι ψωμί.
|
ð
|
ð
|
Εξασφαλίζω τα αναγκαία για επιβίωση.
|
17. Να συμπληρώσεις τα κενά των προτάσεων
με τον περιφραστικό τύπο του υπερθετικού
βαθμού των επιθέτων:
πλούσιος, νόστιμος,
φτηνός,
έξυπνος,
επιμελής,
γρήγορος,
λαμπρός,
ψηλός
Το φαγητό της γιαγιάς μου είναι το πιο
νόστιμο ή
το
νοστιμότερο που έχω φάει.
Ο Οδυσσέας ήταν __________________ ή
______________________ ήρωας των
Αχαιών.
Ο Όλυμπος είναι __________________ ή
_____________________ βουνό της Ελλάδας.
Το διαμέρισμα που
αγόρασε ήταν __________________ ή ______________________ απ’ όλα όσα είδε.
Ο Γιώργος είναι __________________ ή _____________________ μαθητής
της τάξης.
Ο ήλιος είναι ________________ ή _________________
αστέρι.
Το αεροπλάνο είναι
__________________ ή __________________
μεταφορικό
μέσο.