Από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ - Σημειώσεις / Ανάλυση - Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β' Γυμνασίου

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0







ΘΕΜΑ: Στο συγκεκριμένο απόσπασμα η Άννα με αφορμή το περιστατικό ενός ασήμαντου καβγά με την αδερφή της, καταγράφει τις σκέψεις της για τη σχέση με την αδερφή, τη μητέρα και τον πατέρα της.

 Αυτό που κυρίως την προβληματίζει είναι η ασυμφωνία της με τον χαρακτήρα και τη στάση της μητέρας της, η οποία την εμποδίζει να επικοινωνήσει μαζί της.

Γενικά οι σκέψεις της γύρω από το γονεϊκό ρόλο παρουσιάζουν μια ασυνήθιστη ωριμότητα, η διάθεσή της όμως χαρακτηρίζεται από συχνές ψυχολογικές μεταπτώσεις.

 Η σχέση με τον πατέρα της είναι καλύτερη, ωστόσο νιώθει ότι και από τον πατέρα δεν βρίσκει τη συναισθηματική υποστήριξη που θα περίμενε.

Νιώθει αποξενωμένη στο εσωτερικό της οικογένειάς της, διαπιστώνει ότι οι δικοί της δεν την καταλαβαίνουν και δεν της δίνουν τη σημασία που της αξίζει.  

Αυτή η πικρή διαπίστωση την ωθεί να εξομολογηθεί τις σκέψεις της στο ημερολόγιό της. Το οποίο αναλαμβάνει το ρόλο ενός σιωπηρού συνομιλητή που ενθαρρύνει και στηρίζει τη μοναξιά της.


Βιογραφικά ονομάζονται  τα κείμενα που ο συγγραφέας των οποίων αφηγείται γεγονότα (ημερολόγιο, απομνημονεύματα, αυτοβιογραφίες) ή εκθέτει τα σημαντικότερα στοιχεία της δικής του ζωής.

 

Ημερολόγιο :

Η συστηματική καταγραφή από έναν άνθρωπο των συναισθημάτων, των σκέψεων και των γεγονότων της προσωπικής ζωής του ή και της δημόσιας ζωής.
 Ο χαρακτήρας τους είναι προσωπικός κι έτσι η γλώσσα του μπορεί να είναι συνθηματική και η γραφή τους υπαινικτική και ελλειπτική.
Χαρακτηριστικό των ημερολογίων είναι 

  • ο εξομολογητικός τόνος,

  • η υποκειμενική ματιά,

  • η αποσπασματικότητα

  • η κυριαρχία του α' προσώπου.

  • ο ακριβής προσδιορισμός του χρόνου συγγραφής κάθε καταχώρησης.

  • ο ελάχιστος χρόνος που μεσολαβεί ανάμεσα στα συμβάντα (χρόνος των γεγονότων) και την καταγραφή τους (χρόνος της αφήγησης)

ΕΝΟΤΗΤΕΣ:

1η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Αγαπητή Κίτυ… διάθεση της Μαργκότ».

2η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Δεν τις αγαπώ… με τα ελαττώματά της».

3η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Περισσότερο απ’ όλους… στα παιδιά τους».

4η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Μερικές φορές… Δική σου, Άννα».

5η ΕΝΟΤΗΤΑ «Τελικά ... ξεχειλίζει»

ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:

1η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η φιλονικία της Άννας με την αδελφή της και η στάση των γονιών της.

2η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η ανταγωνιστική σχέση ανάμεσα στις αδελφές και η σχέση του πατέρα με την Άννα.

3η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η αντιμετώπιση της Άννας από τη μητέρα της..

4ηΕΝΟΤΗΤΑ: Οι σκέψεις της Άννας για τον εαυτό της..

5η ΕΝΟΤΗΤΑ:  Το ημερολόγιο ως σιωπηρός συνομιλητής και συμπαραστάτης της Άννας.

 

ΤΕΧΝΙΚΗ:
-          Ο συντάκτης του ημερολογίου και ο αφηγητής ταυτίζονται.
-          Μορφή αλληλογραφίας.
-          Εξομολογείται με ειλικρίνεια τις σκέψεις και τα συναισθήματά της.

ΤΟΝΟΣ: Εξομολογητικός, επικριτικός, ειρωνικός.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:   Άννα: ώριμη, με διάθεση που χαρακτηρίζεται από αστάθεια, αντιφάσεις στο χαρακτήρα της, ζηλιάρα, ωριμότητα για τις απόψεις της για το μητρικό ρόλο, ωριμότητα που φανερώνει η αυτοκριτική της, πεισματάρα, έξυπνη, ειλικρινής, εγωίστρια.

ΓΛΩΣΣΑ: Η γλώσσα είναι απλή, ζωντανή, αυθόρμητη και άμεση (περιορισμοί της μεταφραστικής διαδικασίας)
ΥΦΟΣ: Εξομολογητικό,λιτό, σαφές, ζωντανό
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Μεταφορές, Παρομοιώσεις, Επίθετα.

ΙΔΕΕΣ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ:   
  •  Η εξομολόγηση σε ένα ημερολόγιο δείχνει την επιθυμία του εφήβου για επικοινωνία.
  • Τραγική ειρωνεία αποτελεί η βεβαίωσή της ότι κανείς άλλος δε θα το διαβάσει.
  • Μέσα από τη γραφή του ημερολογίου και κυρίως από το συγκεκριμένο απόσπασμα διαφαίνεται μία απίστευτη ωριμότητα της Άννας – καταγράφει τα συναισθήματά της για τους γονείς της à αποκαλύπτεται ο τραυματισμένος ψυχικός της κόσμος

Συναισθήματα της Άννας:

Απόρριψη, αίσθημα αδικίας, μοναξιά και απομόνωση μέσα στην οικογένειά της, πικρία, ταπείνωση, έλλειψη πραγματικής αγάπης, θλίψη και πόνο, αίσθημα μειονεξίας,παράπονο για μεροληπτική συμπεριφορά, καταπίεση, απελπισία, αγανάκτηση.



Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)