1ο Κριτήριο Αξιολόγησης
Τάξη: Δ΄
Μάθημα:
Γλώσσα
Ενότητα: 1η
Ένα ακόμη σκαλί
Ονοματεπώνυμο:
Ημερομηνία:
Α. Ακούω και γράφω
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Β. Εργασίες
Κάθε μέρα
ξυπνάω μες στ’ άγρια χαράματα, αρπάζω βιαστικά την τσάντα μου και τρέχω να
προλάβω το σχολικό. Ύστερα από πέντε έξι ώρες μάθημα στο σχολείο, γυρίζω
κουρασμένος στο σπίτι και ίσα ίσα που ξαπλώνω στο κρεβάτι μου μια ωρίτσα, γιατί
αρχίζω πάλι το διάβασμα. Τι ταλαιπωρία!
1.
Να ξαναγράψεις το παραπάνω κείμενο
βάζοντας τα ρήματα σε χρόνο Παρατατικό.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................... .....................................................................................................................................................................
2.
Να ξαναγράψεις το παραπάνω κείμενο σε
χρόνο Εξακολουθητικό Μέλλοντα.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
3.
Συμπλήρωσε τα επίθετα στα παρακάτω
ουσιαστικά.
Οι διακοπές μπορεί να είναι: αξέχαστες,
..................................., .................................,
................................., ....................................,
.................................... .
Το σχολείο μπορεί να είναι: πέτρινο,
..................................., .....................................
,................................., ..........................................,
.................................... .
4.
Να κυκλώσεις τα υποκείμενα και να
υπογραμμίσεις τα αντικείμενα στις παρακάτω προτάσεις:
α) Ο γιατρός του νοσοκομείου εξέτασε τους
ασθενείς.
β) Τα δέντρα κλάδεψε ο κηπουρός.
γ) Ο γλύπτης σκάλιζε το μάρμαρο με τέχνη.
δ) Εγώ δεν είπα κάτι τέτοιο.
ε) Την κυκλοφορία των οχημάτων ρυθμίζει ο τροχονόμος.
β) Τα δέντρα κλάδεψε ο κηπουρός.
γ) Ο γλύπτης σκάλιζε το μάρμαρο με τέχνη.
δ) Εγώ δεν είπα κάτι τέτοιο.
ε) Την κυκλοφορία των οχημάτων ρυθμίζει ο τροχονόμος.
5.
Να συμπληρώσεις με το κατάλληλο
(-ει-, -η-, -υ-, -ι-)
Υγι.....νή, ορ.....νό, φωτ.....νός, σκοτ.....νή,
πέτρ.....νο, γυάλ.....νο, ανεύθ.....νος, επι-
κίνδ.....νη, φτ.....νός
κίνδ.....νη, φτ.....νός
Γ.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
Πέρασε το καλοκαίρι
Πέρασε το καλοκαίρι. Τα τζιτζίκια
λαλούν ακόμα στο περιβόλι και τα κηπευτικά είναι στις δόξες τους. Το νερό τρέχει κελαρυστό στο αυλάκι
και δροσίζει τα φυτά. Οι καρποί κρέμονται λαχταριστοί από
τα κλωνάρια.
Όμως το γαλάζιο ουρανό τον λέρωσαν με
τις μουντζούρες τους κάποια γκρι-
ζωπά σύννεφα, που ξαφνικά πάνω από το αντικρινό νησί. Η Χρυσαυγή τα είδε. Όλος ο φωτεινός κόσμος, που είχε ανοιχτεί μέσα της, σκοτείνιασε.
ζωπά σύννεφα, που ξαφνικά πάνω από το αντικρινό νησί. Η Χρυσαυγή τα είδε. Όλος ο φωτεινός κόσμος, που είχε ανοιχτεί μέσα της, σκοτείνιασε.
Το καλοκαίρι πήγαινε συνήθως στο
νησί. Εκεί έμενε ο ξάδερφός της ο Παντελής. Οι γονείς του είχαν ένα μεγάλο σπίτι, με ένα μεγάλο περιβόλι. Από το
μπαλκόνι έβλεπες το πράσινο του
περιβολιού που έσμιγε με το ζαφείρι της θάλασσας. Στο βάθος αχνοφαινόταν
κάποιο νησί.
Η Χρυσαυγή περνούσε ξέγνοιαστα τις μέρες της εκεί. Είχε γνωριστεί με κάποια
γειτονόπουλα. Τα βράδια του νησιού ήταν διάφανα και τα παιδιά κάθονταν στα πεζούλια
της περιβολόπορτας σαν παλιοί γείτονες και συζητούσαν ατελείωτα.
Όμως τώρα το καλοκαίρι πέρασε. Η
Χρυσαυγή ετοιμάζεται να γυρίσει στην πόλη, στο θόρυβο στο σχολείο... Την
παραμονή που θα ΄φευγαν ανέβηκε στο μπαλκόνι. Ένα ελαφρό αεράκι περπατούσε στα φύλλα του περιβολιού και ρυτίδωνε το πέλαγος αντίκρυ. Η Χρυσαυγή
έκλεισε τα μάτια, για να δει και μέσα της αυτό το φωτεινό θαύμα. Θα το ΄παιρνε
μαζί της μια ολόκληρη χρονιά.
Πέρασε το καλοκαίρι. Η πόλη, ο
θόρυβος, το σχολείο είναι εκεί και περιμένουν...
Απαντώ στις ερωτήσεις:
6. Πού περνούσε τις καλοκαιρινές διακοπές η Χρυσαυγή;
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
7.
Πώς τα περνούσε εκεί;
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
8.
«Η πόλη, ο θόρυβος, το σχολείο είναι
εκεί και περιμένουν»: Πώς καταλαβαίνετε τη φράση αυτή;
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
9.
Γράφω τα επίθετα από τις δύο πρώτες
παραγράφους και τα γράφω στη στήλη που πρέπει:
Αρσενικό
|
Θηλυκό
|
Ουδέτερο
|
10.Συμπληρώνω τα γράμματα που
λείπουν από τις λέξεις ώστε να είναι γραμμένες σωστά:
παν__φόρι
|
φθινόπ__ρο
|
χ__μώνας
|
__θουσα
|
μ__ν__μα
|
εργαλ__ο
|
ορ__νός
|
ανεύθ__νος
|
ταπ__νός
|
φ__τεινός
|
κοχ__λι
|
δι__ροφος
|
11. Γράφω τους μήνες με τη
σειρά και με τις δυο ονομασίες τους:
Ιανουάριος ή Γενάρης
|
||
Σεπτέμβριος ή Σεπτέμβρης
|
||
12.Στις παρακάτω προτάσεις
υπογραμμίζω τα υποκείμενα και κυκλώνω τα αντικείμενα :
Η φωτιά έκαψε το δάσος.
Ο Γρηγόρης γράφει τα
μαθήματά του.
Το ποντίκι της Μαρίας
τρώει το τυρί.
Ο άνεμος που φύσαγε
δυνατά έριξε την καρέκλα.
Η αδερφή μου είδε χτες το
Γιώργο.
Η μαμά του Νίκου έπλυνε
τη μπλούζα του.
Ο παππούς χτες κλάδεψε τη
μηλιά στον κήπο.
13.Συμπληρώνω τις παρακάτω
λέξεις με το σωστό ι ή υ:
δ__σκίνητος
|
δ__μηνο
|
δ__σέλιδο
|
δ__στυχής
|
δ__σκολος
|
δ__πρόσωπος
|
δ__τροχο
|
δ__σαρέσκεια
|
δ__σοσμία
|
δ__σέγγονο
|
δ__σύλλαβος
|
δ__σεκατομμύριο
|
δ__σάρεστος
|
δ__σβατος
|
δ__απιστος
|
14.Από το παρακάτω κείμενο βρίσκω
5 ρήματα, 5 ουσιαστικά, 5 επίθετα, 5 άρθρα και τα βάζω στις παρακάτω
στήλες:
«Φέτος ο παππούς μού έμαθε να ψαρεύω με καλάμι. Τελικά το
ψάρεμα δεν είναι τόσο εύκολο όσο νομίζετε. Πρέπει να
φορέσεις το ψάθινο καπέλο σου, να βάλεις δολώματα στην πετονιά και να
περιμένεις πολλές ώρες. Γιατί το ψάρεμα θέλει μεγάλη υπομονή. Μπορεί να μην
πιάσεις και τίποτα. Αν όμως πιάσεις κάτι τότε η χαρά σου είναι απερίγραπτη».
«
Αναμνήσεις του καλοκαιριού»
ρήματα
|
ουσιαστικά
|
επίθετα
|
άρθρα
|
15.Συμπληρώνω τον πίνακα
φροντίζοντας πάντα να μην αλλάζω πρόσωπο στο ρήμα:
Ενεστώτας
|
Παρατατικός
|
Εξακολ. Μέλλοντας
|
πλησιάζει
|
||
πίστευες
|
||
θα
εκνευρίζουν
|
||
ζωντανεύει
|
||
έσκαβε
|
||
θα
διαβάζουν
|
||
φωνάζω
|
||
εξέταζε
|
||
θα
επιστρέφετε
|
||
γράφουν
|
16.Κλίνω τα παρακάτω επίθετα
μαζί με το ουσιαστικό τους σε ενικό και πληθυ-
ντικό αριθμό:
Ενικός αριθμός
|
Πληθυντικός αριθμός
|
|
ον.
|
το
ψάθινο καπέλο
|
|
γεν.
|
||
αιτ.
|
||
κλητ.
|
Ενικός αριθμός
|
Πληθυντικός αριθμός
|
|
ον.
|
η δροσερή
θάλασσα
|
|
γεν.
|
||
αιτ.
|
||
κλητ.
|
Ενικός αριθμός
|
Πληθυντικός αριθμός
|
|
ον.
|
ο
γαλανός ουρανός
|
|
γεν.
|
||
αιτ.
|
||
κλητ.
|
17.Θυμάμαι τι σημαίνουν οι
παρακάτω λέξεις:
χνάρια:
________________________________________________
γνέφω:
________________________________________________
λιτός:
_________________________________________________
κυρτωμένος:
____________________________________________
παρτέρι:
_______________________________________________
πελεκητός:
_____________________________________________
σκίρτημα:
_______________________________________________
18) Γράψε με τη σειρά τους
μήνες του χρόνου και τις εποχές.
ΜΗΝΕΣ: 1 ……………………………………… 2
……………………………………… 3………………………………………
4………………………………………
5……………………………………… 6………………………………………
7………………………………………
8……………………………………… 9………………………………………
10……………………………………… 11……………………………………… 12………………………………………
ΕΠΟΧΕΣ: 1……………………………… 2……………………………… 3…………………………… 4…………………………..
19) Στο παρακάτω κείμενο υπογράμμισε
και συμπλήρωσε στον πίνακα τα ρήματα, τα ουσιαστικά, τα επίθετα και τα άρθρα.
Στα πολύ παλιά χρόνια, την εποχή που ζούσαν στον
πανύψηλο Όλυμπο οι δώδεκα θεοί κι είχαν βασιλιά τον παντοδύναμο Δία, το
μυρμήγκι δεν ήταν ακόμα ένα εργατικό μυρμήγκι, αλλά ήταν απλός άνθρωπος.
Ασχολούταν με τη γεωργία. Είχε χωράφια και τα
καλλιεργούσε. Επειδή δούλευε πολύ, οι σοδειές του ήταν πάντοτε καλές.
ΡΗΜΑΤΑ (9)
|
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ (12)
|
ΕΠΙΘΕΤΑ (7)
|
ΑΡΘΡΑ (9)
|
20) Στις παρακάτω προτάσεις υπογράμμισε και σημείωσε το υποκείμενο (Υ), το ρήμα (Ρ) και το αντικείμενο(Α).
Η
κουκουβάγια προστάτευσε τα αυγά της.
Το ποντίκι βοήθησε το λυπημένο
λιοντάρι.
Οι
χωρικοί δεν πίστευαν το βοσκό.
Ο λύκος κοροΐδεψε το πρόβατο.
Ο
γρήγορος λαγός ξεπέρασε την αργή χελώνα.
Ο τζίτζικας έπαιζε μουσική όλη τη μέρα.
21)
Συμπλήρωσε τα παρακάτω κενά, ώστε οι λέξεις να είναι ορθογραφημένες και βάλε τόνο
όπου χρειάζεται.
- Σ...μερα έχουμε ένα δ...ωρο Γλώσσα και θα κλίνουμε φράσεις με δ...σύλλαβες λέξ...ς.
- Στην εφημερίδα,
ψάχν...ντας στις αγγελίες για δ...ώροφο σπίτι, διαβάσαμ... για ένα δ...στύχημα.
Ευτ...χώς οι επιβάτες δεν έπαθαν κάτι σοβαρό.
- Το 2012 θα είναι
δ...σεκτο γιατί θα έχει 366 ...μέρες.
- Αν πετάμ... τα σκουπίδια
μας στο πάτωμα της ...θουσας, δε θα μπορούμε να κάνουμε μάθημα από τη
δ...σοσμία.
- Υπάρχουν δ...τροχα
ποδήλατα με τα οποία μπορείς να περάσεις από ορ...νά περάσματα.
- Όταν έρχετ... μ...ν...μα στο κινητό μου, η οθόνη γίνεται φωτ...νή.
- Μετά τη φθινοπωρ...νή
βροχούλα, ήρθε η ώρα να κρύψουμε τα καλοκαιρ...νά μας ρούχα.
- Τα γυάλ...να
μπουκάλια πρέπει να προσέχουμε πως τα κρατάμε γιατί είναι επικ...νδ...νο
να σπάσουν.
22) Γράψε
στα τρία γένη, στον ίδιο αριθμό και στην ίδια πτώση τα υπογραμμισμένα επίθετα
της παραπάνω άσκησης.
Αρσενικό
|
Θηλυκό
|
Ουδέτερο
|
23)
Συμπλήρωσε τα ρήματα και στους τρεις χρόνους, στο ίδιο πρόσωπο και στον ίδιο αριθμό.
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
|
μαζεύουμε
|
||
θαύμαζαν
|
||
θα ποτίζω
|
||
άλλαζε
|
||
φέρνετε
|
||
θα προσπαθώ
|