Κριτήριο Αξιολόγησης
Τάξη: Δ΄
Μάθημα:
Γλώσσα
Ενότητα: 4η
Εμένα με νοιάζει
Ονοματεπώνυμο:
Ημερομηνία:
Α. Ακούω και γράφω
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
Β. ΕΡΓΑΣΙΕΣ
1.
Να γράψεις τα ρήματα που παράγονται
από τα παρακάτω ονόματα και με δύο από αυτά να γράψεις προτάσεις:
Ονόματα
|
Ρήματα
|
Ονόματα
|
Ρήματα
|
καρφί
|
δροσιά
|
||
άσπρος
|
ζεστός
|
||
μαύρος
|
χρήσιμος
|
||
πίστη
|
νύστα
|
||
δοκιμή
|
νοίκι
|
α)
.........................................................................................................................................
β) .........................................................................................................................................
β) .........................................................................................................................................
2.
Να μετατρέψεις τις παρακάτω φράσεις
από ονοματικές σε ρηματικές και το αντίστροφο:
Ονοματικές φράσεις
|
Ρηματικές φράσεις
|
Η αδιαφορία του
οδηγού
|
|
Η καταστροφή του
δάσους
|
|
Η παρουσίαση του
βιβλίου
|
|
Το δάσος αυτό
προστατεύεται.
|
|
Καλλιεργεί
βιολογικά προϊόντα.
|
|
Επιθυμώ να κάνω
διακοπές.
|
|
Εντοπίζεται μεγάλη
πετρελαιοκηλίδα.
|
3.
Στις παρακάτω προτάσεις να
υπογραμμίσετε τα οριστικά άρθρα και να κυκλώσετε τους αδύνατους τύπους της
προσωπικής αντωνυμίας:
·
Όταν
του τελείωσε το τσιγάρο το πέταξε από το ανοιχτό παράθυρο.
·
Θα
φέρουμε εδώ τους σπόρους και θα τους σπείρουμε πετώντας τους από ψηλά.
·
Το
κοτσύφι είχε και μια ιδέα, που την έκαναν αμέσως πράξη τα ζώα του δάσους.
4.
Να χαρακτηρίσεις τις παρακάτω
προτάσεις ως απλές (Α) ή σύνθετες (Σ).
( ) Οι θάμνοι φούντωσαν.
( ) Ξεφύτρωσαν λουλούδια, θάμνοι και δέντρα.
( ) Ο άντρας και η γυναίκα φαίνονται γνωστοί.
( ) Περίεργο είναι αυτό!
( ) Εγώ και ο φίλος μου παίζαμε.
( ) Το παιδί διαβάζει.
5.
Να συμπληρώσεις τις παρακάτω
προτάσεις με το σωστό τύπο των ουσιαστικών που είναι στην παρένθεση.
·
Ο
.......................... κάλεσε τον ............................ του
................................ . (δήμαρχος, πρόεδρος, σύλλογος)
·
Φύτεψε
πέρυσι τον ............................ στον .................................
του ........................... . (πλάτανος, αυλόγυρος, νερόμυλος)
·
Η
απροσεξία του .......................... κατέστρεψε δυστυχώς εκείνον τον
.......................... .(παράδεισος, άνθρωπος)
Γ. ΚΕΙΜΕΝΟ
Μια φορά κι
έναν καιρό ήταν ένα όμορφο, καταπράσινο δάσος. Όλα εκεί μέσα, ζώα και φυτά,
ζούσαν μονιασμένα και ειρηνικά. Τα σκιουράκια μάζευαν βελανίδια για το χειμώνα,
τα πουλάκια τραγουδούσαν γλυκά τραγούδια πάνω στα δέντρα, τα μυρμήγκια μάζευαν
σποράκια, οι μέλισσες ρουφούσαν το μέλι από τα λουλούδια, οι πολύχρωμες
πεταλούδες χόρευαν με το μυρωμένο αγέρι.
Κάποια μέρα, από το χωματόδρομο πλάι στο δάσος
πέρασε ένα αυτοκίνητο που πήγαινε στην πόλη. Μέσα, ένας επιβάτης κάπνιζε κι
όταν του τελείωσε το τσιγάρο το πέταξε αδιάφορα από τ’ ανοιχτό παράθυρο πάνω σε
κάτι ξερόκλαδα, στις ρίζες ενός πεύκου[...]
Σε λίγο το
δάσος μεταβλήθηκε σε πύρινη κόλαση. Κουκουνάρες εκσφενδονίζονταν από δω κι από
κει, τα δέντρα φλέγονταν, τα ζώα έτρεχαν σαν χαμένα δεξιά αριστερά,
προσπαθώντας να βρουν διέξοδο να ξεφύγουν. Τραγικές στιγμές εκτυλίχθηκαν.
6.
Απαντώ με λίγα λόγια.
·
Δώσε έναν τίτλο στο απόσπασμα.
.........................................................................................................................................
·
Πώς ήταν η ζωή στο δάσος στην αρχή
και πώς μετά την πράξη του ασυνείδητου επιβάτη;
..................................................................................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
«
ΜΙΑ ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΥΙΟΘΕΣΙΑ »
Απέναντι απ’ το σχολείο μας είναι ένα παλιό
οικόπεδο , που κανένας δεν ξέρει τους ιδιοκτήτες του και που λίγο πολύ έχει
γίνει σκουπιδότοπος .Όλες οι γάτες και τα σκυλιά της γειτονιάς μαζεύονται εκεί
και σκαλίζουν τα σκουπίδια που πετάνε διάφοροι . Τις ζεστές μέρες , είναι να
πιάνεις τη μύτη σου ! Την ιδέα την είχε η Σόνια , και όλοι ενθουσιαστήκαμε .
Βάλαμε κι ένα ωραίο κομμάτι στην εφημερίδα μας ανακοινώνοντας την υιοθεσία του
οικοπέδου .
Καλέσαμε όλες τις τάξεις να μας βοηθήσουν .
Πρώτα απ’ όλα , τηλεφωνήσαμε στο Δήμο και ζητήσαμε να καθαρίσει το οικόπεδο από
τα σκουπίδια και να βάλει στη γωνία έναν κάδο απορριμμάτων ,
Η αλήθεια είναι πως το οικόπεδο άλλαξε όψη .
Ο πατέρας ενός παιδιού της Στ΄τάξης ήρθε μ’ ένα μηχάνημα και καθάρισε όλο το
οικόπεδο από πέτρες και παλιοσίδερα , που ήταν εκεί χρόνια τώρα .
Τα παιδιά της Ε΄τάξης έφτιαξαν μια
ωραία πινακίδα , που ο πατέρας του Νίκου απ’ την τάξη τους , που
είναι ξυλουργός , την έστησε στη μέση του οικοπέδου πάνω σ’ ένα στύλο ,
έτσι ώστε να τη βλέπουν όλοι . Η πινακίδα έγραφε :
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
,
ΜΗΝ
ΠΕΤΑΤΕ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ !
Ο
ΧΩΡΟΣ ΥΙΟΘΕΤΗΘΗΚΕ
ΑΠΟ
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
ΤΟΥ
ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΧΟΛΕΙΟΥ .
Η « υιοθεσία » έκανε εντύπωση σε όλους . Και
να δεις που όλοι οι μεγάλοι ήθελαν ν’ ανήκουν στην « ανάδοχη οικογένεια » μαζί
μ’ εμάς τα παιδιά ! Ο κύριος διευθυντής και η σύζυγός του , οι δάσκαλοι και οι
γονείς μας .
Είχαμε βγάλει και μια φωτογραφία του
οικοπέδου όπως ήταν πριν , σκουπιδότοπος , και σιγά σιγά βγάζαμε κι άλλες
φωτογραφίες στα στάδια διαμόρφωσής του .
Ο πατέρας ενός παιδιού από τη Δ΄τάξη μας
έφερε καινούριο φρέσκο χώμα και ρίξαμε στο οικόπεδο , για να φυτέψουμε γρασίδι
. Και ο Δήμος μας έβαλε μια παροχή νερού για να το ποτίζουμε .
Σχεδιάσαμε και χώρους για να φυτέψουμε
λουλούδια και μικρούς , διακοσμητικούς θάμνους . Σ’ ένα σημείο το οικόπεδο είχε
δυο δέντρα , που ήταν σχεδόν ξεραμένα . Τα κλαδέψαμε , τα ποτίσαμε και πήραν τ’
απάνω τους . Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων μας χάρισε ένα λάστιχο για το
πότισμα κι ένα σπιτάκι ξύλινο για τα πουλιά .
Βάζαμε σποράκια και νερό σχεδόν κάθε μέρα ,
και σε λίγο καιρό , δε θα το πιστέψετε , άρχισαν να έρχονται πουλιά στο σπιτάκι
και πάνω στα δέντρα .
Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς , το
οικόπεδο από σκουπιδότοπος έγινε λουλουδότοπος . Σαν ανθίσανε τα πρώτα
λουλούδια , ήρθε και ο δήμαρχος και μας ευχαρίστησε που φροντίζουμε τη γειτονιά
, κι υποσχέθηκε να ποτίζει ο Δήμος τα λουλούδια και το χορτάρι , το καλοκαίρι
που θα είμαστε διακοπές .
Έχει δίκιο η κυρία ! Μπορεί να μην μπορείς
να φτιάξεις όλο τον κόσμο , αλλά το απέναντι οικόπεδο το κάναμε « παράδεισο » ,
και μάλιστα – όπως είπε και η κυρία διευθυντού , που είναι πολύ ζωόφιλη - «
παράδεισο των πουλιών » .
ΝΑΝΝΙΝΑ
ΣΑΚΚΑ-ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Σχολείο
…στα μέτρα μας!
7. Να γράψεις στις
επόμενες γραμμές την περίληψη
του παραπάνω κειμένου . Να προσπαθήσεις να επικεντρωθείς στα πιο ουσιώδη σημεία
του κειμένου , αποφεύγοντας να αναφέρεις τις λεπτομέρειες :
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
8. Ποια ιδέα είχε
η Σόνια ;
________________________________________________________________________
9. Ποια ήταν η πρώτη ενέργεια των παιδιών όταν
ανακοινώθηκε η υιοθεσία του οικοπέδου ;
_________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
10. Με ποιο τρόπο βοήθησαν οι μαθητές των άλλων
τάξεων στην πρωτοβουλία που πήραν τα παιδιά της
Δ΄ τάξης ;
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
11. Ποια ήταν η
εικόνα του οικοπέδου στο τέλος της σχολικής χρονιάς ;
________________________________________________________________________
12. Λέμε ότι το οικόπεδο υιοθετήθηκε από τα
παιδιά . Τι σημαίνει αυτό ; Πώς το καταλαβαίνεις εσύ ;
_________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
13. Στην
4η
παράγραφο του κειμένου υπάρχουν ορισμένες λέξεις υπογραμμισμένες . Να
τις μεταφέρεις στην κατάλληλη στήλη του παρακάτω πίνακα :
ΑΡΘΡΟ + ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ |
ΑΝΤΩΝΥΜΙΑ + ΡΗΜΑ |
14. Στο
κείμενο συναντήσαμε τις παρακάτω προτάσεις
. Να τις χαρακτηρίσεις σαν απλές
ή σύνθετες :
Την ιδέα την είχε η Σόνια .
|
_________________
|
|
Το οικόπεδο άλλαξε όψη .
|
_________________
|
|
Βάζαμε σποράκια και νερό σχεδόν κάθε μέρα .
|
_________________
|
|
… να ποτίζει ο Δήμος τα λουλούδια και το χορτάρι .
|
_________________
|
|
Είχε δίκιο η κυρία !
|
_________________
|
|
… για να φυτέψουμε λουλούδια και μικρούς , διακοσμητικούς
θάμνους .
|
_________________
|
15. Να συμπληρώσεις
τα κενά με τα ουσιαστικά της
παρένθεσης στον κατάλληλο τύπο ,
Προσοχή στους τόνους !
Ο Δήμος καθάρισε τους _____________ ( χείμαρρος )
από τα σκουπίδια .
Τα γραφεία των _______________ ( υπάλληλος )
βρίσκονται στον τρίτο όροφο .
Η μυρωδιά του __________________ ( σκουπιδότοπος )
ήταν ανυπόφορη .
Η εργασία των __________________ ( άνθρωπος ) του
χωριού είναι σκληρή .
Μελετήσαμε τις ασχολίες των _____________ (
κάτοικος ) του νομού μας .
Τα κάγκελα του ______________ ( αυλόγυρος ) είναι
σιδερένια .
Δεν πρέπει να αψηφούμε τους ____________ (
κίνδυνος ) που παραμονεύουν.
Αυτό είναι το αυτοκίνητο του _____________ (
πρόεδρος ) της ομάδας .
16. Να γράψεις όσο περισσότερες λέξεις μπορείς από
την οικογένεια της λέξης «
ποιώ »:
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
____________ ,
|
17. Να συλλαβίσεις σωστά
τις παρακάτω λέξεις :
αρτοποιείο
|
________________
|
έκτος
|
________________
|
||
παράρτημα
|
________________
|
έβδομος
|
________________
|
||
ενθουσιάζομαι
|
________________
|
δεύτερος
|
________________
|
||
ενοχλητικός
|
________________
|
όγδοος
|
________________
|
||
εργοστάσιο
|
________________
|
βουρτσίζω
|
________________
|
||
συμμαθητές
|
________________
|
εκδρομή
|
________________
|
18. Να συμπληρώσεις το τελικό ν όπου χρειάζεται :
τη
φωτιά
|
το
χτίστη
|
το
κάτοικο
|
τη
ντουλάπα
|
το
δάσκαλο
|
τη
γη
|
το
ψαρά
|
το
μπαμπά
|
το
ξυλουργό
|
το
θερισμό
|
το
στρατιώτη
|
το
τζίτζικα
|
τη
διευθύντρια
|
τη
γεωργία
|
τη
παραλία
|
τη
ελευθερία
|
19. Να γράψεις τα ρήματα που παράγονται
από τα παρακάτω ουσιαστικά. Προσοχή στη ορθογραφία !
αποθήκη
|
________________
|
βάρος
|
________________
|
||
φως
|
________________
|
θυμός
|
________________
|
||
θεμέλιο
|
________________
|
δουλειά
|
________________
|
||
πάγος
|
________________
|
κλειδί
|
________________
|
||
ανάσα
|
________________
|
κέρδος
|
________________
|
||
κίνδυνος
|
________________
|
σημάδι
|
________________
|
τελειο
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε.
ΑπάντησηΔιαγραφή