Περίληψη (Τέταρτου Βιβλίου):
Το τέταρτο βιβλίο της Ἱστορίης περιλαμβάνει τις εκστρατείες του Δαρείου στη Σκυθία (514 π.Χ.) και στη Λιβύη. Με την πρώτη εκστρατεία ο Δαρείος διαπράττει, κατά τον Ηρόδοτο, ύβρη, αφού θέλει να ενώσει υπό την κυριαρχία του δυο κόσμους χωριστούς και διαφορετικούς, Ασία και Ευρώπη. Ο Ηρόδοτος, πριν αφηγηθεί τα γεγονότα των εκστρατειών, παραθέτει «λόγους» για τις χώρες εναντίον των οποίων στράφηκε ο Δαρείος («σκυθικό» και «λιβυκό λόγο» αντίστοιχα). Αναφέρεται στην καταγωγή των Σκυθών, τη μυθολογία τους, τη φύση της χώρας, τους «νόμους» και τα «θωμάσια». Εδώ φαίνεται ο ερευνητής Ηρόδοτος, που επηρεάζεται από το φιλοπερίεργο ιωνικό πνεύμα και την ιωνική παράδοση της εθνογραφίας, ο περιηγητής και γεωγράφος.
Eνότητα 9η(α,β): Στην ενότητα αυτή δεν προβλέπεται ιδιαίτερη διδακτική ώρα, εφόσον δεν περιλαμβάνει κείμενο για επεξεργασία.
Λέξεις Κλειδιά Βιβλίο τέταρτο, Μελπομένη, γεωγραφία
Η μούσα Μελπομένη
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Το τέταρτο βιβλίο της ῾Ιστορίης
περιλαμβάνει τις εκστρατείες του Δαρείου στη Σκυθία (514 π.Χ.) και στη
Λιβύη. Με την πρώτη εκστρατεία ο Δαρείος διαπράττει, κατά τον Ηρόδοτο,
ύβρη, αφού θέλει να ενώσει υπό την κυριαρχία του δύο κόσμους χωριστούς
και διαφορετικούς, Ασία και Ευρώπη. Ο Ηρόδοτος, πριν αφηγηθεί τα
γεγονότα των εκστρατειών, παραθέτει «λόγους» για τις χώρες εναντίον των
οποίων στράφηκε ο Δαρείος («σκυθικό» και «λιβυκό λόγο» αντίστοιχα).
Αναφέρεται στην καταγωγή των Σκυθών, τη μυθολογία τους, τη φύση της
χώρας, τους «νόμους» και τα «θωμάσια». Εδώ φαίνεται ο ερευνητής
Ηρόδοτος, που επηρεάζεται από το φιλοπερίεργο ιωνικό πνεύμα και την
ιωνική παράδοση της εθνογραφίας, ο περιηγητής και γεωγράφος.
Ο Ηρόδοτος σχολιάζει το χάρτη του Εκαταίου:
Ο χάρτης του Εκαταίου
ΙV36. Γελώ
ακόμα και βλέποντας ότι πολλοί κιόλας σχεδίασαν χάρτες της οικουμένης,
κι όμως κανείς δεν έδωσε λογικές εξηγήσεις απ' αυτούς που εικονίζουν τον
Ωκεανό να κυλά τα ρεύματά του γύρω γύρω από τη γη, που την παριστάνουν
ολοστρόγγυλη, λες κι έγινε με τόρνο, και που κάνουν την Ασία και την
Ευρώπη ίσες.
Στο «λιβυκό λόγο» ο Ηρόδοτος μας πληροφορεί για
τον πρώτο περίπλου της Αφρικής, που έγινε περίπου το 600 π.Χ.· (2100
χρόνια πριν από τον Βάσκο ντε Γκάμα):
ΙV42. Γιατί
βέβαια είναι γνωστό πως η Λιβύη (=η Αφρική) βρέχεται γύρω γύρω από
θάλασσα, εκτός από το μέρος της που συνορεύει με την Ασία, κάτι που
πρώτος, απ' ό,τι ξέρουμε, το έκανε ολοφάνερο ο Νεκώς, ο βασιλιάς της
Αιγύπτου, που όταν σταμάτησε το σκάψιμο της διώρυγας που από το Νείλο
φτάνει στον Αραβικό κόλπο, έστειλε με πλοίο Φοίνικες, με εντολή να
γυρίσουν από τις Ηράκλειες στήλες και, διασχίζοντας τη βόρεια θάλασσα
(=τη Μεσόγειο) να καταπλεύσουν στην Αίγυπτο· λοιπόν ξεκίνησαν οι
Φοίνικες από την Ερυθρά θάλασσα και αρμένιζαν στη νότια θάλασσα (= τον
Ινδικό ωκεανό)· και, κάθε που ερχόταν φθινόπωρο, έπιαναν στεριά σ' όποιο
μέρος της Λιβύης έφταναν με τα πλοία τους, έσπερναν τη γη και περίμεναν
να ωριμάσει το σιτάρι, κι αφού το θέριζαν συνέχιζαν το ταξίδι τους· κι
έτσι διάβηκαν δυο χρόνια και τον τρίτο χρόνο προσπέρασαν τις Ηράκλειες
στήλες (=Γιβραλτάρ) και κατέπλευσαν στην Αίγυπτο. Και λέγανε – εγώ
βέβαια δεν δίνω πίστη στα λόγια τους, μπορεί όμως κάποιος άλλος να έδωσε
– ότι, καθώς έκαναν με τα πλοία τους το γύρο της Λιβύης, είχαν τον ήλιο
στο δεξί τους χέρι.
ΘΕΜΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Αφού διαβάσετε τα παραπάνω κείμενα, να συζητήσετε τις παρατηρήσεις
του Ηροδότου και τις επικρίσεις που διατυπώνει για τον Εκαταίο,
προσέχοντας ποιες είναι οι γεωγραφικές γνώσεις του ιστορικού. O χάρτης
«ο κόσμος του Ηροδότου» (σ. 51) θα σας βοηθήσει.