Συχνά χρησιμοποιούμε τη λέξη “πούλμαν”, όταν αναφερόμαστε σε τουριστικά λεωφορεία που έχουν σύγχρονες ανέσεις για μεταφορά και ξενάγηση.
Στη χώρα μας την εισήγαγε ο περίφημος για τις ταξιδιωτικές του επιδόσεις Φ. Παρασκευαϊδης πριν από περίπου 120 χρόνια, γράφοντας για την πρωτότυπη πόλη που είχε δημιουργήσει ο περιώνυμος κατασκευαστής βαγονιών.
Τζορτζ Μ.Πούλμαν (1831 – 1897).
Εγκατέλειψε το σχολείο στα 14 χρόνια του, εργάστηκε σε εργοστάσιο κατασκευής φερέτρων και ασχολήθηκε με τον πατέρα του σε τεχνικά έργα.
Έγινε γνωστός για την ευφυΐα και τις πρωτότυπες ιδέες του.
Στα μέσα του 19ου αιώνα καθιέρωσε το κινούμενο σε ράγες “βαγόνι ύπνου” ή “αυτοκίνητο – παλάτι” το οποίο δρομολόγησε και στο κανάλι – διώρυγα Eri της Νέας Υόρκης.
Οι κλινάμαξες του Πούλμαν έγιναν δημοφιλείς, παρά το γεγονός ότι κόστιζαν πέντε φορές περισσότερο από τα κοινά βαγόνια.
Το πρώτο “πούλμαν”, “ξενοδοχείο με ρόδες”, όπως αποκλήθηκε τότε, που περιείχε κρεβάτι, κουζίνα και τραπεζαρία, παρουσιάστηκε το 1867.
Εκμεταλλεύτηκε την παρουσία των Αφροαμερικανών ανδρών σκλάβων του αμερικανικού Νότου, τους οποίους χρησιμοποίησε ως προσωπικό για τα αυτοκίνητά του, αχθοφόρους, σερβιτόρους, προσωπικούς υπηρέτες και διασκεδαστές.
Το 1880 ο Πούλμαν αγοράζει έκταση 4.000 στρεμμάτων, περίπου 14 χιλιόμετρα νότια του Σικάγου (σήμερα έχει γίνει συνοικία του) και χτίζει ένα εργοστάσιο και μια πόλη για τους εργαζόμενους, η οποία θεωρήθηκε πρωτότυπη.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1890 είχε ήδη 40.000 κατοίκους. Αυτήν την πόλη παρουσίαζε ενθουσιασμένος ο ημέτερος Παρασκευαϊδης.
Ωστόσο, ο Πούλμαν διοικούσε την πόλη ως φεουδαρχικός βαρόνος. Προσπάθησε να αντιμετωπίσει την κρίση που ξέσπασε το 1893 – 1894 με πιέσεις στους εργαζόμενους, οι οποίοι απήργησαν και αντιμετώπισαν βίαιη καταστολή.
Ο Τζορτζ Πούλμαν έφυγε από τη ζωή το 1897.
Ελευθέριος Σκιαδάς
Πηγή
e-didaskalia.blogspot.gr