Είναι η εποχή που ο Νίκος Καζαντζάκης γνωρίζει από πολύ κοντά τις ιδέες του Λένιν, αλλά και το επαναστατικό πείραμα που εφαρμόζεται στη νεαρή Σοβιετική Ρωσία. Τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 1927 βρίσκεται στην αχανή χώρα, προσκεκλημένος της ρωσικής κυβέρνησης, για τον εορτασμό των δέκα χρόνων από την Οκτωβριανή Επανάσταση.
Του Αλέκου Α. Ανδρικάκη
Εκεί συναντά τον Ελληνορουμάνο συγγραφέα Παναΐτ Ιστράτι, με καταγωγή από την Κεφαλονιά, τον άνθρωπο που αργότερα παρουσίασε το έργο του στη Γαλλία. Γυρίζουν μαζί τη Σοβιετική Ρωσία, διαμορφώνουν μια αντίληψη για τα όσα εξελίσσονται στη χώρα. Λίγο μετά, στις 11 Ιανουαρίου 1928, ο «Εκπαιδευτικός Όμιλος», ο φορέας των προοδευτικών διανοουμένων, οργανώνει στο θέατρο «Αλάμπρα» εκδήλωση για τις εμπειρίες από το σοβιετικό πείραμα, με ομιλητές τον Ιστράτι, τον Καζαντζάκη και τον μεγάλο παιδαγωγό Δημήτρη Γληνό. Ο Ιστράτι βρίσκεται ήδη στην Ελλάδα, προσκεκλημένος από την εφημερίδα «Ελεύθερον Βήμα». Στην εκδήλωση μιλά πρώτος ο Γληνός, μετά ο Καζαντζάκης και στο τέλος ο Ιστράτι, που ξεσηκώνει τα πλήθη καθώς ο λόγος του είναι χαρισματικός. Έτσι, άλλωστε, χαρισματικό περιέγραψε τον Ελληνορουμάνο στοχαστή ο ίδιος ο Καζαντζάκης στη δική του ομιλία. Μετά το τέλος των ομιλιών, η εκδήλωση μετατρέπεται σε μια μεγάλη διαδήλωση στους δρόμους της Αθήνας! Απ' τα δημοσιεύματα των εφημερίδων την επόμενη ημέρα, που αναφέρουν, στην ουσία, ότι έγινε μια... αντεθνική εκδήλωση και οι λόγοι των τριών ήταν αντίστοιχα κατά της Ελλάδας, παρεμβαίνει ο εισαγγελέας που διατάσσει την αστυνομία να διενεργήσει έρευνα. Το αποτέλεσμα είναι να διωχθούν, μέσα σε αντιδράσεις των προοδευτικών διανοουμένων, οι τρεις. Ο Ιστράτι απελαύνεται, ενώ οι Καζαντζάκης και Γληνός οδηγούνται σε δίκη αλλά αθωώνονται.
Τα δημοσιεύματα
«Υπό την σκέπην του Εκπαιδευτικού Ομίλου ο Π. Ιστράτι ύμνησε τον κομμουνισμόν και καθύβρισε τους διανoούμενους πλέξας το εγκώμιον της Τσέκας. Το χθεσινόν αίσχος», έγραφε στην πρώτη σελίδα του το «Εμπρός» παρουσιάζοντας το ρεπορτάζ της εκδήλωσης. Πρωτοσέλιδο παρουσίασε και άρθρο για το ίδιο θέμα υπό τον τίτλο «Υπό την σημαίαν της ανταρσίας». «Ό,τι ήρχισεν προ ετών πολλών εις τον Βόλον με τον Δελμούζον κηρύσσοντα την αθεΐαν, συνεπληρώθη χθες εις την Αλάμπραν με τον Γληνόν και τον Καζαντζάκην ψάλλοντας την τρίτην Διεθνή ομού μετά του Γαλλορουμάνου αλήτου, του τολμήσαντος εις στιγμήν κραιπαλώδους ενθουσιασμού δια τους βρυχηθμούς των μαινομένων "συντρόφων" ν' αποκαλέση "πουλημένα τομάρια" τους Έλληνας διανοουμένους οίτινες δεν ηθέλησαν να χειροκροτήσουν τας σφαγάς τας διαπραχθείσας εις την Ρωσίαν εν ονόματι δήθεν των ελευθεριών του ανθρώπου», ανέφερε στο άρθρο η εφημερίδα. Την επομένη το «Εμπρός» επέμενε στο θέμα και στο κεντρικό πρωτοσέλιδο εμφάνιζε τον Καζαντζάκη και τον Ιστράτι να συμμετέχουν σε μια δήθεν σχεδιαζόμενη από τη Σοβιετική Ρωσία κινηματογραφική ταινία η οποία θα διακωμωδούσε την επανάσταση του 1821! Τίτλος του θέματος αυτού, «Η ελληνική Επανάστασις διακωμωδουμένη από τα Σοβιέτ. Το έργον ανέλαβον οι κ.κ. Καζαντζάκης και Ιστράτι;» στην πρώτη σελίδα είχε και άλλα σχετικά με την εκδήλωση ρεπορτάζ. Με αφορμή τη συμπαράσταση πολλών διανοουμένων στον Ιστράτι και στους δύο Έλληνες στοχαστές για τις επιθέσεις που τους έγιναν από πολλές εφημερίδες, το «Εμπρός» συνέχιζε να τους καταγγέλλει για αντεθνικό κήρυγμα, και να σημειώνει: «Το κήρυγμα του Παναΐτ Ιστράτι και η εχθρότης κατά των διανοουμένων. Ο μπολσεβικισμός γενική κατάπνιξις της σκέψεως». Το «Σκριπ» στις 14 Ιανουαρίου 1928 χαρακτήριζε τον Καζαντζακη κομμουνιστή, γράφοντας «Διετάχθη η δίωξις του Παναΐτ Ιστράτι και των κομμουνιστών». Φυσικά δεν ήταν όλες οι εφημερίδες κατά των τριών ομιλητών. Τους στήριξαν, μεταξύ άλλων, ο «Ριζοσπάστης», η «Πρωία» αλλά και άλλες εφημερίδες της εποχής. Μάλιστα η «Πρωία», μέρες πριν την οργάνωση της εκδήλωσης, δημοσίευε στην πρώτη σελίδα σειρά άρθρων του Νίκου Καζαντζάκη με τον γενικό τίτλο «Εντυπώσεις από τη Σοβιετική Ρωσία», που στην ουσία ήταν όσα είπε εκείνη την ημέρα στο «Αλάμπρα» ο μεγάλος Κρητικός, γραμμένα φυσικά περισσότερο αναλυτικά και εκτεταμένα.
Η στήριξη των διανοουμένων
Η εχθρική αντιμετώπιση των περισσότερων εφημερίδων απέναντι στον Ιστράτι, που ήταν και φιλοξενούμενος, προκάλεσε, όπως προαναφέραμε, την αντίδραση πολλών Ελλήνων διανοουμένων, που με κοινή τους δήλωση εξέφρασαν τη συμπαράστασή τους. «Επειδή η στάση αυτή προσβάλλει τη διανόηση και τον πολιτισμό του τόπου μας, αναγκαζόμαστε να διαμαρτυρηθούμε εντονώτατα για ό,τι τελευταίες αυτές μέρες δημοσιεύτηκε σε αρκετές Αθηναϊκές εφημερίδες», έγραφαν μεταξύ άλλων. Το κείμενο υπέγραφαν, ανάμεσα σε άλλους, ο Φώτης Κόντογλου, ο Κώστας Ουράνης, ο Κωστής Μαστιάς, ο Φ. Πολίτης, ο Άλκης Θρύλλος, ο Ναπ. Λαπαθιώτης,
Η ομιλία του Ν. Καζαντζάκη
Στην ομιλία, που προκάλεσε τη σύλληψη και δίωξή του, ο Καζαντζάκης αναφέρθηκε στην εμπειρία του από το ταξίδι του στη Σοβιετική Ρωσία. Αλλά κατέθεσε και τα συμπεράσματά του για το πείραμα που είχε ξεκινήσει το 1917 ο Λένιν και μετά το θάνατό του συνέχισαν ο Στάλιν και ο Τρότσκι. Ο Καζαντζάκης, επέστρεψε ως θιασώτης όσων εξελίσσονταν στη νεαρή και μεγάλη χώρα. Με ελπίδες ότι το νέο κράτος που διαμορφωνόταν θα έφερνε μια άλλη παγκόσμια πραγματικότητα, που θα αμφισβητούσε το διεθνές σκηνικό, αφού θα ξεσήκωνε και άλλους λαούς, αλλά και θα συνέβαλε στο να επικρατήσει η ειρήνη, σε μια εποχή που ήταν ταραγμένη, ούτως ή άλλως. Το εντυπωσιακό δεν είναι ότι ο μεγάλος στοχαστής μίλησε ως οπαδός του Λένιν και της σοσιαλιστικής εφαρμογής που επιχείρησε. Αυτό είναι γνωστό. Το εντυπωσιακό είναι ότι από τότε, όταν άλλοι μιλούσαν για θρίαμβο των σοσιαλιστικών ιδεών και άλλοι, οι ιδεολογικοί αντίπαλοι, πολεμούσαν σφοδρά το νέο κράτος (πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις συμμετείχαν στην προσπάθεια στρατιωτικής επέμβασης για την ανατροπή της σοβιετικής κυβέρνησης, λίγο μετά την επανάσταση), εκείνος επεσήμανε τους κινδύνους να διαστρεβλωθεί και να λοξοδρομήσει η προσπάθεια. Και μάλιστα εντόπιζε ακριβώς τα στοιχεία που στη συνέχεια έγιναν η αιτία να ξεφύγει η σοβιετική κοινωνία από το δρόμο της. Δηλαδή, την κομματική γραφειοκρατία και τους «κομματικούς προύχοντες» που γέννησε και εξέθρεψε το νέο καθεστώς. Κι όλα αυτά πολύ νωρίς. Ταυτόχρονα, με την ίδια ομιλία, εντόπιζε τη διαπάλη του διαδόχου του Λένιν, Στάλιν, με τον Τρότσκι. Λίγο μετά αυτή η διαπάλη, αρχικά ιδεολογική, θα κορυφωθεί. Ο Στάλιν θα γίνει ο πανίσχυρος ηγέτης, που θα διώξει χιλιάδες Σοβιετικούς πολίτες, με πρώτο τον Τρότσκι, που θα διαφωνήσει μαζί του. «Δύο είναι οι μεγάλοι κίντυνοι που απειλούν τη Σοβιετική Ρωσία», έλεγε στην ομιλία του στις 11 Ιανουαρίου 1928 ο Νίκος Καζαντζάκης. «Ο ένας είναι εσωτερικός: οι νέες αστικές τάξεις που σχηματίζονται κάτω από την προστασία της Νέας Οικονομικής Πολιτικής (σ. «Π»: του προγράμματος οικονομική ανόρθωσης που εφάρμοσε ο Λένιν από το 1921). Κουλάκοι, Νέπμαν, γραφειοκράτες. Ο άλλος κίντυνος είναι εξωτερικός: ο παγκόσμιος πόλεμος».
Και δεν έπεσε έξω. Ο παγκόσμιος πόλεμος που ανέφερε ήταν ουσιαστικά ο οικονομικός ανταγωνισμός, η διεθνής πίεση της παγκόσμιας καπιταλιστικής κοινότητας απέναντι στη Σοβιετική Ρωσία, που δεν έπαψε ποτέ. Και ήταν τεράστιο πρόβλημα, ειδικά στα πρώτα χρόνια της οργάνωση της σοβιετικής κοινωνίας και οικονομίας. Ενώ ο άλλος κίνδυνος, ο εσωτερικός, με την ανάπτυξη νέων προνομιούχων, κομματικών γραφειοκρατών, μιας νέας τάξης που θα μπορούσε να ευνοηθεί σε βάρος των πραγματικά φτωχών στρωμάτων, έγινε πραγματικότητα μετά από λίγα χρόνια και αργότερα οδήγησε στον εκφυλισμό και την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης. Οι κουλάκοι που αναφέρει είναι οι ιδιοκτήτες γης, οι μεγάλοι γαιοκτήμονες. Ενώ οι νέπμαν η νέα οικονομική τάξη των εμπόρων και των βιομηχάνων, που, όπως έλεγε εκείνη την ημέρα ο Καζαντζάκης, «πλουτίζουν αναίσχυντα» με την προστασία της Νέας Οικονομικής Πολιτικής.
Η προφητική ομιλία του Νίκου Καζαντζάκη, που προκάλεσε, μεταξύ άλλων, τη σύλληψη και δίωξή του, δημοσιεύεται στη συνέχεια. Την αναδημοσιεύουμε από το περιοδικό «Αναγέννηση» του Δημήτρη Γληνού, στο οποίο παρουσιάστηκε λίγες ημέρες μετά την εκφώνησή της, στο τεύχος Ιανουαρίου 1928.
http://www.patris.gr/