Με 12, με άριστα το 20, βαθμολογείται το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Οι μαθητές των δημόσιων λυκείων στην κορυφαία στιγμή της δωδεκάχρονης εκπαιδευτικής τους διαδρομής, δηλαδή στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, βαθμολογήθηκαν φέτος με μέσο όρο 12,2. Πολύ καλύτερη είναι η επίδοση των μαθητών των ιδιωτικών λυκείων, καθώς και των πρότυπων-πειραματικών λυκείων. Τι φταίει για τη μετριότητα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος; Η χαμηλή οργάνωση των δημόσιων σχολείων, η δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία πολλών εκ των εκπαιδευτικών και ένα σύστημα απολύτως εξεταστικοκεντρικό για τους μαθητές. Για τον λόγο αυτό η ελληνική εκπαίδευση συνεχίζει να τροφοδοτεί τη στείρα γνώση και την παπαγαλία των μαθητών - κάτι που φαίνεται από τη μεγάλη αποτυχία των αποφοίτων γυμνασίου στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πρότυπα-πειραματικά λύκεια, στις οποίες εξετάστηκε η ικανότητα των μαθητών να εφαρμόσουν τις μαθηματικές τους γνώσεις στον πραγματικό κόσμο.
Ειδικότερα, από τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας για τους βαθμούς πρόσβασης των φετινών υποψηφίων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα οποία παρουσιάζει σήμερα η «Κ», προκύπτουν τα ακόλουθα:
• Οι συνολικά 77.300 υποψήφιοι Γενικών Λυκείων (και όχι μόνο οι 75.251 που υπέβαλλαν τελικά μηχανογραφικό δελτίο) είχαν μέσο όρο βαθμού πρόσβασης 12,2.
• Εξ αυτών οι απόφοιτοι των 72.800 δημόσιων Γενικών Λυκείων, οι οποίοι αποτελούν το 94% του συνόλου των υποψηφίων, είχαν μέσο όρο 12,1.
• Στο 15 ήταν ο μέσος όρος των περίπου 4.500 υποψηφίων-αποφοίτων από ιδιωτικό λύκειο.
• Μέσο όρο πρόσβασης 14 είχαν οι περίπου 1.550 υποψήφιοι, οι οποίοι αποφοίτησαν από τα 17 δημόσια πρότυπα-πειραματικά λύκεια.
• Από την Αττική μετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις περί τους 25.500 υποψηφίους, συγκεντρώνοντας μέσο όρο 12,7, ενώ οι περί τους 9.100 υποψήφιοι από την περιφέρεια Θεσσαλονίκης συγκέντρωσαν κατά μέσο όρο βαθμό πρόσβασης 12,1.
«Τα αποτελέσματα είναι αντιπροσωπευτικά για το επίπεδο του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Μάλιστα, φέτος ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων που ετέθησαν στις πανελλαδικές εξετάσεις ήταν χαμηλότερος από πέρυσι και γι’ αυτό κατεγράφη αύξηση των βάσεων εισαγωγής» ανέφερε στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.
Η μέτρια επίδοση των μαθητών των δημόσιων λυκείων έρχεται σε αντίθεση με την επίδοση των περίπου 4.500 μαθητών των ιδιωτικών λυκείων καθώς και εκείνη των πρότυπων πειραματικών. Κάτι που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η μαζική δημόσια εκπαίδευση «τρέχει» με πολλές ταχύτητες που εξαρτώνται από το κοινωνικό-οικονομικό προφίλ της οικογένειας κάθε μαθητή και από την περιοχή του σχολείου.
Από την άλλη, αποδεικνύεται ότι το δημόσιο σχολείο δύσκολα μπορεί να ενσωματώσει πρακτικές πειραματισμού και αριστείας, όπως αυτές των δημόσιων πρότυπων-πειραματικών σχολείων.
Χαρακτηριστικά είναι τα αποτελέσματα των φετινών εξετάσεων για την εισαγωγή των αποφοίτων γυμνασίων στα πρότυπα-πειραματικά λύκεια της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διοικούσας Επιτροπής των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) σχεδόν το 68% των υποψηφίων-αποφοίτων γυμνασίου βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη Γλώσσα ήταν 18%. Τα θέματα προσιδιάζουν εκείνα του διαγωνισμού PISA.
Οπως ανέφερε στην «Κ» ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΠΣ κ. Ιωάννης Αντωνίου «σε αντίθεση με τη νέα αντίληψη των προγραμμάτων σπουδών για το μάθημα της Γλώσσας, φαίνεται ότι στα Μαθηματικά τα παιδιά εκπαιδεύονται σε έναν μαθηματικό φορμαλισμό και δυσκολεύονται πολύ όταν κληθούν να εφαρμόσουν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει στο σχολείο για την επίλυση προβλημάτων της καθημερινής ζωής». Δηλαδή... παπαγαλίζουν. Και η κ. Χρύσα Σοφιανοπούλου, υπεύθυνη για το PISA στην Ελλάδα και πανεπιστημιακός στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο αναρωτιέται, μιλώντας στην «Κ»: «Τελικά οι μαθητές μας δεν προετοιμάζονται ούτε για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, όπως αυτές που προτείνει το PISA, ούτε για φορμαλιστικές εξετάσεις όπως οι πανελλαδικές εξετάσεις. Θα συζητήσουμε κάποτε σοβαρά τους λόγους;».
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.