ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ |
Το Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης προέκυψε από το χωρισμό του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας σε δύο αυτόνομα Τμήματα:
1) Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής και
2) Ψυχολογίας.
Το Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής είναι "φιλολογικό" ως προς το περιεχόμενο Σπουδών και τις επαγγελματικές δυνατότητες των αποφοίτων και είναι ισοδύναμο με τα αντίστοιχα Τμήματα Αθήνας και Ιωαννίνων.
Σκοπός των Τμημάτων αυτών είναι η εκπαίδευση στελεχών της εκπαίδευσης για να διδάξουν μαθήματα φιλοσοφίας, παιδαγωγικής, ψυχολογίας, και να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της εκπαίδευσης σε επίπεδο σχολικής συμβουλευτικής και ψυχοπαιδαγωγικής καθοδήγησης.
Προγράμματα Σπουδών
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ:
8 ΕΞΑΜΗΝΑ
ΤΟΜΕΙΣ
1)Φιλοσοφίας
2)Παιδαγωγικής
Η ελάχιστη δυνατή διάρκεια των σπουδών είναι οχτώ (8) εξάμηνα. Μέγιστη επιτρεπόμενη διάρκεια των σπουδών δεν καθορίζεται από το Νόμο. Το πρόγραμμα σπουδών απαιτεί συνολικά για τη λήψη του πτυχίου, ως ελάχιστο αριθμό διδακτικών μονάδων εκατόν εξήντα (160) διδακτικές μονάδες (Δ.Μ.) . Οι παραπάνω διδακτικές μονάδες κατανέμονται σε δύο κύκλους σπουδών. Οι κύκλοι αυτοί καθορίζονται από την ειδίκευση που επιλέγει ο φοιτητής (φιλοσοφικό ή παιδαγωγικό κύκλο μαθημάτων επιστημονικής κατάρτισης), την οποία δηλώνει στη Γραμματεία του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής στην αρχή του 5ου ή 6ου εξαμήνου.
Πρόγραμμα Διδασκαλίας Προπτυχιακών Μαθημάτων Τομέα Φιλοσοφίας
- Χειμερινό εξάμηνο -
Ι. Μαθήματα Κορμόυ (Υποχρεωτικά)
α. Συστηματική Φιλοσοφία Εισαγωγή στη φιλοσοφία Εισαγωγή στη μεταφυσική Εισαγωγή στις θεωρίες της γνώσης: Πραγματισμός Ορθολογισμός-Εμπειρισμός Φιλοσοφία της επιστήμης Πολιτική φιλοσοφία Αισθητική και φιλοσοφία της τέχνης Φιλοσοφία των κοινωνικών επιστημών
β. Ιστορία της Φιλοσοφίας Εισαγωγή στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής Θέματα φιλοσοφίας της ιστορίας
ΙΙ. Μαθήματα Κατεύθυνσης ή Προσανατολισμού (Κατ' επιλογή υποχρεωτικά)
α. Συστηματική Φιλοσοφία Eισαγωγή στη σκέψη του Berkeley Ζητήματα διαλεκτικής Η φιλοσοφία των σωκρατικών σχολών Θεωρία της φαντασίας (Αριστοτέλης, Descartes, Spinoza, Kant, Corbin) Το ζήτημα της προοπτικής από την Αναγέννηση ως την ηλεκτρονική εποχή Πλάτων, «Φαίδρος» Νεότερη ηθική φιλοσοφία: Hume-Bentham-Mill Φιλελεύθεροι στοχαστές του 19ου αιώνα
β. Ιστορία της Φιλοσοφίας Η πολιτική σκέψη στη Γαλλία του 18ου αιώνα Προεπαναστατικά και μετεπαναστατικά ρεύματα στη Γαλλία Θέματα από τη φιλοσοφία του David Hume
- Εαρινό εξάμηνο -
Ι. Μαθήματα Κορμού
α. Συστηματική Φιλοσοφία Εισαγωγή στη φιλοσοφία Εισαγωγή στην οντολογία Φιλοσοφία της επιστήμης Φιλοσοφική Ανθρωπολογία Ηθική και πολιτική φιλοσοφία Αισθητική και φιλοσοφία της τέχνης Φιλοσοφία των κοινωνικών επιστημών
β. Ιστορία της Φιλοσοφίας Ιστορία των αισθητικών θεωριών των νεότερων Χρόνων Η φιλοσοφία του Hegel
ΙΙ. Μαθήματα Κατεύθυνσης ή Προσανατολισμού (Κατ' επιλογή υποχρεωτικά)
α. Συστηματική Φιλοσοφία Αριστοτέλης, "Περί Ποιητικής" Αρχαίος ελληνικός σκεπτικισμός Φιλοσοφία και λογοτεχνία Φαντασία και γνώση στον Spinoza Φιλοσοφία και κινηματογράφος Αριστοτελική φιλοσοφία της φύσης Η φιλοσοφία του Επικούρου G.W.F. Hegel, "Η επιστήμη της λογικής" Θέματα από την ηθική και πολιτική φιλοσοφία του Αριστοτέλη
β. Ιστορία της Φιλοσοφίας Νεότερη και σύγχρονη πολιτική φιλοσοφία Η διαμόρφωση των σοσιαλιστικών θεωριών Το κοινωνικό συμβόλαιο (18ος, 19ος, 20ος αιώνας)
Πρόγραμμα Διδασκαλίας Προπτυχιακών Μαθημάτων του Τομέα Παιδαγωγικής
- Χειμερινό εξάμηνο -
Ι. Μαθήματα Κορμού (Υποχρεωτικά) Εισαγωγή στην Παιδαγωγική (με ασκήσεις) Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής Ι Σχολική Παιδαγωγική Ι Σχολική ΠαιδαγωγικήΙΙ Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Έρευνας
ΙΙ. Μαθήματα Ειδίκευσης
Α' Κατ' επιλογήν υποχρεωτικά
Θεωρία και Μεθοδολογία Διδασκαλίας Προγράμματα διδασκαλίας και Παιδαγωγική της Ειρήνης Μικροδιδασκαλίες Μεθοδολογία Παιδαγωγικής Έρευνας Ποιοτική Παιδαγωγική Έρευνα . Ιστορία της εκπαίδευσης Τομές στην Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης (19ος και 20ός αιώνας) Προσεγγίσεις στην έρευνα της τοπικής εκπαιδευτικής Ιστορίας (με ασκήσεις) . Παιδαγωγική Κοινωνιολογία Εκπαίδευση και φύλο 5. Συγκριτική Παιδαγωγική Θέματα Συγκριτικής Παιδαγωγικής Σύγκριση προγραμμάτων διδασκαλίας Ελλάδας και Γερμανίας 6. Εκπαίδευση Ενηλίκων Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση Κοινωνιολογία της Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης
Β΄ Μαθήματα επιλογής
Ειδική Αγωγή Θέματα Ειδικής Αγωγής ΙΙ Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Στόχοι και κατευθύνσεις στη διαπολιτισμική εκπαίδευση
ΙΙΙ. Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές) Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές) Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
- Εαρινό εξάμηνο -
Ι. Μαθήματα Κορμού (Υποχρεωτικά)
Φιλοσοφικές και Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της ΑγωγήςΙΙ Κοινωνιολογική Θεμελίωση της Αγωγής Θέματα Κοινωνικοποίησηςκαι Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Θέματα Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης Ιστορία της Εκπαίδευσης και της Αγωγής Σταθμοί στην Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης Ιστορία της Αγωγής
ΙΙ. Μαθήματα Ειδίκευσης
Α' Κατ' επιλογήν υποχρεωτικά
Θεωρία και Μεθοδολογία Διδασκαλίας Οι πολιτισμικές σπουδές στο σχολείο Μικροδιδασκαλίες Μεθοδολογία Παιδαγωγικής Έρευνας Εισαγωγή στη χρήση Η/Υ με εφαρμογές στις Κοινωνικές Επιστήμες Ιστορία της Εκπαίδευσης Προσεγγίσεις στην Ιστορία της γυναικείας εκπαίδευσης στην Ελλάδα Παιδαγωγική Κοινωνιολογία Το παιδαγωγικό έργο του Basil Bernstein Συγκριτική Παιδαγωγική H Συγκριτική Παιδαγωγική ως πεδίο της Παιδαγωγικής Επιστήμης Εκπαίδευση Ενηλίκων και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση Επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση. Διαβίου μάθηση: θεωρία και πράξη
Β' Μαθήματα επιλογής
Σχολική Παιδαγωγική Διοίκηση της σχολικής μονάδας Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών Ειδική Αγωγή Θέματα Ειδικής Αγωγής ΙΙΙ (Μαθησιακές δυσκολίες)
ΙΙΙ. Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές) Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές) Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
1. Σχολική Παιδαγωγική
2. Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης
3. Συστηματική Φιλοσοφία
4. Ιστορία της Φιλοσοφίας
ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ - ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Για τον διορισμό στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ισχύουν τα ίδια που αναφέρθηκαν στους φιλολόγους με τη διαφορά ότι δεν απαιτείται παιδαγωγική επάρκεια για τη συμμετοχή στις εξετάσεις του ΥΠΕΠΘ. Επίσης έχουν την δυνατότητα να απασχοληθούν σε ιδρύματα προστασίας της ψυχικής υγείας του παιδιού, ερευνητικά προγράμματα Παιδαγωγικής κ.ά.
Περισσότερα θέματα για Πανεπιστήμια εδώ.