ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗ |
Τα Τμήματα Νηπιαγωγών έχουν ως σκοπό την κατάρτιση επιστημόνων που θα ασχοληθούν επιτυχώς με το ιδιαίτερα δύσκολο έργο της αγωγής των παιδιών προσχολικής ηλικίας.
Προγράμματα Σπουδών
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ:
8 ΕΞΑΜΗΝΑ
Κατά τη διάρκεια των σπουδών του ο φοιτητής υποχρεούται να εξεταστεί επιτυχώς σε 36 υποχρεωτικά και σε 12 επιλεγόμενα μαθήματα.
1ο ΕΞΑΜΗΝΟ 1. Νευροφυσιολογία 2. Γνωστική Ψυχολογία Ι 3. Εξελικτική Ψυχολογία Ι (1/2) 4. Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής και Εξέλιξη της Παιδαγωγικής Σκέψης 5. Νεοελληνική Ιστορία 6. Φροντιστήριο Κατανόησης και Γραφής Επιστημονικών Κειμένων (½ έτος)
2ο ΕΞΑΜΗΝΟ 1. Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία 2. Εξελικτική Ψυχολογία Ι (1/2) 3. Σύγχρονες Τάσεις Παιδαγωγικής 4. Εισαγωγή στη Φιλοσοφία 5. Ιστορία και Δομή της Ελληνικής Γλώσσας Ασκήσεις Ελληνικής Γλώσσας 6. Νεοελληνική Λογοτεχνία 7. Θεωρία και Ιστορία της Μουσικής 8. Αρχές της Επιστήμης των Υπολογιστών και των Γνωστικών Επιστημών Ι 9. Φροντιστήριο Κατανόησης και Γραφής Επιστημονικών Κειμένων (½ έτος)
3ο ΕΞΑΜΗΝΟ 1. Κοινωνικοποίηση του Παιδιού 2. Εξελικτική Ψυχολογία ΙΙ 3. Παιδαγωγική Ψυχολογία Ι: Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτική Πράξη 4. Αξιολόγηση στον Εκπαιδευτικό Θεσμό 5. Αρχές της Επιστήμης των Υπολογιστών και των Γνωστικών Επιστημών ΙΙ 6. Μύθοι και Παραμύθια 7. Μάθημα Επιλογής 8.
Πρακτική Κατάρτιση Ι 1) Προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης 2) Χώρος εξοπλισμός και Λειτουργία του Νηπιαγωγείου 3) Δημιουργικότητα
α. Ψυχοκινητική
β. Ξένη Παιδική Λογοτεχνία Ι
γ. Δραματοποίηση
δ. Το παιδί στην παραδοσιακή και τη σύγχρονη κοινωνία- Κοινωνικές πραγματώσεις και φαντασιωτική έκφραση
4ο ΕΞΑΜΗΝΟ 1. Κοινωνική Ψυχολογία 2. Σύγχρονη Διδακτική: Βασικές Έννοιες και Προτάσεις Εφαρμογής 3. Ιστορία της Τέχνης Ι 4. Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας 5. Βασικές Έννοιες Εφαρμοσμένων Μαθηματικών 6. Στατιστική Ι 7. Φυσική Αγωγή: Θεωρία και Πράξη 8.Μάθημα Επιλογής 9. Μάθημα Επιλογής 10. Πρακτική Κατάρτιση ΙΙ, 4) Στόχοι δραστηριοτήτων, 5) Προετοιμασία δραστηριοτήτων, 6) Δραματοποίηση α. Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία της Ευρωπαϊκής Κοινωνίας β. Κοινωνιολογία της Οικογένειας γ. Γνωστική Ανάπτυξη και Επίλυση Προβλημάτων δ. Ιστορίες εικόνων: τα εικονογραφημένα παιδικά βιβλία και οι αναγνώστες τους
5ο ΕΞΑΜΗΝΟ 1. Κοινωνικοποίηση του Παιδιού 2. Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης Ι 3. Ψυχοπαθολογία του Παιδιού 4. Ελληνική Παιδική Λογοτεχνία 5. Μαθηματικά στην Προσχολική Εκπαίδευση 6. Μεθοδολογία έρευνας ΙΙ 7. Μάθημα Επιλογής 8. Μάθημα Επιλογής 9. Φροντιστήριο Κινδύνων Ατυχημάτων και Πρώτων Βοηθειών 10. Πρακτική Κατάρτιση ΙΙΙ, 7) Σχεδιασμός, εφαρμογή, αξιολόγηση δραστηριοτήτων, 8) Παιχνίδι και Κατασκευή Παιδαγωγικού Υλικού α. Αξιολόγηση στον Εκπαιδευτικό Θεσμό β. Αισθητική και Καλλιτεχνική Αγωγή γ. Θέματα Φεμινιστικής Θεολογίας δ. Μουσική (1/2) - Ρυθμική (1/2)
6ο ΕΞΑΜΗΝΟ 1. Ιστορία Νεοελληνικής Εκπαίδευσης 2. Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης ΙΙ 3. Ειδική Αγωγή Ι 4. Ανάγνωση και Γραφή: Αναπτυξιακές Όψεις και Διδακτικές Προσεγγίσεις στην Προσχολική Ηλικία 5. Διδακτική της Ελληνικής Γλώσσας 6. Θρησκευτική Αγωγή 7. Βασικές Έννοιες Εφαρμοσμένων Μαθηματικών 8. Μύθοι και Παραμύθια 9. Μάθημα Επιλογής 10. Μάθημα Επιλογής 11. Πρακτική Κατάρτιση ΙV 9) Σχέδιο Εκπαιδευτικής Δράσης και Εργαστήρια, 10) Ευαισθητοποίηση των Αισθήσεων Α.Αντωνοπούλου α. Ψυχολογία της Υγείας Ι: Νέοι, Σεξουαλικότητα και Αγωγή Υγείας β. Θέματα Αναπτυξιακής Ψυχολογίας γ. Μουσειακή Αγωγή Ι: Εισαγωγή στη Μουσειολογία δ. Κουκλοθέατρο (½ ) - Παραμύθι (½) ε. Έννοιες Φυσικών Επιστημών για την Προσχολική Εκπαίδευση στ. Εφαρμογές Πληροφορικής στην Εκπαίδευση
7ο ΕΞΑΜΗΝΟ 1. Μύθοι και Παραμύθια 2. Μαθηματικά στην Προσχολική Εκπαίδευση 3. Πτυχιακή Εργασία 4. Μάθημα Επιλογής 5. Μάθημα Επιλογής 6. Μάθημα Επιλογής 7. Πρακτική Κατάρτιση, 11) Κινητικό παιχνίδι, 12) Δραστηριότητες μέσα στην Κοινότητα, 13) Σχεδιασμός, εφαρμογή, αξιολόγηση Σχεδίου Εκπαιδευτικής δράσης, 14) Παιδαγωγική σχέση, στάση & αντιμετώπιση,15) Οργάνωση και Διοίκηση εκπαιδευτικών χώρων α. Σχολείο και Πολυπολιτισμική Κοινωνία β. Θεωρίες Μάθησης & Δυσκολίες αφομοίωσης Διαφορετικών Εννοιών από τα παιδιά σχολικής και Προσχολικής Ηλικίας γ. Σύγχρονοι Έλληνες Πεζογράφοι δ. Εφαρμογές Πολυμέσων και Δικτύων στην Προσχολική Εκπαίδευση ε. Στατιστική ΙΙ
8ο ΕΞΑΜΗΝΟ 1. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση 2. Πτυχιακή Εργασία 3. Πτυχιακή Εργασία 4. Μάθημα Επιλογής 5. Μάθημα Επιλογής 6. Μάθημα Επιλογής 7. Πρακτική Κατάρτιση 13) Σχεδιασμός, εφαρμογή, αξιολόγηση Σχεδίου Εκπαιδευτικής δράσης, 14) Παιδαγωγική σχέση, στάση & αντιμετώπιση, 15) Οργάνωση και Διοίκηση εκπαιδευτικών χώρων α. Ειδική Αγωγή ΙΙ: Εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες στην προσχολική ηλικία β. Φιλοσοφία της Παιδείας γ. Θεολογική Σκέψη δ. Ξένη Παιδική Λογοτεχνία ΙΙ ε. Κριτικές αναγνώσεις της σύγχρονης λογοτεχνίας στ. Οργάνωση και Λειτουργία του Κράτους
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
Παν/μιο Αθήνας 1. Συγκριτική Εκπαίδευση 2. Ανθρώπινα Δικαιώματα
Παν/μιο Πάτρας 1. Διδακτικές Μεθοδολογίες και Εκπαιδευτική Ψυχολογία 2. Εκπαιδευτική Θεωρία και Πρακτική
Παν/μιο Κρήτης 1. Ψυχολογίακαι Αγωγή Αναπτυσσόμενου Ανθρώπου 2. Παιδαγωγική και Διδακτική Μεθοδολογία Νηπιαγωγείου 3. Κοινωνιολογική και Ανθρωπιστική Διάσταση της εκπαίδευσης.
Παν/μιο Αιγαίου 1. Παιδικό Βιβλίο 2. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό
ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ - ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Νηπιαγωγών χορηγούν αντίστοιχο πτυχίο. Οι Νηπιαγωγοί με εφόδιο το πτυχίο τους μπορούν να εργαστούν σε Νηπιαγωγεία, δημόσια και ιδιωτικά, σε παιδικούς σταθμούς (δημόσιους, δημοτικούς, ιδιωτικούς, οργανισμών και ιδρυμάτων), σε Ιδρύματα, φροντίδας, απασχόλησης και περίθαλψης του παιδιού, σε τμήματα προσχολικής ηλικίας των Κέντρων Νεότητας, σε νοσοκομεία παίδων, σε χώρους ψυχαγωγίας για το παιδί, ως παιδαγωγοί σε φορείς και οργανισμούς που ασχολούνται με το παιδί αυτής της ηλικία.
ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Προβληματική είναι η κατάσταση στην αγορά εργασίας για τους Νηπιαγωγού. Όλοι οι πτυχιούχοι των λεγόμενων "καθηγητικών σχολών", μπορούν να εργαστούν στη δημόσια και ιδιωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει αναλογία προσφοράς και ζήτησης στην αγορά εργασίας. Από το έτος 2003 οι διορισμοί εκπαιδευτικών θα γίνονται αποκλειστικά από τους πίνακες που θα καταρτίζονται ύστερα από διαγωνισμό. Οι επιτυχόντες στο διαγωνισμό θα κατατάσσονται κατά τη σειρά της βαθμολογίας τους σε πίνακες επιτυχίας. Από τους πίνακες αυτούς θα γίνονται οι διορισμοί στα σχολεία κατά την απόλυτη σειρά των υποψηφίων και με βάση τις δηλούμενες προτιμήσεις τους, λαμβανομένης υπόψη και της τυχόν προϋπηρεσίας που υπάρχει στον δημόσιο τομέα . Επιτυχόντες θα θεωρούνται εκείνοι των οποίων ο βαθμός σε κάθε μάθημα αντιστοιχεί σε ποσοστό τουλάχιστον 60% της προβλεπόμενης ανώτατης βαθμολογίας. Απαραίτητη προϋπόθεση για να λάβει κάποιος πτυχιούχος μέρος στο διαγωνισμό, από το 2003 και μετά είναι η απόκτηση Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Ικανότητας (Δεν έχει καθοριστεί ακόμη ο ακριβής τρόπος απόκτησής του. Προβλέπεται η παρακολούθηση ειδικών προγραμμάτων 2 εξαμήνων, που θα οργανωθούν και θα λειτουργήσουν από τα Πανεπιστήμια). Δεν υποχρεώνονται να αποκτήσουν το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Ικανότητας οι Πτυχιούχοι των Τμημάτων Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας και οι Πτυχιούχοι Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης. Προβλέπεται επέκταση και ενίσχυση της προσχολικής αγωγής τόσο από το κράτος όσο και από μη κρατικούς φορείς. Επομένως, το μέλλον για τους Νηπιαγωγούς διαγράφεται ενθαρρυντικό.
Περισσότερα θέματα για πανεπιστήμια εδώ.