Στη σημερινή κοινωνία όλοι οι εκπαιδευτικοί που νοιάζονται για τα παιδιά και θέλουν να προσφέρουν το καλύτερο δυνατό στην τάξη τους οφείλουν να προσαρμόζονται στις ανάγκες του κάθε μαθητή.
Συγκεκριμένα, όπως μας εξηγεί και ο κ. Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής, οι μαθητές με ΔΕΠΥ πρέπει να ακολουθούν συγκεκριμένο πρόγραμμα και ο εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει κατάλληλες τεχνικές μάθησης προκειμένου να αποφύγει λανθασμένη απόδοση στη συμπεριφορά, σε σχέση πάντα με τους υπόλοιπους μαθητές.
• Να ενημερωθεί άμεσα ο εκπαιδευτικός για το τι είναι η ΔΕΠΥ, σε τι βαθμό το έχει και για λεπτομέρειες όπως αν το παιδί λαμβάνει φαρμακευτική αγωγή ή παρακολουθεί κάποιο ειδικό παιδαγωγικό πρόγραμμα εκτός σχολικού πλαισίου
• Τοποθετήστε τη θέση του στην τάξη με τέτοιο τρόπο ώστε να βρίσκεται μακριά από ερεθίσματα που θα του διασπούν την προσοχή (φωτογραφίες, κολάζ κλπ) και κοντά σε κάποιον άριστο μαθητή που θα αποτελεί υπόδειγμα και δεν θα τον διασπά από το μάθημα
• Βοηθήστε τον να διοχετεύει την κινητικότητα του δίνοντας του αρμοδιότητες όπως σβήσιμο του πίνακα, μοιράζοντας κόλλες αναφοράς ή αφού τελειώσει την εργασία του να ζωγραφίσει κλπ.
• Αναθέστε σε όλους τους μαθητές να γράψουν κανόνες της τάξης π.χ. δεν μιλάμε την ώρα του μαθήματος μεταξύ μας, δεν πετάμε κάτω σκουπίδια κλπ. βοηθώντας με αυτό τον τρόπο να οριοθετηθεί
• Χρησιμοποιήστε μη λεκτικά μηνύματα όταν παρεκτρέπετε και θέλετε να τον επαναφέρετε μέσα από κάρτες π.χ. μη του πείτε «πρόσεχε» αλλά δείξτε του μία κόκκινη κάρτα
• Όταν εξετάζετε το παιδί προσπαθήστε να διαπιστώσετε εάν το παιδί κατανοεί ικανοποιητικά τις ερωτήσεις που του κάνετε
• Όταν αναθέτετε ασκήσεις για το σπίτι ελέγξτε εάν τα έχει γράψει και επιβραβεύστε το π.χ. με ένα αυτοκόλλητο ή σφραγιδάκι
• Όταν γράφουν διαγώνισμα πάντα δίνετε επιπλέον χρόνο στον μαθητή με ΔΕΠΥ
• Ενθαρρύνετε τον να κρατάει σημειώσεις και να γράφει όσα τον δυσκολεύουν ή τις λέξεις κλειδιά. Για παιδιά που έχουν σοβαρή δυσκολία δίνετε γραπτώς τις σημειώσεις
• Επιβραβεύετε και ενθαρρύνετε την θετική του συμπεριφορά στην τάξη με ενθουσιώδη τόνο στη φωνή.
• Τοποθετήστε τη θέση του στην τάξη με τέτοιο τρόπο ώστε να βρίσκεται μακριά από ερεθίσματα που θα του διασπούν την προσοχή (φωτογραφίες, κολάζ κλπ) και κοντά σε κάποιον άριστο μαθητή που θα αποτελεί υπόδειγμα και δεν θα τον διασπά από το μάθημα
• Βοηθήστε τον να διοχετεύει την κινητικότητα του δίνοντας του αρμοδιότητες όπως σβήσιμο του πίνακα, μοιράζοντας κόλλες αναφοράς ή αφού τελειώσει την εργασία του να ζωγραφίσει κλπ.
• Αναθέστε σε όλους τους μαθητές να γράψουν κανόνες της τάξης π.χ. δεν μιλάμε την ώρα του μαθήματος μεταξύ μας, δεν πετάμε κάτω σκουπίδια κλπ. βοηθώντας με αυτό τον τρόπο να οριοθετηθεί
• Χρησιμοποιήστε μη λεκτικά μηνύματα όταν παρεκτρέπετε και θέλετε να τον επαναφέρετε μέσα από κάρτες π.χ. μη του πείτε «πρόσεχε» αλλά δείξτε του μία κόκκινη κάρτα
• Όταν εξετάζετε το παιδί προσπαθήστε να διαπιστώσετε εάν το παιδί κατανοεί ικανοποιητικά τις ερωτήσεις που του κάνετε
• Όταν αναθέτετε ασκήσεις για το σπίτι ελέγξτε εάν τα έχει γράψει και επιβραβεύστε το π.χ. με ένα αυτοκόλλητο ή σφραγιδάκι
• Όταν γράφουν διαγώνισμα πάντα δίνετε επιπλέον χρόνο στον μαθητή με ΔΕΠΥ
• Ενθαρρύνετε τον να κρατάει σημειώσεις και να γράφει όσα τον δυσκολεύουν ή τις λέξεις κλειδιά. Για παιδιά που έχουν σοβαρή δυσκολία δίνετε γραπτώς τις σημειώσεις
• Επιβραβεύετε και ενθαρρύνετε την θετική του συμπεριφορά στην τάξη με ενθουσιώδη τόνο στη φωνή.
Περισσότερα θέματα για μαθησιακές δυσκολίες εδώ.