1. Η ντοπαμίνη μας εθίζει στο να ψάχνουμε πληροφορίες στο Google
Έχετε ψάξει ποτέ πληροφορίες και 30 λεπτά αργότερα συνειδητοποιήσατε ότι διαβάζετε κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που ψάχνατε αρχικά; Ε, λοιπόν, ο λόγος γι’ αυτό είναι η ντοπαμίνη.
Έχετε ψάξει ποτέ πληροφορίες και 30 λεπτά αργότερα συνειδητοποιήσατε ότι διαβάζετε κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που ψάχνατε αρχικά; Ε, λοιπόν, ο λόγος γι’ αυτό είναι η ντοπαμίνη.
Η ντοπαμίνη δεν ελέγχει μόνο τα αισθήματα ευχαρίστησης που προκαλούνται από πράγματα όπως το φαγητό ή το σεξ. Ξυπνά την επιθυμία για αναζήτηση, και αυξάνει τον ενθουσιασμό της αναζήτησης για ευχαρίστηση. Από πλευράς εξέλιξης, αυτό είναι πολύ σημαντικό – η ντοπαμίνη μας προτρέπει να εξερευνούμε τον κόσμο και να επιβιώνουμε. Είναι επίσης υπεύθυνη για την αίσθηση ικανοποίησης που νιώθουμε όταν έχουμε καταφέρει αυτό που θέλουμε. Τώρα με το ίντερνετ έχουμε άμεση ικανοποίηση των επιθυμιών μας και των καπρίτσιων σε πολλούς τομείς της ζωής. Θέλετε να δείτε τι κάνουν οι φίλοι σας; Με ένα κλικ είστε το Facebook. Ένα κλικ αυξάνει τα επίπεδα ντοπαμίνης. Ενθουσιαζόμαστε με τα κλικ και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα γι’ αυτό.
2. Μπορούμε να θυμόμαστε 3-4 πράγματα τη φορά
Οι άνθρωποι μπορούν να θυμούνται περίπου 3-4 πράγματα τη φορά (για 20 περίπου δευτερόλεπτα) και μετά εξαφανίζονται από τη μνήμη μας, εκτός εάν τα επαναλάβουμε.
Οι άνθρωποι μπορούν να θυμούνται περίπου 3-4 πράγματα τη φορά (για 20 περίπου δευτερόλεπτα) και μετά εξαφανίζονται από τη μνήμη μας, εκτός εάν τα επαναλάβουμε.
Φανταστείτε να είστε απασχολημένοι με κάτι, μιλάτε στο τηλέφωνο και σας δίνουν ένα αριθμό. Αλλά δεν έχετε που να τον γράψετε κι έτσι πρέπει να τον θυμάστε. Ο αριθμός χωρίζεται σε 4 μέρη: 712-569-45-32. Τα επαναλαμβάνετε ξανά και ξανά, κι έτσι μπαίνουν στην βραχυπρόθεσμη μνήμη, το οποίο σας χαρίζει 20 ακόμα δευτερόλεπτα. Αν ο αριθμός σας δινόταν έτσι: 7-1-2-5-6-9-4-5-3-2, θα ήταν πιο δύσκολο να θυμάστε τη σωστή σειρά. Γι’ αυτό το λόγο μας είναι πιο εύκολο να δουλεύουμε με 3-4 πράγματα τη φορά, πχ. 3-4 καρτέλες στον υπολογιστή.
3. Πάντα θέλουμε περισσότερες επιλογές, αλλά τα χάνουμε όταν έχουμε πάρα πολλές
Υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός αντικειμένων σε κάθε σούπερ μάρκετ, επειδή οι άνθρωποι θέλουν να έχουν επιλογή. Τουλάχιστον έτσι νομίζουμε. Στην πραγματικότητα όμως, τα χάνουμε αν υπάρχουν πολλές επιλογές.
Τότε γιατί θέλουμε πάντα περισσότερες επιλογές; Είναι κομμάτι της επίδρασης της ντοπαμίνης – οι πληροφορίες είναι εθιστικές για μας. Μόνο όταν είμαστε σίγουροι για την επιλογή μας σταματάμε να ψάχνουμε πληροφορίες.
Υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός αντικειμένων σε κάθε σούπερ μάρκετ, επειδή οι άνθρωποι θέλουν να έχουν επιλογή. Τουλάχιστον έτσι νομίζουμε. Στην πραγματικότητα όμως, τα χάνουμε αν υπάρχουν πολλές επιλογές.
Τότε γιατί θέλουμε πάντα περισσότερες επιλογές; Είναι κομμάτι της επίδρασης της ντοπαμίνης – οι πληροφορίες είναι εθιστικές για μας. Μόνο όταν είμαστε σίγουροι για την επιλογή μας σταματάμε να ψάχνουμε πληροφορίες.
4. Δεν μπορούμε να αντισταθούμε στο να προσέξουμε ό, τι έχει να κάνει με φαγητό, σεξ και κίνδυνο
Το φαγητό, το σεξ και ο κίνδυνος σχετίζονται με την επιβίωση. Το μυαλό ενδιαφερόταν μόνο γι’ αυτά τα 3 εκατομμύρια χρόνια πριν. Και το κληρονομήσαμε. Όσο κι αν προσπαθούμε να τα αγνοήσουμε, τα προσέχουμε. Δεν χρειάζεται να φάμε το σοκολατένιο κέικ, δε χρειάζεται να φλερτάρουμε με κάποιον που βρίσκουμε ελκυστικό, δε χρειάζεται να τρέξουμε μακριά από κάποιον τρομακτικό τύπο που συναντάμε στο δρόμο – απλά τα προσέχουμε.
Το φαγητό, το σεξ και ο κίνδυνος σχετίζονται με την επιβίωση. Το μυαλό ενδιαφερόταν μόνο γι’ αυτά τα 3 εκατομμύρια χρόνια πριν. Και το κληρονομήσαμε. Όσο κι αν προσπαθούμε να τα αγνοήσουμε, τα προσέχουμε. Δεν χρειάζεται να φάμε το σοκολατένιο κέικ, δε χρειάζεται να φλερτάρουμε με κάποιον που βρίσκουμε ελκυστικό, δε χρειάζεται να τρέξουμε μακριά από κάποιον τρομακτικό τύπο που συναντάμε στο δρόμο – απλά τα προσέχουμε.
5. Οι μάρκες ελκύουν τον «ερπετοειδή μας εγκέφαλο»
Ο «ερπετοειδής εγκέφαλος» είναι αυτός που φροντίζει για την επιβίωση μας, κι έτσι ενδιαφέρεται για την ασφάλεια μας, αλλά έχει να κάνει και με την αίσθηση της απώλειας.
Ο «ερπετοειδής εγκέφαλος» είναι αυτός που φροντίζει για την επιβίωση μας, κι έτσι ενδιαφέρεται για την ασφάλεια μας, αλλά έχει να κάνει και με την αίσθηση της απώλειας.
Οι μάρκες ενεργοποιούν την ασφάλεια. Αν έχετε συσχετίσει με κάτι θετικό το όνομά τους, τότε ο ερπετοειδής εγκέφαλος δίνει σήμα: είναι κάτι καλό! Οι μάρκες έχουν μεγαλύτερη δύναμη στο ίντερνετ, όπου δεν μπορούμε να δούμε και να πιάσουμε το προϊόν. Έτσι οδηγούμαστε μόνο από το όνομα της μάρκας.
6. Όταν δεν είμαστε σίγουροι, κοιτάμε τους άλλους για να δούμε τι να κάνουμε
Έχουμε την τάση να κοιτάμε τι κάνουν οι άλλοι για να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε. Ονομάζεται κοινωνική τεκμηρίωση. Αν και δε μας αρέσει να παραδεχόμαστε ότι επηρεαζόμαστε εύκολα από άλλους, η αλήθεια είναι ότι συμβαίνει. Απλά πρέπει να μας έρθουν τα κατάλληλα ερεθίσματα.
Έχουμε την τάση να κοιτάμε τι κάνουν οι άλλοι για να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε. Ονομάζεται κοινωνική τεκμηρίωση. Αν και δε μας αρέσει να παραδεχόμαστε ότι επηρεαζόμαστε εύκολα από άλλους, η αλήθεια είναι ότι συμβαίνει. Απλά πρέπει να μας έρθουν τα κατάλληλα ερεθίσματα.
7. Μας καθηλώνουν οι φωτογραφίες ανθρώπων
Τα μάτια τραβάνε την περισσότερη προσοχή στη φωτογραφία ενός προσώπου. Αν θέλετε να τραβήξετε την προσοχή κάποιου σε μια σελίδα, δείξτε τη φωτογραφία κάποιου που κοιτάει κατευθείαν στην κάμερα. Υπάρχει ένα μέρος του εγκεφάλου που επικεντρώνεται στην αναγνώριση προσώπων, όπως και στην ερμηνεία των συναισθημάτων τους.
Τα μάτια τραβάνε την περισσότερη προσοχή στη φωτογραφία ενός προσώπου. Αν θέλετε να τραβήξετε την προσοχή κάποιου σε μια σελίδα, δείξτε τη φωτογραφία κάποιου που κοιτάει κατευθείαν στην κάμερα. Υπάρχει ένα μέρος του εγκεφάλου που επικεντρώνεται στην αναγνώριση προσώπων, όπως και στην ερμηνεία των συναισθημάτων τους.
8. Εμπιστεύεστε το ένστικτο ή τη λογική σας; Εξαρτάται από τη διάθεση σας
Έρευνες δείχνουν ότι όταν πρέπει να πάρουμε μια απλή απόφαση, λειτουργούμε καλύτερα με τη λογική. Όταν η απόφαση είναι πιο περίπλοκη, τότε είναι καλύτερο να εμπιστευόμαστε το ένστικτο μας. Η διάθεση επίσης επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων. Αν έχετε καλή διάθεση, τότε θα νιώσετε ότι είναι καλύτερο να εμπιστευτείτε το ένστικτο σας. Αν έχετε κακή διάθεση, βασίζεστε στη λογική.
Έρευνες δείχνουν ότι όταν πρέπει να πάρουμε μια απλή απόφαση, λειτουργούμε καλύτερα με τη λογική. Όταν η απόφαση είναι πιο περίπλοκη, τότε είναι καλύτερο να εμπιστευόμαστε το ένστικτο μας. Η διάθεση επίσης επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων. Αν έχετε καλή διάθεση, τότε θα νιώσετε ότι είναι καλύτερο να εμπιστευτείτε το ένστικτο σας. Αν έχετε κακή διάθεση, βασίζεστε στη λογική.
9.Το μυαλό μας περιπλανιέται περίπου 30% του χρόνου
Μπορεί να είναι κάτι καλό: επιτρέπει σε ένα μέρος του εγκεφάλου να συγκεντρώνεται σε αυτό που κάνουμε, και το άλλο μέρος σε έναν υψηλότερο στόχο που έχουμε στο νου μας. Το κακό είναι ότι τις περισσότερες φορές που το μυαλό μας περιπλανιέται, δεν το καταλαβαίνουμε. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χάσουμε σημαντικές πληροφορίες.
Μπορεί να είναι κάτι καλό: επιτρέπει σε ένα μέρος του εγκεφάλου να συγκεντρώνεται σε αυτό που κάνουμε, και το άλλο μέρος σε έναν υψηλότερο στόχο που έχουμε στο νου μας. Το κακό είναι ότι τις περισσότερες φορές που το μυαλό μας περιπλανιέται, δεν το καταλαβαίνουμε. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χάσουμε σημαντικές πληροφορίες.
10. Ακόμα και η ψευδαίσθηση της προόδου μας κινητοποιεί
Κινούμαστε πιο γρήγορα και αποτελεσματικά όταν κάνουμε όλο και περισσότερη πρόοδο και φτάνουμε πιο κοντά στο στόχο μας. Όσο πιο μικρή είναι η απόσταση, τόσο πιο πολύ κίνητρο έχουμε για να φτάσουμε εκεί. Μπορούμε να έχουμε την ίδια κινητοποίηση ακόμα και αν υπάρχει ψευδαίσθηση προόδου.
Κινούμαστε πιο γρήγορα και αποτελεσματικά όταν κάνουμε όλο και περισσότερη πρόοδο και φτάνουμε πιο κοντά στο στόχο μας. Όσο πιο μικρή είναι η απόσταση, τόσο πιο πολύ κίνητρο έχουμε για να φτάσουμε εκεί. Μπορούμε να έχουμε την ίδια κινητοποίηση ακόμα και αν υπάρχει ψευδαίσθηση προόδου.
Περισσότερα θέματα από την κατηγορία "Ήξερες ότι" εδώ.