Ορισμένα από τα λογοτεχνικά βιβλία του 2015 που δεν πρέπει να αγνοήσετε.
Του Κώστα Αγοραστού
Το 2015 ήταν δύσκολη χρονιά και για τον χώρο του βιβλίου. Πλήθος εκδόσεις ματαιώθηκαν, το εκδοτικό πρόγραμμα των περισσότερων εκδοτών συρρικνώθηκε και αρκετοί μεταφραστές και επιμελητές είδαν τη δουλειά τους να μειώνεται δραματικά. Εμείς εδώ στο bookpress.gr στηρίζουμε και προβάλλουμε όλα τα καλά βιβλία που πέφτουν στην αντίληψή μας (σίγουρα θα υπάρχουν και άλλα, που μας διαφεύγουν, όχι πάντα με δική μας ευθύνη), εκδόσεις που σέβονται τον αναγνώστη με τη συνολικότερη επιμέλεια και καλαισθησία που αποπνέουν. Έτσι, θα βρείτε στην ύλη μας, καθώς και στις προτάσεις μας, βιβλία μικρών ή και πολύ μικρών εκδοτικών οίκων να συνυπάρχουν με τα βιβλία μεγάλων και καταξιωμένων επιχειρήσεων στο χώρο του βιβλίου.
Για την κατάρτιση των προτάσεών μας είναι προφανές ότι επιλέξαμε μεταξύ των βιβλίων που λάβαμε κι είχαμε την ευκαιρία να διαβάσουμε, εμείς ή κάποιος από τους συνεργάτες μας. Συνεπώς, βιβλία που κυκλοφόρησαν το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου δεν θα ήταν δυνατόν να ενταχθούν στις επιλογές μας. Η παρούσα επιλογή έγινε κατά κύριο λόγο από τη δεξαμενή της ελληνικής και μεταφρασμένης πεζογραφίας. Συμπεριλάβαμε επίσης, επιλεκτικά, ορισμένα βιβλία ποίησης, κυρίως συγκεντρωτικές εκδόσεις ή ανθολογίες.
Στα εκατό λογοτεχνικά βιβλία του 2015 δεν συμπεριλαμβάνονται αστυνομικά μυθιστορήματα και θρίλερ, για τα οποία στις επόμενες μέρες θα δημοσιεύσουμε όπως συνήθως τις προτάσεις της Χίλντας Παπαδημητρίου. Δεν περιλαμβάνονται επίσης δοκίμια, μελέτες κ.λπ, για τα οποία επίσης θα δημοσιεύσουμε ξεχωριστό «κομμάτι» με τις προτάσεις μας.
Το 2015 είναι η χρονιά στην οποία διαβάσαμε το τελευταίο μυθιστόρημα που έγραψε ο Μένης Κουμανταρέας. Η Σειρήνα της ερήμου (εκδ. Πατάκη) είναι ένα συναρπαστικό κείμενο, το οποίο ισορροπεί θαυμαστά ανάμεσα στον σαρκασμό και το αίσθημα της ματαιότητας. Σε λεπτές ισορροπίες κινείται και το τελευταίο μυθιστόρημα του Δημήτρη Νόλλα Μάρμαρα στη μέση (εκδ. Ίκαρος). Σ’ αυτό το δεύτερο μέρος μιας άτυπης τριλογίας, ο Νόλλας εξερευνά ζητήματα ελληνικότητας και βαθύτερης ταυτότητας των ηρώων του.
Νέο μυθιστόρημα και για τον Ανδρέα Μήτσου με τίτλο Η Αλεξάνδρα (εκδ. Καστανιώτη). Η ιστορία μιας καθηγήτριας αγγλικών, η οποία θα δολοφονήσει άγρια έναν παλιό μαθητή της. Κρυμμένα μυστικά και αναπάντεχα συμβάντα σε μια ιστορία μυστηρίου και ανατροπών.
Ανατροπές, κρυφά και αθέατα κίνητρα και ιστορία με ήρωες ελισσόμενους είναι και αυτή που μας αφηγείται η Δήμητρα Κολλιάκου στο μυθιστόρημά της Ήμισυ του παντός (εκδ. Πατάκη). Η ηρωίδα της γίνεται ο συνδετικός κρίκος μιας δυσλειτουργικής οικογένειας, με συνέπειες ολέθριες για όλους. Νέο μυθιστόρημα και από τον Δημήτρη Σωτάκη. Η ιστορία ενός σούπερ μάρκετ (εκδ. Κέδρος) είναι η σουρεαλιστική ιστορία ενός ανθρώπου που αποφασίζει να κάνει τα όνειρά του πραγματικότητα με κάθε κόστος.
Τις συνέπειες του αίματος, της τιμής και της εκδίκησης πληρώνουν και οι ήρωες του μυθιστορήματος της Μαρίας Ξυλούρη Η νυχτερινή βάρδια του καλλιγράφου (εκδ. Καλέντη).
Από την άλλη ο Δημήτρης Οικονόμου, στο μυθιστόρημά του Οι εγκλωβισμένοι (εκδ. Ίκαρος) τοποθετεί τους κεντρικούς του ήρωες στην Αθήνα της κρίσης. Μια τυχαία γνωριμία θα τους αλλάξει τη ζωή. Η Μαρία Σούμπερτ με τους δικούς της Αποκλεισμένους (εκδ. Κριτική) σε ένα νησί και μια μεγάλη βιβλιοθήκη διαπραγματεύεται ζητήματα τέχνης, παιδείας και κατά πόσα αυτά μπορούν να μας πάνε ένα βήμα μπροστά.
ΝΟΥΒΕΛΕΣ
Πολλές και φέτος οι συλλογές διηγημάτων συγγραφέων αφοσιωμένων, λιγότερο ή περισσότερο, στη μικρή φόρμα. Ο Ηλίας Παπαμόσχος ανήκει σ’ αυτή την κατηγορία. Η συλλογή του Η αλεπού της σκάλας και άλλες ιστορίες (εκδ. Κίχλη) ξεδιπλώνει με λυρικό τρόπο και προσεγμένη γλώσσα ιστορίες με κέντρο τον άνθρωπο, τη φύση και την ελληνική επαρχία.
Κάπου εκεί αντλεί τα θέματά της και ηΒασιλική Πέτσα στη συλλογή της Μόνο το αρνί (εκδ. Πόλις). Παίρνοντας το ρίσκο της ιδιωματικής γλώσσας, η Πέτσα προσεγγίζει ήρωες από την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας επιχειρώντας να αποδώσει ήθη, έθιμα αλλά και βαθύτερα χαρακτηριστικά των ηρώων της. Με όχημα την κοφτερή γλώσσα, αλλά σε πιο χαμηλούς τόνους από τα προηγούμενα βιβλία της, επανήλθε φέτος και η Λένα Κιτσοπούλου με τη συλλογή Το μάτι του ψαριού (εκδ. Μεταίχμιο).
ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ
Το πρώτο καθαρόαιμο πεζογραφικό του βήμα έκανε φέτος ο Θοδωρής Ρακόπουλος με τη συλλογή διηγημάτων Νυχτερίδα στην τσέπη (εκδ. Νεφέλη). Διηγήματα κρυπτικά, τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων και τρόπων αφήγησης. Δυνατό τους σημείο η άρτια γλώσσα τους.
Ιδιαίτερα φροντισμένα στην έκφραση και την ανάπτυξη είναι και τα διηγήματα της Δέσποινας Μπάτρη. Στη συλλογή της Ή όλοι ή κανείς (εκδ. Μεταίχμιο) οι ιστορίες της κινούνται με άνεση τόσο στην ελληνική πραγματικότητα, όσο και σε τόπους και χρόνους διαφορετικούς. Αντίθετα, η Βίκυ Κλεφτόγιαννη τοποθετεί και τις δεκατέσσερις ιστορίες της σε μια και μόνο πόλη. Με τίτλο 14 ζωές στη Σαλονίκη (εκδ. Κέδρος) μας συστήνει ήρωες που ζουν, ερωτεύονται και προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με την καθημερινότητά τους κινούμενοι στο κέντρο και τα προάστια της Θεσσαλονίκης.
Η Ορσαλία Κασαβέτη με την πρώτη της συλλογή Λόλα Bar’s (εκδ. Ποταμός) μας έδωσε οκτώ ιστορίες γύρω από την ελληνική επαρχία και τους ανθρώπους της για εποχές που έχουν φύγει ανεπιστρεπτί.
Πρωτότυπη είναι η ματιά του Θάνου Κάππα στο βιβλίο του Πικρούτσικα-πικρούτσικα (εκδ. Εστία). Αφηγήσεις για ανθρώπους, συνήθειες και τόπους, με τόνο προσωπική εξομολόγησης. Ομοίως, εξομολογητική και εντόνως καυστική είναι η φωνή του αφηγητή των ιστοριών του Άγη Πετάλα στη συλλογή Η δύναμη του κυρίου Δ* (εκδ. Αντίποδες). Περιπαιχτική, συχνά βασανιστική, εν τέλη όμως απολαυστική.
Απολαυστικά, έκκεντρα και ζουμερά είναι κατεξοχήν τα μικρά κείμενα του Αχιλλέα Κυριακίδη με τίτλο Σημειώσεις για μια ιδιωτική θεωρία της λογοτεχνίας (εκδ. Κίχλη). Αποστάγματα θεωρητικής σοφίας μέσα από το φίλτρο ενός αναγνώστη εκλεκτικού και αυστηρού και την ίδια στιγμή γενναιόδωρου με την καλή λογοτεχνία.
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΚΛΑΣΙΚΟΙ
Αρκετά σπουδαία μυθιστορήματα και νουβέλες μεταφράστηκαν φέτος πρώτη φορά στα ελληνικά.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το βιβλίο του Heinrich Böll Ομαδικό πορτρέτο με μια κυρία (μτφρ. Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, εκδ. Πόλις). Κορυφαίο έργο του μοντερνισμού και "κορωνίδα της δημιουργίας του Heinrich Böll", σύμφωνα με τη διατύπωση της επιτροπής που του απένειμε το βραβείο Νόμπελ το 1972.
Σπουδαίο, επίσης, και το βιβλίο του Thomas Bernhard Πρόζα (μτφρ. Βασίλης Τσαλής, εκδ. Κριτική). Η αφήγηση του Bernhard είναι σκληρή, παραληρηματική, σε σημεία αντισυμβατική και γι’ αυτό τόσο γοητευτική. Μεταφραστικός άθλος και το μυθιστόρημα του Saul Bellow Οι περιπέτειες του Ώγκι Μαρτς (εκδ. Καστανιώτη) από τον Μιχάλη Μακρόπουλο. Οι περιπέτειες ενός νεαρού Αμερικανοεβραίου από τη δεκαετία του '20 ως τον Β' παγκόσμιο πόλεμο, από το Σικάγο του μεσοπολέμου ώς το Μεξικό και την Ευρώπη είναι το θέμα του σπουδαίου αυτού βιβλίου. Πολύπλευρο και μεστό είναι και το μυθιστόρημα του Graham Greene Η δύναμις και η δόξα (μτφρ. Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, εκδ. Πόλις), για πολλούς το καλύτερο του ξεχωριστού αυτού συγγραφέα.
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΤΟΥΣ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ
Πρώτο μέρος μιας εξάτομης σειράς βιβλίων από τον Karl Ove Knausgård με τίτλο Ένας θάνατος στην οικογένεια (μτφρ. Σωτήρης Σουλιώτης, εκδ. Καστανιώτη). Ο Νορβηγός συγγραφέας «εκθέτει με αφοπλιστική ειλικρίνεια τους φόβους του, τις σχέσεις του με τον πατέρα και τη μητέρα του, τον θάνατό τους, τη σχέση του με τη σύζυγό του Λίντα, αλλά και τους εφηβικούς του έρωτες και όλα τα αντικείμενα, τις αισθήσεις, τους διαλόγους και τα αρώματα του παρελθόντος, όσα καθόρισαν τη σημερινή του εικόνα ως ενήλικα», όπως χαρακτηριστικά έγραψε ο Νίκος Ξένιος στην κριτική του στο bookpress.gr.
Την προσωπική της ιστορία έγραψε και η Patti Smith στο μυθιστόρημά της Πάτι και Ρόμπερτ (μτφρ. Αλέξης Καλοφωλιάς, εκδ. Κέδρος). Δεν είναι μια απλή αυτοβιογραφία αλλά γραμμένο με μυθιστορηματικό τρόπο, ξεκινάει ως ιστορία αγάπης και τελειώνει ως ελεγεία, ένας χαιρετισμός προς τη Νέα Υόρκη του τέλους της δεκαετίας του '60 και των αρχών του '70. Η Patti Smith έχει γράψει και τον πρόλογο στην επανέκδοση του κλασικού μυθιστορήματος της Albertine Sarrazin, Ο αστράγαλος (μτφρ. Σώτη Τριανταφύλλου, εκδ. Πατάκη). Σωματικός και ψυχικός πόνος, συντροφικότητα, συνενοχή, συνωμοτικότητα, έρωτας, προδοσία: ένα αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα, όπου η αναμονή μοιάζει με παραλήρημα. Το βιβλίο έγινε μύθος στη δεκαετία του '60. Τις απαρχές ÂÂ ενός λογοτεχνικού μύθου, μεταφράζει επίσης η Σώτη Τριανταφύλλου. Μιλάμε για το μυθιστόρημα της Harper LeeΒάλε ένα φύλακα (εκδ. Bell) στο οποίο αναβιώνουν πρόσωπα και καταστάσεις του περίφημου Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια. Πρώτο μυθιστόρημα και για την πολυτάλαντηMiranda July Ο πρώτος κακός (μτφρ. Χαρά Γιαννακοπούλου, εκδ. Παπαδόπουλος). Τρυφερό, καθηλωτικό, έξυπνο και αστείο.
Τέλος, το σπουδαίο μυθιστόρημα του Boris Pasternak Δόκτωρ Ζιβάγκο έγινε διάσημο μετά και τη βράβευση του συγγραφέα με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1958 (βράβευση που δεν την αποδέχτηκε, τότε) και που έδωσε το υλικό για την ομώνυμη ταινία του 1965 σε σκηνοθεσία David Lean. Φέτος επανακυκλοφόρησε σε μια ιδιαιτέρως προσεγμένη έκδοση, σε μετάφραση της Μαρίας Τσαντσάνογλου από τις εκδόσεις Ποταμός.
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΔΙΗΓΗΜΑΤΩΝ
Σημαντική είναι η έκδοση του τόμου με τα διηγήματα του Raymond Carver με τίτλοΔιηγήματα (μτφρ. Γιάννης Τζώρτζης, εκδ. Μεταίχμιο).
Συγκεντρωμένος, ο μεγαλύτερος όγκος των διηγημάτων του σπουδαίου αυτού συγγραφέα, εκπροσώπου του “βρώμικου ρεαλισμού”, δίνει τη δυνατότητα στους Έλληνες αναγνώστες να έχουν μια συνολικότερη εικόνα του έργου του, σε δόκιμη μετάφραση, και να του δώσουν την προσοχή που του αξίζει. Πρώτη φορά μεταφράζονται διηγήματα του George Saunders. Η συλλογή Δεκάτη Δεκεμβρίου (μτφρ. Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, εκδ. Ίκαρος) συγκεντρώνει δυνατές ιστορίες και μας συστήνει έναν ιδιαίτερο συγγραφέα, που εξελίσσει το ύφος του Raymond Carver.
Αμερικανός και ο αυτόχειρας Breece D’J Pancake, ο οποίος με τη μοναδική του συλλογή Τριλοβίτες (μτφρ. Γιάννης Παλαβός, εκδ. Μεταίχμιο) δημιούργησε έναν μύθο γύρω από τα γραπτά και την προσωπικότητά του και έχει ήδη αγαπηθεί από το ψαγμένο κοινό.
Χαμηλών τόνων και σχεδόν αθόρυβη, ακόμα και μετά το Νόμπελ, η Alice Munro, στη συλλογή της Απόδραση (μτφρ. Σοφία Σκουλικάρη, εκδ. Μεταίχμιο) γράφει για ανθρώπους πονεμένους, ιστορίες στις οποίες πίσω από την καθημερινότητα κρύβεται μια μεγάλη εκκρεμότητα.
Με τον δικό του ιδιαίτερο, και ιδιαιτέρως αγαπητό τρόπο, ο Etgar Keret στη συλλογή Επτά χρόνια ευτυχίας (μτφρ. Μάγκυ Κοέν, εκδ. Καστανιώτη) αφηγείται με ειρωνεία, τρυφερότητα και καλπάζουσα φαντασία ιστορίες επτά χρόνων από τη ζωή του στο Τελ Αβίβ. Η συλλογή διηγημάτων του Italo CalvinoΤα κοσμοκωμικά (μτφρ. Ανταίος Χρυσοστομίδης, εκδ. Καστανιώτη) θεωρείται το πιο πειραματικό βιβλίο της συγγραφικής καριέρας του. Με κεντρικό ήρωα και οδηγό τον αινιγματικό Κφβφκ, ο αναγνώστης ταξιδεύει στον χρόνο και στο σύμπαν και μαθαίνει για τις κοσμογονικές του μεταβολές. Ο Calvino καταφέρνει να παντρέψει αριστοτεχνικά το ιδιαίτερο λογοτεχνικό του ύφος με την επιστημονική φαντασία.
Το μυθιστόρημα του Wolfgang Herrndorf Βερολίνο, γεια (μτφρ. Απόστολος Στραγαλινός, εκδ. Κριτική) σημείωσε μεγάλη επιτυχία στη Γερμανία, μεταφέρθηκε στο θέατρο και στο κινηματογράφο και μεταφράστηκε σε πολλές χώρες. Ένα ταξίδι με ένα παλιό αυτοκίνητο, δύο έφηβοι με πείσμα και όρεξη να ανακαλύψουν τον κόσμο και μια κοπέλα που θα συναντήσουν στη διαδρομή θα τους ωθήσει σε αποκαλύψεις και θα βαθύνει τη φιλία τους. Σχεδόν έφηβοι πρωταγωνιστούν και στο ξεχωριστό μυθιστόρημα του Chigozie Obioma Οι ψαράδες (μτφρ. Ιωάννα Ηλιάδη, εκδ. Μεταίχμιο). Η Αφρική, οι προκαταλήψεις, η ηγετική μορφή του πατέρα και η απουσία της, οδηγούν τα αδέρφια στη διάλυση της οικογενειακής συνοχής και την πορεία προς τον προδιαγεγραμμένο θάνατο.
Ο Paolo Di Paolo, στο μυθιστόρημά του Δώσε μου λίγη ζωή (μτφρ. Ανταίος Χρυσοστομίδης, εκδ. Ίκαρος) περιγράφει την Ιταλία της δεκαετίας του '20 και παράλληλα αποτίνει φόρο τιμής στον Τορινέζο αγωνιστή, δημοσιογράφο, πολιτικό και διανοούμενο Πιέρο Γκορμπέτι.
Ο Laurent Binet στο μυθιστόρημά του HHhH (μτφρ. Γιώργος Ξενάριος, εκδ. Κέδρος) μας μεταφέρει στο 1942 και την κατεχόμενη Τσεχοσλοβακία. Δύο Τσεχοσλοβάκοι παρτιζάνοι σταλμένοι από το Λονδίνο πέφτουν με αλεξίπτωτο κοντά στην Πράγα. Αποστολή τους να δολοφονήσουν τον πιο επικίνδυνο άντρα του Γ' Ράιχ: τον Ράινχαρντ Χάιντριχ. Στο μυθιστόρημα του Richard Powers Ορφέας (μτφρ. Μάτα Σαλογιάννη, εκδ. Λιβάνη) ο μουσικοσυνθέτης Πίτερ Ελς ανοίγει μια μέρα την πόρτα του και βρίσκει μπροστά του μια επίλεκτη ομάδα αστυνομικών. Το ερασιτεχνικό εργαστήριο μικροβιολογίας που έχει φτιάξει στο σπίτι του -το πιο πρόσφατο πείραμά του στο πλαίσιο της αέναης προσπάθειάς του να ανακαλύπτει απροσδόκητα μοτίβα μουσικής- έχει εγείρει τις υποψίες του Υπουργείου Εσωτερικής Ασφάλειας. Και έτσι γίνεται φυγάς. Το μυθιστόρημα του Edward Whittemore Σκιές στον Νείλο (μτφρ. Άγγυ Βλαβιανού, εκδ. Γκοβόστη) είναι το τρίτο από τα τέσσερα αυτοτελή μυθιστορήματα του "Κουαρτέτου της Ιερουσαλήμ". Μια κατασκοπική ιστορία σ' ένα σύμπαν γρίφων και αντανακλάσεων· ένα παραμύθι για τις απροσδόκητες μεταμορφώσεις του καλού και του κακού.
Στη δεκαετία του ’30 ξεκινά η δράση του μυθιστορήματος του Jonathan Lethem Οι κόκκινες βασίλισσες (μτφρ. Ελένη Ηλιοπούλου, εκδ. Κέδρος). Στο μυθιστόρημα ξεδιπλώνεται η ιστορία των πολιτικών αγώνων στην Αμερική κατά τον εικοστό αιώνα: από το κομμουνιστικό κίνημα της δεκαετίας του '30 ώς την αντίσταση στον Μακαρθισμό της δεκαετίας του '50, από το κίνημα για τα πολιτικά δικαιώματα των Αφροαμερικανών του '60 ώς τις κομμούνες του '70 και από εκεί ώς τις μέρες μας και το κίνημα Occupy.
Στο μυθιστόρημά του Στην άκρη του γκρεμού (μτφρ. Βασιλική Κνήτου, εκδ. Κέδρος), ο Rafael Chirbes περιγράφει μια κοινωνία που έχει περιέλθει σε αποσύνθεση, όπως και ολόκληρη η χώρα της Ισπανίας που βιώνει σκληρή κρίση και έχει καταληφθεί από πανικό. Ένας φόρος τιμής στις γυναίκες είναι το τελευταίο βιβλίο του Eduardo GaleanoΓυναίκες (μτφρ. Ισμήνη Κανσή, εκδ. Πάπυρος). Πρωταγωνίστριες οι γυναίκες και στο μυθιστόρημα της Katherine Pancol Muchachas, Τα κορίστια είναι παντού (μτφρ. Ιφιγένεια Μποτουροπούλου, εκδ. Στερέωμα). Η συγγραφέας άντλησε την έμπνευσή της από μια έντονη σκηνή ζηλοτυπίας και ξυλοδαρμού που έτυχε να παρακολουθήσει σε κάποιο υπαίθριο καφέ.
Οι επανεκδόσεις των μυθιστορημάτων του Tolstoi έχουν πάντα νόημα και ανατροφοδοτούν τους αναγνώστες με ενδιαφέρον για το έργο του. Πρόσφατα οι εκδόσεις Γκοβόστη εξέδωσαν σε επίτομη χαρτόδετη έκδοση το Πόλεμος και ειρήνη στη μετάφραση της Κοραλίας Μακρή. Νέα μετάφραση και για το πολύ γνωστό μυθιστόρημα της Jane Austen Λογική κι Ευαισθησία (εκδ. Μίνωας) από την Αργυρώ Μαντόγλου. Τέλος, στις νουβέλες του E.T.A. Hoffmann με τίτλοΝυχτερινά (μτφρ. Γιάννης Καλιφατίδης, Ηλιάνα Αγγέλη, εκδ. Σμίλη), ο συγγραφέας μιλάει για το δαιμονικό στην ανθρώπινη φύση αλλά προτάσσοντας τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τα όνειρα απέναντι στον ορθολογισμό του Διαφωτισμού. Έτσι ο Hoffmann άνοιξε τον δρόμο για την επανάσταση που συντελέστηκε στις αρχές του 19ου αιώνα και συνεχίστηκε με τα έργα του Πόε και, αργότερα, του Κάφκα.
GRAPHIC NOVELS
ΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΑΝΘΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΕΣ
Πληθώρα και φέτος οι ποιητικές συλλογές Ελλήνων καθώς και μεταφρασμένων ποιητών. Αρκετές από αυτές αξιόλογες και με ενδιαφέρον. Εδώ θα περιοριστούμε σε σημαντικές συγκεντρωτικές εκδόσεις ή ανθολογίες Ελλήνων, κατά βάση, ποιητών.
Μια εξαιρετική έκδοση με όλα τα ποιήματα του Κ.Π. Καβάφη (Δημοσιευμένα: Ο καβαφικός κανόνας αλλά και τα αποκηρυγμένα, Αδημοσίευτα: ολοκληρωμένα αλλά και ανολοκλήρωτα) συγκεντρωμένα σε έναν τόμο και σχολιασμένα από τον Δημήτρη Δημηρούλη, με τίτλο Τα ποιήματα (εκδ. Gutenberg). Η έκδοση περιλαμβάνει επίσης, παράρτημα με μεταφράσεις και λογοτεχνικά πεζά του Κ.Π. Καβάφη καθώς και εκτενή εισαγωγή και χρονολόγιο.
Όλες τις ποιητικές συλλογές του Νάσου Βαγενά, από το 1975 μέχρι και το 2014, περιλαμβάνει ο καλαίσθητος τόμος Βιογραφία (εκδ. Κέδρος) που μόλις κυκλοφόρησε.
Άπαντα, επίσης, είναι και τα ποιήματα της Μαρίας Λαϊνά Σε τόπο ξερό. Ποιήματα 1970-2012, στην ωραία έκδοση από τον Πατάκη.
Η ποίηση του Τάσου Λειβαδίτη συγκεντρώθηκε στο τρίτομο έργοΠοίηση, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μετρονόμος. Για τον Γιάννη Ρίτσο, εξαιτίας του όγκου του έργου του δύσκολα θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο, γι’ αυτό και η Χρύσα Προκοπάκη έκανε μια προσεγμένη ανθολογία από τα ποιήματά του στον τόμο Ανθολογία Γιάννη Ρίτσου, σε σκληρόδετη έκδοση από τον Κέδρο.
Τέλος, σημαντική έκδοση είναι και η Ανθολογία Μεξικανικής ποίησης (εκδ. Ροές) με ανθολόγηση και μετάφραση του Γιάννη Σουλιώτη, επιμέλεια της Παυλίνας Παμπούδη και της Δήμητρας Παπαβασιλείου και επιλεγόμενα του Γιώργου Βέη. Η έκδοση καλύπτει όλο το φάσμα της μεξικανικής ποίησης του 20ού αιώνα, από τις απαρχές του και τις καλλιτεχνικές πρωτοπορίες της εποχής έως τους νεότερους αλλά εξίσου επάξιους εκπροσώπους της.
Οι συνεργάτες μας
Αρκετοί συνεργάτες ή μέλη της συντακτικής ομάδας του bookpress.gr κυκλοφόρησαν φέτος πεζογραφικά βιβλία. Επιλέξαμε να σας τα παραθέσουμε εκτός του καταλόγου με τα 100 προτεινόμενα βιβλία.
Ο Γιώργος Βέης με το βιβλίο του Παντού (εκδ. Κέδρος) μας μεταφέρει στα τοπία της Σινγκαπούρης, του Κόλπου της Γουινέας, της Κίνας, της Κορέας, της Εγγύς Ανατολής, αλλά και της Ιαπωνίας. Δεν περιγράφει τους τόπους αλλά συχνά τους επανεφευρίσκει, προσεγγίζοντας τη λεπτή γραμμή μεταξύ της παρατήρησης και της ενδοσκόπησης.
Η Μαρία Γιαγιάννου στη σπονδυλωτή της νουβέλα Μπαλαντέρ - Μια ερωτική εξτραβαγκάντσα (εκδ. Μελάνι) καταπιάνεται με το τεράστιο θέμα του απόλυτου έρωτα. Να χάνεσαι μέσα στον άλλον και να ξαναβγαίνεις στην επιφάνεια ένας νέος άνθρωπος. Γεμάτος αδυναμίες και ομολογίες πίστης και αγάπης.
Η συλλογή διηγημάτων του Παναγιώτη Γούτα Τζαζ, παθήσεις και άλλα τινά (εκδ. Κέδρος) καλύπτει μια μεγάλη δημιουργική περίοδο του συγγραφέα που ξεκινά από το 1989 και φτάνει μέχρι το 2014. Ιστορίες για ανθρώπους της διπλανής πόρτας, για τα πάθη, τον έρωτα, τις γυναίκες. Μα πάνω απ’ όλα για τη μεγάλη αγάπη του συγγραφέα, την τζαζ, η οποία δίνει τον τόνο και δημιουργεί ατμόσφαιρα.
Συλλογή διηγημάτων είχαμε φέτος και από την Αρχοντούλα Διαβάτη, με τίτλο Σκουλαρίκι στη μύτη (εκδ. Νησίδες). Ήρωες και ιστορίες καθημερινές. Μέσα από τη ματιά της συγγραφέως παρακολουθούμε τις διαδρομές τους, τις συναντήσεις τους και τις μοναχικές τους πορείες.
Ο Κώστας Κατσουλάρης κυκλοφόρησε συλλογή με τέσσερα εκτενή διηγήματα και τίτλο Νυχτερινό ρεύμα (εκδ. Πόλις). Οι τέσσερις ιστορίες τοποθετούνται όλες στο κέντρο της Αθήνας (Εξάρχεια, Κολωνάκι, Μετς, Κυψέλη) με ήρωες καθημερινούς ανθρώπους που ψάχνουν απαντήσεις σε θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα.
Η Έλενα Μαρούτσου με τη συλλογή διηγημάτων της Οι χυδαίες ορχιδέες (εκδ. Κίχλη) εμπλέκει στις ιστορίες της ήρωες ή απογόνους ηρώων από άλλα βιβλία. Η κόρη και η εγγονή της Λαίδης Τσάτερλυ αποτελούν τον συνδετικό κρίκο στις περισσότερες ιστορίες του βιβλίου. Ιστορίες που διακρίνονται από αφηγηματική άνεση, καθαρά και ωραία ελληνικά και πολλές ψυχαναλυτικές προεκτάσεις.
Ο Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης ήταν και φέτος πολυγραφότατος και δημιουργικός. Ξαναείδε και επανακυκλοφόρησε το βιβλίο του Κόκκινες νύχτες (εκδ. Γαβριηλίδη) αλλά και μόλις εξέδωσε την Πλατεία Παπαδιαμάντη (εκδ. Μωβ Σκίουρος) καθώς και το λεύκωμα Hidden Track/Οι κόγχες της πόλης (εκδ. Γαβριηλίδη), σε συνεργασία με τη φωτογράφο Μαρίλη Ζάρκου.
Αναμένοντας το νέο μυθιστόρημα της Σώτης Τριανταφύλλου φέτος επανεκδόθηκαν και ξανακυκλοφόρησαν παλαιότερά της πεζογραφικά βιβλία με νέα εξώφυλλα. Τα μυθιστορήματα Λίγο από το αίμα σου και Υπόγειος ουρανός καθώς και η επιστολική νουβέλα Γράμμα από την Αλάσκα. Όλα από τις εκδόσεις Πατάκη.
Περισσότερα θέματα για βιβλία εδώ.
