Ο Ρίτσαρντ Νίσμπετ είναι καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και έχει εστιάσει την έρευνά του στο να αποδείξει πως η ανθρώπινη ευφυΐα δεν είναι μονάχα θέμα κληρονομικότητας. Ανήκει στους επιστήμονες εκείνους που πιστεύουν πως η εξυπνάδα είναι συνάρτηση και της δουλειάς για τη βελτίωση του ατόμου. Μάλιστα έχει γράψει και το βιβλίο «Η ευφυΐα και πώς να την αποκτήσετε» στο οποίο αναλύει την επιστημονική του άποψη διεξοδικά.
Η μελέτη των διδύμων
Ο Νίσμπετ αμφισβητεί τις έρευνες της επιστημονικής κοινότητας πάνω στα δίδυμα αδέρφια. Σύμφωνα με τις μελέτες αυτές δίδυμα που υιοθετήθηκαν από διαφορετικές οικογένειες είχαν στην πορεία της ζωής τους τον ίδιο ακριβώς δείκτη ευφυΐας. Όπως υποστηρίζει, το περιβάλλον που μεγαλώνουν αυτά τα παιδιά δε διαφέρει και τόσο πολύ μιας και ανήκουν στην ίδια περίπου οικονομική τάξη και οι γονείς είναι σχεδόν πάντα αποφασισμένοι να δώσουν όλα τα εφόδια που το παιδί χρειάζεται για την ανάπτυξή του. Οι οικογένειες αυτές είναι αποφασισμένες να παρέχουν στα παιδιά που υιοθετούν ένα ποιοτικά υψηλό επίπεδο διαβίωσης, τονίζει. Μορφώνουν τα παιδιά τους, τα ενθαρρύνουν φροντίζουν διαρκώς για τη σωματική και ψυχική υγεία τους. Άλλωστε η επιστημονική έρευνα που έχει συγκρίνει τεστ ευφυίας κατά τη διάρκεια του τελευταίου αιώνα έχει αποδείξει ότι κάθε δεκαετία το IQ στον νεανικό πληθυσμό αυξάνεται κατά 3%. Αν αυτά τα αποτελέσματα είναι ορθά και αποδεκτά τότε γιατί να επιμένουμε ότι η ευφυΐα είναι απλά κληρονομική;
Ο Νίσμπετ αμφισβητεί τις έρευνες της επιστημονικής κοινότητας πάνω στα δίδυμα αδέρφια. Σύμφωνα με τις μελέτες αυτές δίδυμα που υιοθετήθηκαν από διαφορετικές οικογένειες είχαν στην πορεία της ζωής τους τον ίδιο ακριβώς δείκτη ευφυΐας. Όπως υποστηρίζει, το περιβάλλον που μεγαλώνουν αυτά τα παιδιά δε διαφέρει και τόσο πολύ μιας και ανήκουν στην ίδια περίπου οικονομική τάξη και οι γονείς είναι σχεδόν πάντα αποφασισμένοι να δώσουν όλα τα εφόδια που το παιδί χρειάζεται για την ανάπτυξή του. Οι οικογένειες αυτές είναι αποφασισμένες να παρέχουν στα παιδιά που υιοθετούν ένα ποιοτικά υψηλό επίπεδο διαβίωσης, τονίζει. Μορφώνουν τα παιδιά τους, τα ενθαρρύνουν φροντίζουν διαρκώς για τη σωματική και ψυχική υγεία τους. Άλλωστε η επιστημονική έρευνα που έχει συγκρίνει τεστ ευφυίας κατά τη διάρκεια του τελευταίου αιώνα έχει αποδείξει ότι κάθε δεκαετία το IQ στον νεανικό πληθυσμό αυξάνεται κατά 3%. Αν αυτά τα αποτελέσματα είναι ορθά και αποδεκτά τότε γιατί να επιμένουμε ότι η ευφυΐα είναι απλά κληρονομική;
Πώς να κάνετε το παιδί πιο έξυπνο
Όταν ένα παιδί είναι μεταξύ ενός και δύο ετών, η ικανότητα που έχει να συνδέει νέες πληροφορίες, να τις συνδυάζει με τις προηγούμενές του εμπειρίες και να αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω του, αναπτύσσεται με έναν εκπληκτικά γρήγορο ρυθμό, αναφέρει η ψυχολόγος νευροβιολόγος Δρ. Λίζα Βάρβογλη. Ο απασχολημένος του εγκέφαλος τελειοποιεί μια σειρά από βασικές ικανότητες αντίληψης – που αποτελούν το θεμέλιο λίθο της νοημοσύνης και της κοινωνικότητας. Οι γονείς πρέπει να ενισχύσουν την ικανότητα προσοχής και κατανόησης από τον πρώτο χρόνο της ζωής του, τονίζει.
- Να του διαβάζετε ξανά και ξανά τον αγαπημένο του βιβλίο. Προτιμήστε βιβλία με ομοιοκαταληξία και εικόνες.
-Σχολιάστε την κάθε εικόνα και δείξτε με το δάχτυλό σας κάποιες λεπτομέρειες. Οι επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες βοηθούν την ανάπτυξη της μνήμης.
- Όταν αρχίζει να παρατηρεί τον κόσμο και να τον κατανοεί να ονομάζετε τα αντικείμενα και να τα αναγνωρίζετε σαν ένα μέρος μιας ομάδας: για παράδειγμα, να ονομάζετε φρούτα ή λαχανικά που σας αρέσουν, ζώα που ζούνε στην αυλή ή το δάσος. Επίσης, να τακτοποιείτε μαζί τα παιχνίδια του ανά σχήμα, χρώμα ή λειτουργία. Το παιδί σας μπορεί να μην είναι σε θέση να το κάνει αυτό μόνο του, αλλά καταλαβαίνει τι λέτε και θα μάθει να ξεχωρίζει τι είναι ίδιο και τι διαφορετικό.
-Πριν καλά καλά αρχίσει να κατανοεί την έννοια των αριθμών να μιλάτε στο παιδί σας για τους αριθμούς σε κάθε ευκαιρία: για παράδειγμα, όταν του κόβετε τα νύχια και μετράτε τα δάχτυλά του, όταν στρώνετε το τραπέζι μαζί, να μετράτε πιάτα και τα πιρούνια. Να μετράτε δυνατά όταν κουμπώνετε τα κουμπιά σας ή όταν πηγαίνετε τις πιατέλες με τα φαγητά στο τραπέζι.
-Αφήστε το παιδί σας να πειραματιστεί με το πώς κινείται το σώμα του στον χώρο. Θα μάθει έννοιες όπως ‘πάνω’, ‘κάτω’ ή ‘ανάμεσα’.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.