Τι κοινό έχουν ο Αϊνστάιν, ο Νέυτων, ο Γκέητς, και ο Ντίσνεϋ; Είχαν όλοι τους σε παιδική ηλικία αντιμετωπίσει μαθησιακές δυσκολίες. Ναι, ο όρος «δυσκολία» μπορεί να σας τρομάζει ως γονείς, όμως «δείχνει» παιδιά με ιδιαίτερα ανεπτυγμένες δεξιότητες τα οποία το μόνο που χρειάζονται είναι έγκαιρη διάγνωση και σωστή αντιμετώπιση από κάποιον ειδικό.
Οι μαθησιακές δυσκολίες ποικίλουν και δεν περιορίζονται μόνο στην «διάσημη» δυσλεξία.
Ποιες είναι και πώς θα τις αναγνωρίσω;
Οι μαθησιακές δυσκολίες ποικίλουν και δεν περιορίζονται μόνο στην «διάσημη» δυσλεξία.
Ποιες είναι και πώς θα τις αναγνωρίσω;
* Διαταραχή της ανάγνωσης
Η ανάγνωση είναι αργή, με δισταγμό, χωρίς ροή και αρκετές φορές με συλλαβισμό. Γίνεται παράλειψη, πρόσθεση, αντικατάσταση γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων κατά την ανάγνωση, ενώ η κατανόηση του κειμένου είναι ελλιπής.
* Δυσγραφία
Οι δεξιότητες της γραφής είναι σημαντικά κάτω από το αναμενόμενο, δεδομένων της ηλικίας του παιδιού, της μετρηθείσας νοημοσύνης και της εκπαίδευσης που αντιστοιχεί στην ηλικία. Υπάρχει παράλειψη, πρόσθεση, αντικατάσταση γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων κατά την γραφή, υπάρχουν πολλά ορθογραφικά λάθη ακόμα και σε λέξεις που έχουν διδαχθεί. Το παιδί κάνει επίσης πολλές μουτζούρες.
* Δυσαριθμία
Παρατηρείται δυσκολία στην αναγνώριση των μαθηματικών συμβόλων (+, -, x, :), στην αντιγραφή αριθμών, πράξεων, στη χρήση «κρατούμενων» και στην εκμάθηση του πολλαπλασιασμού. Είναι από τις πιο σπάνιες μαθησιακές δυσκολίες.
* Δυσλεξία
Εδώ υπάρχει «συνδυασμός» χαρακτηριστικών που υπάρχουν στην διαταραχή της ανάγνωσης αλλά και στην δυσγραφία. Δηλαδή, έχουμε δυσκολίες στην ονομασία/ εξεύρεση λέξεων, στην επεξεργασία ήχου, φτωχή ακουστική μνήμη, δυσκολία στην εκμάθηση κανόνων, φτωχό λεξιλόγιο, δυσκολία στην κατανόηση κειμένου και στην έκφραση σκέψεων με οργανωμένο και συνεκτικό λόγο, ανορθόδοξη ορθογραφία και γραφικό χαρακτήρα, σύγχυση γραμμάτων και τέλος, δυσκολία σε μορφές αναπαραστατικής μνήμης (π.χ. μέρες της εβδομάδας, μήνες του χρόνου, δεξί-αριστερό, πάνω-κάτω, συνειδητοποίηση της ώρας). Σημειώστε ότι λίγα παιδιά εμφανίζουν όλα τα συμπτώματα του παραπάνω δυσλεκτικού τύπου, έχουν όμως αρκετά κοινά γνωρίσματα ώστε να καταλάβουμε ότι υπάρχει πρόβλημα.
Πώς αντιμετωπίζονται;
«Η έγκυρη αναγνώριση και συνειδητοποίηση από τους γονείς των ψυχολογικών, εκπαιδευτικών και κοινωνικών παραγόντων που εμπλέκονται στο πρόβλημα του παιδιού τους είναι το πιο σημαντικό εφόδιο στην προσπάθεια σχεδιασμού μιας αποτελεσματικής παρέμβασης, που κυρίως στοχεύει να ενισχύσει την αίσθηση ικανότητας, αυτάρκεια, και προσωπικού ελέγχου που έχει το παιδί για ό,τι αφορά τη ζωή του», αναφέρει στο iatronet.gr ο κ. Γρηγόρης Βασιλειάδης, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής.
Από τη στιγμή λοιπόν που θα αντιληφθείτε ότι «κάτι δεν πάει καλά» με το παιδί σας, είναι πολύ σημαντικό να απευθυνθείτε αμέσως σε κάποιον ειδικό δάσκαλο ή κέντρο και όχι στον δάσκαλο του σχολείου ή του ιδιαιτέρου για βοήθεια. Εκεί, το παιδί θα περάσει από κάποια τεστ τα οποία θα καθορίσουν το προφίλ του προβλήματος που αντιμετωπίζει το παιδί, έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα.
Σε καμία περίπτωση μην κάνετε το λάθος να «ισοπεδώσετε», όλες τις μαθησιακές δυσκολίες, εξισώνοντάς τες με τη δυσλεξία. Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, η κάθε περίπτωση παιδιού που αντιμετωπίζει κάποιο μαθησιακό πρόβλημα είναι ξεχωριστή και θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως τέτοια. Επίσης, μην θεωρήσετε ότι τα κέντρα βοήθειας θα «διαβάσουν» το παιδί σας.
Τα κέντρα αυτά στοχεύουν στο να μεταφέρουν στο παιδί την στρατηγική και τις τεχνικές που πρέπει να ακολουθήσει έτσι ώστε να διευκολυνθεί η μαθησιακή του ικανότητα και όχι να τα εξετάσουν για το μάθημα της επόμενης μέρας. Σημειώστε επίσης, ότι σε πολλά ιδιωτικά σχολεία λειτουργεί ειδικό τμήμα με Ψυχολόγους, το οποίο εστιάζει σε περιπτώσεις μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες.
Δείτε εδώ μια λίστα με τα δημόσια κέντρα διάγνωσης και αντιμετώπισης μαθησιακών δυσκολιών.
Νικόλας Γεωργιακώδης
Νικόλας Γεωργιακώδης
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.