Ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Κ. Γαβρόγλου στην πρόταση 100 σελίδων για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σημειώνει τα παρακάτω για το νέο Λύκειο.
Θέσπιση νέου συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που να αποδεσμεύει το Λύκειο από τις εξετάσεις εισαγωγή
Αναβάθμιση του Λυκείου και λειτουργία του ως μιας αυτοτελούς βαθμίδας του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι ως προθαλάμου ενός εξεταστικού κέντρου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση (Το Λύκειο πρέπει να ανακτήσει τον παιδευτικό του ρόλο, τον οποίο έχει απολέσει τα τελευταία χρόνια).
1. Αναβάθμιση εκπαιδευτικού/μορφωτικού/κοινωνικοποιητικού ρόλου του Λυκείου ως σημαντικής βαθμίδας της εγκύκλιας παιδείας, με σημαντική συνεισφορά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών και στην καλλιέργεια των δημοκρατικών αξιών τους ως ενεργών πολιτών, στην ανάπτυξη ικανοτήτων με ουσιαστική αξία για την κοινωνική συμβίωση και την οικονομική ζωή (όπως αλληλεγγύη, αντίληψη κοινωνικής δικαιοσύνης, δημιουργικότητα, ικανότητα συνεργασίας), στην πρόσβαση σε γόνιμες γνώσεις και εμπειρίες μάθησης.
Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται η ενίσχυση των διαδικασιών ερευνητικής και επιστημονικής προσέγγισης της γνώσης από τους μαθητές, καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για να μπορούν να ανταποκριθούν κυρίως τον παιδαγωγικό / μορφωτικό τους ρόλο και όχι απλά και μόνο στη διδασκαλία του γνωστικού τους αντικειμένου.
2.Αυτοτέλεια του Λυκείου και αποδέσμευσή του από το ρόλο «προθαλάμου» ή «εξεταστικού κέντρου» για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η διάσταση αυτή συνδέεται με τη διαμόρφωση νέου τρόπου εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και με τον περιορισμό της παραπαιδείας.
Και οι δύο αυτές αλλαγές, που απαιτούν αφενός θεσμικές παρεμβάσεις και αφετέρου αλλαγές νοοτροπιών, θα βοηθήσουν στην ανάκτηση της αυτοτέλειας του Λυκείου.
Ποια προβλήματα επιλύονται; Τι θα επιτευχθεί με την πρόταση
Σύμφωνα με την πρόταση:
Το Λύκειο αποτέλεσε το επίκεντρο σχεδόν όλων των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων που υλοποιήθηκαν στην περίοδο της μεταπολίτευσης.
Παρόλα αυτά, διαπιστώνεται ότι δεν επιτελεί τον εκπαιδευτικό του ρόλο και στην ουσία έχει απαξιωθεί, λειτουργώντας κυρίως ως δομή πιστοποίησης σπουδών και προετοιμασίας για την εισαγωγή στην επόμενη βαθμίδα.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση της παρεχόμενης εγκύκλιας παιδείας αλλά και την ελλιπή καλλιέργεια ικανοτήτων και δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες στη σημερινή κοινωνία.
Η αναβάθμιση του Λυκείου με ενίσχυση του αυτόνομου και μορφωτικού χαρακτήρα του αφενός συμβάλλει στον περιορισμό των κοινωνικών ανισοτήτων, αφού πρώτον, θα απευθύνεται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό σε όλους τους μαθητές κι όχι μόνο σε αυτούς που ενδιαφέρονται να εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και, δεύτερον, θα ενισχύει τη μόρφωση και την προσπάθεια των μαθητών που προέρχονται από χαμηλότερο κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον αφού τα παιδιά αυτά διαπιστωμένα έχουν λιγότερες ευκαιρίες.
Ταυτόχρονα θα βελτιώσει τις ικανότητες και δεξιότητες που αναμένεται να παρέχει η ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η οποία για ένα ποσοστό μαθητών αποτελεί την καταληκτική εκπαιδευτική βαθμίδα.
Προϋποθέσεις επιτυχίας/υλοποίησης
Προϋπόθεση επιτυχίας αποτελεί ο προσεκτικός σχεδιασμός και η σταδιακή υλοποίηση των αλλαγών, ώστε να έχουν την αποδοχή των ενδιαφερομένων, να ανταποκρίνονται στις υπάρχουσες ανάγκες και να συμβαδίζουν με τις απαραίτητες αλλαγές νοοτροπίας στην κοινωνία και το σχολείο και τη βελτίωση των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών.
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.