Στον Υπουργό Παιδείας κ. Νίκος Φίλη παραδόθηκε χθες από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κ.Κώστα Γαβρόγλου η Έκθεση για τα προβλήματα της εκπαίδευσης (100σέλιδο πόρισμα).
Η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, μαζί με την Επιτροπή Διαλόγου και το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, συμμετείχε στον Εθνικό και Κοινωνικό Διάλογο για την Παιδεία. Το παρόν κείμενο είναι ένα τμήμα των πορισμάτων της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Κώστας Γαβρόγλου η Έκθεση "αναλύει τα προβλήματα που υπάρχουν, προτείνει συγκεκριμένες λύσεις και παρουσιάζει ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους σε βραχυπρόθεσμες (Ιούνιος 2016- Νοέμβριος 2016), μεσοπρόθεσμες (Δεκέμβριος 2016 - Μάιος 2018) και μακροπρόθεσμες (Ιούνιος 2018 – Μάιος 2022).
Ακολουθεί πρώτα μία συνοπτική παρουσίαση των βραχυπρόθεσμων ρυθμίσεων
ΤΑ ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΑ: ΙΟΥΝΙΟΣ 2016- ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2016
1. Ενίσχυση της παιδαγωγικής αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
2. Ενίσχυση του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων ή και των Σχολικών Συμβουλίων στη
διοίκηση των σχολικών μονάδων.
3. Επαναπροσδιορισμός πλαισίου – νομοθεσία για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
4. Μείωση/αναδιαμόρφωση της ύλης των υπαρχόντων σχολικών εγχειριδίων.
5. Ενθάρρυνση της αυτενέργειας από εκπαιδευτικούς και μαθητές.
6. Υιοθέτηση ΠΕΑΠ Α΄- Β΄ Δημοτικού.
7. Υιοθέτηση και αξιοποίηση του ΕΠΣ – ΞΓ για τη βασική εκπαίδευση.
8. Διαμόρφωση πρότασης για τις γλώσσες, τις ώρες διδασκαλίας, την αλληλουχία των
γλωσσών και την οργάνωση του σχολικού Προγράμματος.
9. Καθιέρωση της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας στο σχολείο – ΚΠΓ.
10. Εισαγωγή της διδασκαλίας αξιοποίησης των τεχνών στα Παιδαγωγικά Τμήματα.
11. Πρόβλεψη για τη διαμόρφωση μέσα στο σχολείο χώρου ειδικά διαμορφωμένου για τα
μαθήματα τέχνης.
12. Εισαγωγή στο σχολικό πρόγραμμα και άλλων τεχνών, όπως θέατρο/οπτικοακουστική
παιδεία, χορός, δημιουργική ανάγνωση, γραφή.
13. Ανάπτυξη «στρατηγικού εθνικού πλαισίου δράσης» για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
για την προσεχή εικοσαετία.
14. Πλήρης αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης της συμβουλευτικής και του
σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού (ανάπτυξη Μητρώου ειδικών επιμορφωμένων συμβούλων – εκπαιδευτικών και διαμόρφωση δομών και συνεργειών).
15. Εφαρμογή του ενιαίου Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής από τις πρώτες τάξεις του
Δημοτικού μέχρι και την τελευταία τάξη του Λυκείου.
16. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη δημιουργική χρήση των νέων τεχνολογιών.
17. Πιστοποίηση βασικών γνώσεων πληροφορικής στο σχολείο (Κρατικό Πιστοποιητικό
βασικής Πληροφορικής).
18. Διαμόρφωση προτάσεων και σχεδιασμός για την αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες της
εκπαίδευσης των αθλητικών δραστηριοτήτων σε συνδυασμό με βασικές αρχές διατροφής.
19. Δημιουργία δικτύου βιβλιοθηκών και σύνδεσή του με όλα τα σχολεία της Ελλάδας, ώστε να ενισχυθεί το περιβάλλον της ψηφιακής μάθησης.
20. Δημιουργία ομάδας εργασίας που θα ασχολείται με την ενίσχυση και τη λειτουργία των
σχολικών βιβλιοθηκών.
21. Επέκταση του θεσμού των βιβλιοθηκών και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
22. Άμεση διερεύνηση της δυνατότητας υλοποίησης σχετικών δράσεων σε συνεργασία με το
ΙΝ.ΕΠ. του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.
23. Συνεργασία με αρμόδια Διαχειριστική Αρχή για τη διερεύνηση δυνατότητας ένταξης
σχετικών δράσεων στο Ε.Σ.Π.Α. 2014-2020.
24. Γενίκευση του ολοήμερου σχολείου.
25. Αναδιαμόρφωση της ύλης σε σχέση με τα Προγράμματα Σπουδών.
1. Ενίσχυση της παιδαγωγικής αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
2. Ενίσχυση του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων ή και των Σχολικών Συμβουλίων στη
διοίκηση των σχολικών μονάδων.
3. Επαναπροσδιορισμός πλαισίου – νομοθεσία για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
4. Μείωση/αναδιαμόρφωση της ύλης των υπαρχόντων σχολικών εγχειριδίων.
5. Ενθάρρυνση της αυτενέργειας από εκπαιδευτικούς και μαθητές.
6. Υιοθέτηση ΠΕΑΠ Α΄- Β΄ Δημοτικού.
7. Υιοθέτηση και αξιοποίηση του ΕΠΣ – ΞΓ για τη βασική εκπαίδευση.
8. Διαμόρφωση πρότασης για τις γλώσσες, τις ώρες διδασκαλίας, την αλληλουχία των
γλωσσών και την οργάνωση του σχολικού Προγράμματος.
9. Καθιέρωση της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας στο σχολείο – ΚΠΓ.
10. Εισαγωγή της διδασκαλίας αξιοποίησης των τεχνών στα Παιδαγωγικά Τμήματα.
11. Πρόβλεψη για τη διαμόρφωση μέσα στο σχολείο χώρου ειδικά διαμορφωμένου για τα
μαθήματα τέχνης.
12. Εισαγωγή στο σχολικό πρόγραμμα και άλλων τεχνών, όπως θέατρο/οπτικοακουστική
παιδεία, χορός, δημιουργική ανάγνωση, γραφή.
13. Ανάπτυξη «στρατηγικού εθνικού πλαισίου δράσης» για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
για την προσεχή εικοσαετία.
14. Πλήρης αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης της συμβουλευτικής και του
σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού (ανάπτυξη Μητρώου ειδικών επιμορφωμένων συμβούλων – εκπαιδευτικών και διαμόρφωση δομών και συνεργειών).
15. Εφαρμογή του ενιαίου Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής από τις πρώτες τάξεις του
Δημοτικού μέχρι και την τελευταία τάξη του Λυκείου.
16. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη δημιουργική χρήση των νέων τεχνολογιών.
17. Πιστοποίηση βασικών γνώσεων πληροφορικής στο σχολείο (Κρατικό Πιστοποιητικό
βασικής Πληροφορικής).
18. Διαμόρφωση προτάσεων και σχεδιασμός για την αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες της
εκπαίδευσης των αθλητικών δραστηριοτήτων σε συνδυασμό με βασικές αρχές διατροφής.
19. Δημιουργία δικτύου βιβλιοθηκών και σύνδεσή του με όλα τα σχολεία της Ελλάδας, ώστε να ενισχυθεί το περιβάλλον της ψηφιακής μάθησης.
20. Δημιουργία ομάδας εργασίας που θα ασχολείται με την ενίσχυση και τη λειτουργία των
σχολικών βιβλιοθηκών.
21. Επέκταση του θεσμού των βιβλιοθηκών και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
22. Άμεση διερεύνηση της δυνατότητας υλοποίησης σχετικών δράσεων σε συνεργασία με το
ΙΝ.ΕΠ. του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.
23. Συνεργασία με αρμόδια Διαχειριστική Αρχή για τη διερεύνηση δυνατότητας ένταξης
σχετικών δράσεων στο Ε.Σ.Π.Α. 2014-2020.
24. Γενίκευση του ολοήμερου σχολείου.
25. Αναδιαμόρφωση της ύλης σε σχέση με τα Προγράμματα Σπουδών.
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.