
«Αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο από όλα σχετικά με τα μεσαιωνικά βασανιστήρια, δεν είναι τόσο η διαβολική βαρβαρότητά τους, αλλά η πρωτοφανής ποικιλία τους και η εξέλιξή τους σε μια μορφή “τέχνης”». Με αυτά τα λόγια προσεγγίζει το εφιαλτικό σύμπαν των βασανιστηρίων ο L.A. Perry, αναλυτής και συγγραφέας του βιβλίου «Η Ιστορία του Βασανισμού στην Αγγλία».
Και όντως, ο Μεσαίωνας ήταν μια μάλλον σκοτεινή περίοδος για την Ευρώπη. Η φαιά ουσία των «δυνατών» δεν ξοδευόταν για χάρη της προόδου της επιστήμης ή της εξέλιξης της ανθρώπινης διανόησης – για την ακρίβεια, αυτά ήταν ακριβώς τα πεδία που… διώκονταν μετά βδελυγμίας από αυτούς. Αντίθετα, οι «δήμιοι» των Σκοτεινών Χρόνων που έζησε η ανθρωπότητα για περίπου μία χιλιετία, φρόντιζαν να διοχετεύουν την ευρηματικότητά τους σε απίστευτα αρρωστημένης επινόησης όργανα μαρτυρίου. Παρακάτω, συγκεντρώνουμε 10 χαρακτηριστικά δείγματα, για να πάρετε μια ιδέα για το πόσο φρικιαστική μπορεί να γίνει η έννοια της ανθρώπινης τιμωρίας.
*Ο δαχτυλοθραύστης Μπορεί να μην αφαιρούσαν τη ζωή του θύματος, αλλά οι περίφημοι θραύστες αντιχείρων του Μεσαίωνα προκαλούσαν πόνο και αγωνία που δύσκολα μπορούσε κανείς να αντέξει. Το όργανο λειτουργούσε ως εξής: Διέθετε τρεις μεταλλικές ράβδους, ανάμεσα στις οποίες «κλειδώνονταν» οι αντίχειρες του θύματος, ενώ μία κάθετη μπάρα πίεζε τις υπόλοιπες μέχρι να σπάσουν τα δάχτυλα.
*Ο τροχός Η προσθήκη του τροχού σε μηχανισμούς όπως ο προηγούμενος ήταν το κερασάκι στην τούρτα των χρήσεών του. Άλλοι βασανιστές έδεναν το θύμα στον τροχό και τον άφηναν να κυλήσει σε μια πετρώδη πλαγιά. Στην συνέχεια, μιας και αυτό δεν ήταν αρκετό, φρόντιζαν να τοποθετούν τον τροχό σε βάση, κάτω από την οποία τοποθετούνταν καρφιά ή φωτιά, ώστε κάθε φορά που περνά το σώμα του θύματος να ξεσκίζεται ή να καίγεται η σάρκα του. Καρφιά μπορούσε να έχει πάνω του και ο ίδιος ο τροχός, ώστε ο πόνος να πηγάζει από κάθε μεριά. Τέλος, υπήρχε η ακόμη χειρότερη εκδοχή του τροχού-σταυρού: Τα άκρα του θύματος σπάζονταν με την βοήθεια βαριάς, το σώμα δενόταν σε τροχό και αυτός με τη σειρά του προσαρμοζόταν πάνω σε έναν ξύλινο πάσαλο, τοποθετημένο σε εξωτερικό χώρο, ώστε το θύμα να δέχεται τα "πυρά" του καυτού ήλιου αλλά και των όρνεων, υποφέροντας τον πόνο για ώρες ή και ημέρες μέχρι να φύγει από τη ζωή.
*Ο κλοιός Το συγκεκριμένο εργαλείο τιμωρίας δεν επέφερε καθαυτό τον θάνατο ή τον πόνο. Τα χέρια και το κεφάλι του ενόχου «κλειδώνονταν» στις εσοχές του ξύλου και τοποθετούταν σε δημόσιο χώρο, με σκοπό τον δημόσιο εξευτελισμό. Ωστόσο, το πόσο βάρβαρο μπορούσε να καταλήξει αυτό το «έθιμο» ήταν ανάλογο του θυμού του πλήθους. Ο λαός μπορούσε, καθώς ο τιμωρημένος στεκόταν ανήμπορος να κουνηθεί, να του πετάξει από ντομάτες και ακαθαρσίες, μέχρι πέτρες και αιχμηρά αντικείμενα που του στερούσαν τη ζωή, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις που ο λαός υποστήριζε την τιμωρημένο, τον έραιναν με λουλούδια. Δεν ήταν λίγες οι φορές ωστόσο, που ο κλοιός λειτουργούσε συνδυαστικά με άλλα βασανιστήρια, όπως η φωτιά.
*Τα δεσμά του Skeffington Γνωστό και ως «Κόρη του Scavenger», αυτό το μέσο βασανισμού χρησιμοποιούταν για τους ενόχους εσχάτης προδοσίας στην ελισαβετιανή Αγγλία. Πρόκειται για σιδερένιες λαβές, στις οποίες δενόταν με τέτοιο τρόπο το σώμα του θύματος, ώστε να συνθλίβονται τα οστά του και σταδιακά να σπάνε τα πλευρά και η σπονδυλική του στήλη.
*Το αχλάδι της αγωνίας Καταδικασμένοι ως ομοφυλόφιλοι, αιρετικοί ή μάγισσες, οι άνδρες και γυναίκες που είχαν την ατυχία να βιώσουν το συγκεκριμένο βασανιστήριο έπρεπε να υποφέρουν την εξής διαδικασία: Ένα μεταλλικό «αχλάδι» τοποθετούταν σε κάποια κοιλότητα του σώματος (ανάλογα με το «αμάρτημα») και στην συνέχεια με ένα μηχανισμό, τα μεταλλικά του φύλλα άνοιγαν μέσα στο σώμα του θύματος, προκαλώντας ανεπανόρθωτη ζημιά στο εσωτερικό του σώματος. Σπάνια η διαδικασία αυτή ήταν θανατηφόρα, αλλά συνήθως ακολουθούσαν και άλλα βασανιστήρια.
Περισσότερα αφιερώματα εδώ.