Κάνουμε το διάβασμα στο σπίτι παιχνιδάκι!
Η δουλειά στο σπίτι βοηθά ένα παιδί να μάθει τα μαθήματα του σχολείου αλλά είναι και ένας απ’ τους πρώτους τρόπους για να αναπτύξει υπευθυνότητα. Το να μάθουν τα παιδιά να διαβάζουν και να ακολουθούν οδηγίες ανεξάρτητα, το να μάθουν πώς να διαχειρίζονται τον χρόνο τους όταν έχουν μακροχρόνιες εργασίες και πώς να ολοκληρώνουν την εργασία τους με τάξη και όσο καλύτερα μπορούν είναι δεξιότητες που χρειάζονται σε όλη τους τη ζωή. Οι σχολικές εργασίες για το σπίτι μπορεί να είναι δύσκολες για τα παιδιά, αλλά με λίγη βοήθεια από τη μαμά και τον μπαμπά μπορεί να είναι μια θετική μαθησιακή εμπειρία. Ας δούμε μερικά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε.
Η δουλειά στο σπίτι βοηθά ένα παιδί να μάθει τα μαθήματα του σχολείου αλλά είναι και ένας απ’ τους πρώτους τρόπους για να αναπτύξει υπευθυνότητα. Το να μάθουν τα παιδιά να διαβάζουν και να ακολουθούν οδηγίες ανεξάρτητα, το να μάθουν πώς να διαχειρίζονται τον χρόνο τους όταν έχουν μακροχρόνιες εργασίες και πώς να ολοκληρώνουν την εργασία τους με τάξη και όσο καλύτερα μπορούν είναι δεξιότητες που χρειάζονται σε όλη τους τη ζωή. Οι σχολικές εργασίες για το σπίτι μπορεί να είναι δύσκολες για τα παιδιά, αλλά με λίγη βοήθεια από τη μαμά και τον μπαμπά μπορεί να είναι μια θετική μαθησιακή εμπειρία. Ας δούμε μερικά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε.
1. Ορίστε μια συγκεκριμένη θέση για διάβασμα.
Πρέπει να έχει καλό φωτισμό και ησυχία, χωρίς να αποσπάται το παιδί από τηλεόραση, άλλα παιδιά που παίζουν, ή από κάποιον που μιλάει στο τηλέφωνο.
Πρέπει να έχει καλό φωτισμό και ησυχία, χωρίς να αποσπάται το παιδί από τηλεόραση, άλλα παιδιά που παίζουν, ή από κάποιον που μιλάει στο τηλέφωνο.
2. Διαλέξτε μια συγκεκριμένη ώρα μέσα στην ημέρα για το διάβασμα.
Κάποια παιδιά τα πάνε καλύτερα αν κάνουν τα μαθήματά τους λίγη ώρα αφότου γυρίσουν απ’ το σχολείο, ενώ άλλα μπορεί να πρέπει να χαλαρώσουν και να παίξουν πρώτα και να καθίσουν να δουλέψουν το βράδυ. Ωστόσο, υπάρχουν και παιδιά που δεν αντιδρούν καλά έχοντας καθορισμένη ώρα για τα μαθήματά τους, και μπορεί να προτιμούν να έχουν μια γενική οδηγία του τύπου «Όχι βιντεοπαιχνίδια μέχρι να τελειώσεις τα μαθήματά σου».
Κάποια παιδιά τα πάνε καλύτερα αν κάνουν τα μαθήματά τους λίγη ώρα αφότου γυρίσουν απ’ το σχολείο, ενώ άλλα μπορεί να πρέπει να χαλαρώσουν και να παίξουν πρώτα και να καθίσουν να δουλέψουν το βράδυ. Ωστόσο, υπάρχουν και παιδιά που δεν αντιδρούν καλά έχοντας καθορισμένη ώρα για τα μαθήματά τους, και μπορεί να προτιμούν να έχουν μια γενική οδηγία του τύπου «Όχι βιντεοπαιχνίδια μέχρι να τελειώσεις τα μαθήματά σου».
3. Αφήστε το παιδί να έχει λόγο στον ορισμό των κανόνων.
Βεβαιωθείτε ότι συμφωνείτε κι εσείς και το παιδί στο πότε και το πού θα διαβάζει, πράγμα που θα μειώσει κατά πολύ την ένταση μεταξύ σας γύρω από τη σχολική εργασία στο σπίτι.
Βεβαιωθείτε ότι συμφωνείτε κι εσείς και το παιδί στο πότε και το πού θα διαβάζει, πράγμα που θα μειώσει κατά πολύ την ένταση μεταξύ σας γύρω από τη σχολική εργασία στο σπίτι.
4. Παρατηρήστε τις συνήθειες του παιδιού σας στο διάβασμα.
Μήπως κολλάει σε μια συγκεκριμένη εργασία ή μήπως αφαιρείται εύκολα; Κατανοεί τις οδηγίες ή κάνει την εργασία πιο δύσκολη από ό,τι είναι στην πραγματικότητα; Διακόπτει το διάβασμά του για να δει τηλεόραση, να μιλήσει στο τηλέφωνο ή να μιλήσει με άλλα μέλη της οικογένειας; Αν ναι, ίσως πρέπει να ξανασκεφτείτε τους κανόνες σας ή να συζητήσετε αυτές τις δυσκολίες με τη δασκάλα του.
Μήπως κολλάει σε μια συγκεκριμένη εργασία ή μήπως αφαιρείται εύκολα; Κατανοεί τις οδηγίες ή κάνει την εργασία πιο δύσκολη από ό,τι είναι στην πραγματικότητα; Διακόπτει το διάβασμά του για να δει τηλεόραση, να μιλήσει στο τηλέφωνο ή να μιλήσει με άλλα μέλη της οικογένειας; Αν ναι, ίσως πρέπει να ξανασκεφτείτε τους κανόνες σας ή να συζητήσετε αυτές τις δυσκολίες με τη δασκάλα του.
5. Μην κάνετε εσείς τις εργασίες αντί για το παιδί.
Είναι απολύτως εντάξει να βοηθήσετε το παιδί να συγκεντρωθεί και να οργανώσει τον τρόπο που θα καταπιαστεί με την εργασία του, αλλά πρέπει να επιμένετε να κάνει τη δουλειά μόνο του. Ορισμένες φορές μπορεί να χρειαστεί να του ξεκαθαρίσετε τις οδηγίες. Σε αυτές τις περιπτώσεις αφήστε το παιδί να κάνει μια προσπάθεια πριν προσφερθείτε να βοηθήσετε.
Είναι απολύτως εντάξει να βοηθήσετε το παιδί να συγκεντρωθεί και να οργανώσει τον τρόπο που θα καταπιαστεί με την εργασία του, αλλά πρέπει να επιμένετε να κάνει τη δουλειά μόνο του. Ορισμένες φορές μπορεί να χρειαστεί να του ξεκαθαρίσετε τις οδηγίες. Σε αυτές τις περιπτώσεις αφήστε το παιδί να κάνει μια προσπάθεια πριν προσφερθείτε να βοηθήσετε.
6. Πείτε έναν καλό λόγο.
Ρίξτε μια ματιά στα μαθήματα του παιδιού πότε πότε και επαινέστε το για όλα τα πράγματα που έχει κάνει σωστά. Αν βρείτε λάθη, μην κάνετε κριτική. Αντί γι’ αυτό κοιτάξτε μαζί τη δουλειά του και προσπαθήστε να του υποδείξετε τον τομέα στον οποίο συναντά δυσκολίες.
Ρίξτε μια ματιά στα μαθήματα του παιδιού πότε πότε και επαινέστε το για όλα τα πράγματα που έχει κάνει σωστά. Αν βρείτε λάθη, μην κάνετε κριτική. Αντί γι’ αυτό κοιτάξτε μαζί τη δουλειά του και προσπαθήστε να του υποδείξετε τον τομέα στον οποίο συναντά δυσκολίες.
7. Να είστε σε επαφή με τον δάσκαλο ή τη δασκάλα του.
Αν το παιδί έχει συνεχή προβλήματα με τις εργασίες του, όπως δυσκολία να κατανοήσει τι του ζητούν ή πώς να τις ολοκληρώσει ή αν τις περνά στα γρήγορα σαν να μην θέλουν καθόλου κόπο, πείτε το στον/στη δάσκαλο/α του ώστε να μπορέσει να τις αλλάξει για να είναι πιο κοντά στις ικανότητες του παιδιού.
Αν το παιδί έχει συνεχή προβλήματα με τις εργασίες του, όπως δυσκολία να κατανοήσει τι του ζητούν ή πώς να τις ολοκληρώσει ή αν τις περνά στα γρήγορα σαν να μην θέλουν καθόλου κόπο, πείτε το στον/στη δάσκαλο/α του ώστε να μπορέσει να τις αλλάξει για να είναι πιο κοντά στις ικανότητες του παιδιού.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.