Η βαθιά δυσκολία των δυσλεξικών παιδιών να χειρίζονται τη Γλώσσα είναι εμφανής σε πολλές εκφράσεις της. Μια απο αυτές είναι και η έλλειψη ενός πλούσιου ενεργού λεξιλογίου. Η αποθήκευση λέξεων και η ανάσυρση τους για χρήση σε κείμενα και γραπτές απαντήσεις είναι μια απο τις πιο δύσκολες απαιτήσεις στη σχολική τους ζωή.
Ασκήσεις που βοηθούν το δυσλεξικό παιδί να εφοδιαστεί με λέξεις που θα μπορεί να αναγνωρίζει, να χειρίζεται και να χρησιμοποιεί είναι πολύ χρήσιμες. Η άσκηση με τοΚρυπτόλεξο συνωνύμων! συνδυάζει την Οπτική αντίληψη με τη Σημασιολογία ενώ το στοιχείο της χαρτοκοπτικής ενισχύει το Συντονισμό χεριού-ματιού και τη Λεπτή κινητικότητα.
Άσκηση:
Φτιάχνουμε ένα κρυπτόλεξο λέξεων, με ανάλογο βαθμό δυσκολίας κάθε φορά, και το παιδί πρέπει να εντοπίσει τα σωστά ζευγάρια
Κρυπτόλεξο συνωνύμων! |
Έπειτα το παιδί κόβει και κολλάει τα συνώνυμα σε ζευγάρια
Χαρτοκοπτική! |
Το τελευταίο στάδιο της άσκησης είναι να αναπτύξουμε τις λέξεις σε προτάσεις. Αυτό μπορεί να γίνει ως εξής:
- να γράψει προτάσεις με κάποιες απο τις παραπάνω λέξεις
- να αντικαταστήσει τις υπογραμμισμένες συνώνυμες λέξεις που έμαθε σε έτοιμες προτάσεις πχ. Θέλω πολύ ένα πάρτι γενεθλίων!
- να συμπληρώσει σε προτάσεις τις συνώνυμες λέξεις που λείπουν πχ. Η μαμά _________ το μωρό για να το κάνει μπάνιο.
Tip:
Είναι πολύ σημαντικό να ακολουθηθεί ο βαθμός δυσκολίας που αντιστοιχεί σε κάθε παιδί με ΕΜΔ καθώς και η ποσότητα των λέξεων που θα δώσετε.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.