Κοινός στόχος για παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες/Δυσλεξία και παιδιά που βρίσκονται στο στάδιο της πρώτης γραφής ανάγνωσης είναι η εγκατάσταση οπτικού λεξικού στην μνήμη εργασίας. Το παιδί κάθε φορά που γράφει μια λέξη ανακαλεί την μορφή της απο την βραχεία μνήμη και την καταγράφει. Ασκήσεις που έχουν στόχο να δημιουργούν ευκαιρίες για καλύτερη αποτύπωση στην μνήμη ειναι απαραίτητες. Μια δημιουργική άσκηση που έχει μέσα και το στοιχείο του παιχνιδιού, πράγμα πολύ σημαντικό για παιδιά με Δυσλεξία, είναι η: "Το έγραψα λάθος στο ψυγείο".
Δραστηριότητα: Κόβουμε σε τρία μέρη ένα χαρτί Α4 και γράφουμε λέξεις με χρωματιστούς μαρκαδόρους που έχουν κάποιο ορθογραφικό λάθος και τις κολλάμε (μαγνητάκια) στο ψυγείο. Ζητάμε απο το παιδί να βρει το λάθος μέσα στην ημέρα. Δεν χρειάζεται να είναι καθορισμένη ώρα. Μπορεί να το διαβάσει και να το βρει όταν θα ανοίξει το ψυγείο να πάρει κάτι. Επίσης μπορεί να έιναι μόνο μια λέξη. Οι λέξεις θα πρέπει να ακολουθούν το επίπεδο αναγνωστικής ικανότητας του παιδιού και για τα παιδιά με Δυσλεξία που κάνουν παρέμβαση καλό είναι να ενημερωθείτε απο την Ειδική Παιδαγωγό με ποιες λέξεις είναι κατάλληλο να ασχοληθείτε. Δεν πρέπει οι λέξεις να είναι πολλές και να ξεπερνούν το επίπεδο δυσκολίας που μπορεί το παιδί να ανταποκριθεί.
Υλικά: Χαρτί, μαρκαδόροι, μαγνητάκια.
Προσφέρει: Δυνατότητα του παιδιού μέσα απο παιχνίδι να αποτυπώσει τις μορφές των λέξεων και να εξασκήσει την μνήμη του. Για παιδιά με δυσλεξία είναι μια άσκηση ενίσχυσης και μια ευκαιρία για να εφαρμόσουν αυτά που έμαθαν.
Στο Β' μέρος θα χρησιμοποιήσουμε την ίδια τακτική για να διορθώσουμε προτάσεις.
Υλικά: χαρτί Α4, μαγνητάκια, μαρκαδόροι
Δραστηριότητα: Κόβουμε σε μικρά ορθογώνια κομμάτια ένα φύλλο Α4. Σε κάθε κομμάτι γράφουμε μια λέξη. Μπορούμε να γράψουμε τις λέξεις με χρωματιστούς μαρκαδόρους για να είναι πιο ελκυστικό το αποτέλεσμα. Στερεώνουμε τα κομμάτια με μαγνητάκια στο ψυγείο και σχηματίζουμε μια πρόταση στην οποία υπάρχει ένα "λάθος" στη σειρά των λέξεων.Ζητάμε από το παιδί να διορθώσει αυτό το λάθος. Στο σπίτι το παιδί μπορεί να διορθώσει την πρόταση οποιαδήποτε ώρα την ημέρας χωρίς πίεση. Το μέγεθος των προτάσεων που θα προκύψουν θα πρέπει να ακολουθούν το επίπεδο της αναγνωστικής ικανότητας του παιδιού ανάλογα με την ηλικία και την τάξη που φοιτά. Αν πρόκειται για παιδί που έχει Δυσλεξία ή άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες τότε η άσκηση αυτή θα προσαρμόζεται ανάλογα με το πρόγραμμα παρέμβασης που ακολουθεί και με το τι θέλουμε κάθε φορά να ενισχύσουμε.
Μια ενδεικτική πορεία δυσκολίας:
1. Κόβω το ψωμί.
2. Πετώ το τόπι ψηλά.
3. Εγώ πίνω πολύ γάλα κάθε μέρα.
4. Θέλω να αγοράσω ένα παγωτό χωνάκι.
5. Το όπλο εκπυρσοκρότησε και τραυμάτισε τον κυνηγό.
6. Το πλοίο αγκυροβόλησε στο λιμάνι, για να κατέβουν οι επιβάτες.
Απευθύνεται: Σε παιδιά στο στάδιο της πρώτης γραφής-ανάγνωσης για την εξοικείωση στον σχηματισμό απλών προτάσεων. Στα μεγαλύτερα παιδιά για να εφαρμόσουν κανόνες που ήδη ξέρουν ώστε να φτιάξουν ολοκληρωμένες προτάσεις. Τέλος στα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που θα εξασκηθούν στο να εκφράζουν ένα νόημα βάζοντας τις λέξεις σε λογική σειρά. Μπορεί να γίνει από γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη, Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.