Θεμελιώδης συνθήκη για να γράψουμε ένα ολοκληρωμένο γραπτό κείμενο είναι η δυνατότητα μας να εκφραζόμαστε μέσω ενός λεξιλογίου που εξυπηρετεί κάθε φορά τα νοήματα που θέλουμε να περάσουμε. Η ανάγκη για τη καλλιέργεια ενός πλούσιου λεξιλογίου το οποίο θα ανακαλείται απο τη μνήμη με ευκολία και θα χρησιμοποιείται λειτουργικά στο γραπτό λόγο είναι ακόμα πιο επιτακτική στα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Είναι πολύ σύνηθες ο μαθητής που αντιμετωπίζει Δυσλεξία να παραδίδει ένα "ανώριμο" για την ηλικία, τη τάξη και το γνωστικό του επίπεδο, γραπτό.
Μέσα απο έναν αριθμό ασκήσεων που σκοπό έχουν να αναπτύξουν το λεξιλόγιο του δυσλεξικού μαθητή μπορεί να επέλθει σημαντική βελτίωση στη γραπτή του έκφραση. Η χρήση εικόνων και εδώ αποτελεί βασικό εργαλείο. Η άσκηση: Τι γίνεται εκεί μέσα; είναι μια άσκηση λεξιλογίου για Δυσλεξικά παιδιά.
Υλικά: χαρτιά Α4, στυλό, εικόνες/φωτογραφίες, κόλλα
Άσκηση: Αναζητούμε εικόνες κτιρίων, μεταφορικών μέσων, κα. μέσα απο το διαδίκτυο, περιοδικά κτλ. τις κόβουμε και τις κολλάμε στο κέντρο μιας Α4 σελίδας. Προτρέπουμε το παιδί να μας πει Τι γίνεται εκεί μέσα; και τα καταγράφει γύρω απο την εικόνα.
Νοσοκομείο
Τι γίνεται εκει μέσα; |
Παραδείγματα εικόνων:
- σχολείο
- δημαρχείο
- τράπεζα
- πλοίο/τρένο/αεροπλάνο
- αεροδρόμιο
- φούρνος
- super market
- mall
- βουλή
- πανεπιστήμιο
Tip:
Αν το παιδί κουραστεί να γράφει μπορούμε να γράφουμε εμείς αυτά που μας λέει. Σκοπός εδώ είναι η ανάκληση απο τη μνήμη λέξεων (πχ. Ρήματα) σχετικές με τη κάθε εικόνα!
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες για τη καλλιέργεια του λεξιλογίου. Μπορεί να γίνει απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.
Άσπα Μητρακάκη, Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.