Τα άτομα με Δυσλεξία εκτός από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στη Μαθησιακή διαδικασία έρχονται αντιμέτωπα και με την αδυναμία να προσανατολιστούν με επιτυχία στο Χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι ως μαθητές, κυρίως κατά τη φοίτηση τους στο Γυμνάσιο, Λύκειο αλλά και στις βαθμίδες Ανώτερης και Ανώτατης εκπαίδευσης, δυσκολεύονται να οργανώσουν τη καθημερινή τους μελέτη και να είναι συνεπείς στις γενικές εκπαιδευτικές τους υποχρεώσεις πχ. διαγωνίσματα, εξετάσεις, εργασίες με ημερομηνία παράδοσης κτλ. Για τους λόγους αυτούς θα πρέπει το παιδί με Δυσλεξία/ΜΔ απο νωρίς στη σχολική του ζωή να υιοθετήσει συνήθειες που θα του επιτρέπουν να είναι συνεπές και παραγωγικό.
Οι 4+4 συνήθειες που θα οδηγήσουν το παιδί με Δυσλεξία/ΜΔ να οργανώνει αποτελεσματικά το Χρόνο μελέτης του:
Τι έχω να διαβάσω;
Θα προσπαθήσουμε να φτιάξουμε αρχικά μια σφαιρική εικόνα για το Τι έχει να κάνει (μήνας) και μετά θα προσπαθήσουμε να τη τεμαχίσουμε σε μικρότερα κομμάτια (εβδομάδα και μέρα).
- Ημερολόγιο τοίχου και μαρκαδόροι. Αναρτήστε στο τοίχο ένα μεγάλο ημερολόγιο και δείξτε του πως να το χρησιμοποιεί. Μπορεί πάνω σε αυτό να σημειώνει τις υποχρεώσεις του στις αντίστοιχες ημερομηνίες με διαφορετικά χρώματα.
- Online ημερολόγιο και smartphone. Αφήστε το παιδί με Δυσλεξία να χρησιμοποιήσει online ημερολόγια αν το βολεύουν καλύτερα για να του υπενθυμίζουν τις εκκρεμότητες που έχει σε συνδυασμό με ένα smartphone ή laptop.
- Εβδομαδιαίο πρόγραμμα. Μάθετε το παιδί να φτιάχνει ένα πρόγραμμα μελέτης για κάθε εβδομάδα. Έτσι αυτά που έχει σημειώσει στο ημερολόγιο τοίχου μπορεί να τα μεταφέρει σε μια εβδομαδιαία ατζέντα και να σημειώσει και το χρόνο (ώρες, ημέρες) που χρειάζεται για να προετοιμαστεί για καθένα πχ. διαγώνισμα, εργασία κτλ.
- Ημερήσια λίστα. Η γνωστή λίστα του Τι έχω να κάνω σήμερα στην οποία γράφεις κατά προτεραιότητα αυτά που πρέπει να γίνουν μαζί με το χρόνο που χρειάζεσαι για το κάθε ένα απο αυτά μπορεί να γλιτώσει απο πολύ άγχος το παιδί με Δυσλεξία. Θα το βοηθήσει να βλέπει τη πρόοδο που κάνει κάθε φορά που διαγράφει μια υποχρέωση του και έτσι να μειώνεται το στρες.
Πώς πρέπει να διαβάζω;
- Που μου αρέσει να διαβάζω. Αρχικά πρέπει το παιδί να συνειδητοποιήσει σε ποιο μέρος είναι πιο αποτελεσματική η μελέτη του. Πολλά παιδιά προτιμούν να διαβάζουν στη βιβλιοθήκη ή αναγνωστήριο του σχολείου/σχολής ενώ άλλα προτιμούν στο δωμάτιο του σπιτιού τους μακριά απο περισπασμούς.
- Να έχει ότι χρειάζεται κοντά του. Πρέπει στο γραφείο του να υπάρχουν όλα τα υλικά μελέτης που θα χρειαστεί πριν ακόμα ξεκινήσει γιατί μπορεί να προκαλέσει μεγάλη διάσπαση αν αναγκαστεί να διακόψει για να βρει γόμα, μολύβι, χάρακα κτλ.
- Δημιουργήστε ένα σύστημα επιβράβευσης. Για παράδειγμα για κάθε κεφάλαιο που ολοκληρώνει να παίζει για 10 λεπτά ένα online game ή απλά να σηκωθεί απο τη καρέκλα ή να κάνει μια απο τις ασκήσεις που ξυπνούν τον εγκέφαλο! Σκοπός είναι να μάθει να επιβραβεύει και να χαλαρώνει τον εαυτό του μόνο του όταν τελειώνει μια εργασία και πριν ξεκινήσει την επόμενη.
- Να σημειώνει τις σκέψεις του. Μια πολύ καλή στρατηγική για τις σκέψεις που ξεπηδούν αυτόνομες κατά τη διάρκεια της μελέτης και του αποσπούν τη προσοχή είναι να έχει ένα χαρτί που θα τις σημειώνει. Με αυτό το τρόπο μπορεί να ασχοληθεί μαζί τους όταν τελειώσει.
Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι οι παραπάνω συνήθειες δεν υιοθετούνται απλά απο μόνες τους. Χρειάζεται χρόνο για να αναπτυχθούν και είναι αναγκαίο να τις διδάξουμε και να τις επαναλάβουμε ώστε να εγκατασταθούν ως ρουτίνα στη καθημερινότητα του παιδιού με Δυσλεξία/ΜΔ.
Άσπα Μητρακάκη