Οι γονείς είναι αυτοί οι οποίοι πρώτοι εντοπίζουν την πιθανή καθυστέρηση στην εξέλιξη του λόγου ή/και της ομιλίας των παιδιών τους.
Παρατηρούν την καταληπτότητα της ομιλίας ή την πολυπλοκότητα του λόγου και μπορεί να κάνουν σκέψεις σχετικά με την εξέλιξη του παιδιού σε σχέση με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας. Μπορεί να απευθύνουν τους προβληματισμούς τους στον/στην παιδίατρο ή σε άλλους γονείς.
Οι απαντήσεις που παίρνουν μπορεί να ποικίλουν καθώς υπάρχει ένα ευρύ φάσμα μέσα στο οποίο τα εξελικτικά ορόσημα αναμένεται να επιτευχθούν.
Οι απαντήσεις που παίρνουν μπορεί να ποικίλουν καθώς υπάρχει ένα ευρύ φάσμα μέσα στο οποίο τα εξελικτικά ορόσημα αναμένεται να επιτευχθούν.
Πότε θα πρέπει να προβληματιστώ για την εξέλιξη λόγου και ομιλίας του παιδιού μου;
- Εάν υποφέρει από συχνές ωτίτιδες
- Εάν δεν γίνεται κατανοητό από τα άλλα παιδιά ή από μη οικείους ενήλικες
- Εάν νιώθει απογοήτευση κάθε φορά που προσπαθεί ανεπιτυχώς να επικοινωνήσει
- Εάν οι ικανότητές του δεν εξελίσσονται για ένα διάστημα ενός- δύο μηνών
- Εάν υπάρχει καθυστέρηση κατάκτησης βασικών εξελικτικών οροσήμων.
- Εάν υποφέρει από συχνές ωτίτιδες
- Εάν δεν γίνεται κατανοητό από τα άλλα παιδιά ή από μη οικείους ενήλικες
- Εάν νιώθει απογοήτευση κάθε φορά που προσπαθεί ανεπιτυχώς να επικοινωνήσει
- Εάν οι ικανότητές του δεν εξελίσσονται για ένα διάστημα ενός- δύο μηνών
- Εάν υπάρχει καθυστέρηση κατάκτησης βασικών εξελικτικών οροσήμων.
Για παράδειγμα:
Ένα παιδί 3 ετών το οποίο:
-Χρησιμοποιεί μία ή δύο λέξεις στις φράσεις του
-Δεν απαντά σε ερωτήσεις με το ‘τι’ ή το ‘ποιος’
-Κατανοούμε τον λόγο του μόνο από τα συμφραζόμενα
-Δείχνει να μην ακούει ή να μην κατανοεί ό,τι του λέμε
-Δεν κάνει έναρξη συζήτησης αλλά μιλά μόνο όταν του απευθύνουν τον λόγο
-Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες χωρίς τη βοήθεια νευμάτων
-Επαναλαμβάνει ό,τι του λένε οι άλλοι, αντί να απαντά
-Δεν συνδέει τις προτάσεις μεταξύ τους
-Δεν συγκεκριμενοποιεί το αντικείμενο στο οποίο αναφέρεται
-Δεν διατηρεί στις αφηγήσεις του, μια λογική χρονική σειρά.
Ένα παιδί 3 ετών το οποίο:
-Χρησιμοποιεί μία ή δύο λέξεις στις φράσεις του
-Δεν απαντά σε ερωτήσεις με το ‘τι’ ή το ‘ποιος’
-Κατανοούμε τον λόγο του μόνο από τα συμφραζόμενα
-Δείχνει να μην ακούει ή να μην κατανοεί ό,τι του λέμε
-Δεν κάνει έναρξη συζήτησης αλλά μιλά μόνο όταν του απευθύνουν τον λόγο
-Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες χωρίς τη βοήθεια νευμάτων
-Επαναλαμβάνει ό,τι του λένε οι άλλοι, αντί να απαντά
-Δεν συνδέει τις προτάσεις μεταξύ τους
-Δεν συγκεκριμενοποιεί το αντικείμενο στο οποίο αναφέρεται
-Δεν διατηρεί στις αφηγήσεις του, μια λογική χρονική σειρά.
Για ένα παιδί 4 ετών:
-Εάν χρησιμοποιεί προτάσεις οι οποίες αποτελούνται από 2-3 λέξεις μόνο ή/και έχουν λανθασμένη συντακτική δομή
-Εάν αδυνατεί να απαντήσει σε ερωτήσεις με ΄τι’ ‘πού’ ‘γιατί’
-Εάν οι προτάσεις του είναι δυσνόητες και η σειρά των λέξεων λανθασμένη
-Δεν μιλά σε συνομιλήκους ή ενήλικες παρά μόνο όταν του απευθύνεται ο λόγος και τότε πάλι, μιλά ελάχιστα
-Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες με δύο βήματα ( ‘πήγαινε στο γραφείο και φέρε μου έναν μαρκαδόρο’)
-Δεν απαντά σε απλές ερωτήσεις για μια ιστορία που του έχουν αφηγηθεί.
-Εάν χρησιμοποιεί προτάσεις οι οποίες αποτελούνται από 2-3 λέξεις μόνο ή/και έχουν λανθασμένη συντακτική δομή
-Εάν αδυνατεί να απαντήσει σε ερωτήσεις με ΄τι’ ‘πού’ ‘γιατί’
-Εάν οι προτάσεις του είναι δυσνόητες και η σειρά των λέξεων λανθασμένη
-Δεν μιλά σε συνομιλήκους ή ενήλικες παρά μόνο όταν του απευθύνεται ο λόγος και τότε πάλι, μιλά ελάχιστα
-Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες με δύο βήματα ( ‘πήγαινε στο γραφείο και φέρε μου έναν μαρκαδόρο’)
-Δεν απαντά σε απλές ερωτήσεις για μια ιστορία που του έχουν αφηγηθεί.
Τι να κάνω σχετικά με τις δυσκολίες του παιδιού μου;
Μπορείτε να απευθυνθείτε σε ένα από τα δημόσια πλαίσια της περιοχής σας. Τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας, τα Παιδοψυχιατρικά τμήματα των νοσοκομείων παίδων είναι κάποιοι από τους φορείς του Υπουργείου Υγείας, οι οποίοι ασχολούνται με αξιολογήσεις που αφορούν σε δυσκολίες λόγου και ομιλίας.
Η αξιολόγηση μπορεί να γίνει επίσης σε ιδιωτικά κέντρα λογοθεραπείας, ή από ιδιώτες λογοθεραπευτές.
Πριν την αξιολόγηση μπορείτε να καταγράψετε τους προβληματισμούς αλλά και τις ερωτήσεις σας, έτσι ώστε να έχετε τη δυνατότητα να τις μεταφέρετε στον ειδικό ο οποίος θα αξιολογήσει το παιδί.
Μπορείτε να απευθυνθείτε σε ένα από τα δημόσια πλαίσια της περιοχής σας. Τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας, τα Παιδοψυχιατρικά τμήματα των νοσοκομείων παίδων είναι κάποιοι από τους φορείς του Υπουργείου Υγείας, οι οποίοι ασχολούνται με αξιολογήσεις που αφορούν σε δυσκολίες λόγου και ομιλίας.
Η αξιολόγηση μπορεί να γίνει επίσης σε ιδιωτικά κέντρα λογοθεραπείας, ή από ιδιώτες λογοθεραπευτές.
Πριν την αξιολόγηση μπορείτε να καταγράψετε τους προβληματισμούς αλλά και τις ερωτήσεις σας, έτσι ώστε να έχετε τη δυνατότητα να τις μεταφέρετε στον ειδικό ο οποίος θα αξιολογήσει το παιδί.
Και για να μην μπερδευόμαστε....
Άρθρωση/ ομιλία: αφορά στον τρόπο που παράγονται οι φθόγγοι.
Λόγος/ γλώσσα: αφορά στην κατανόηση και έκφραση του λόγου.
Δυσλεξία: αφορά στον γραπτό λόγο.
Άρθρωση/ ομιλία: αφορά στον τρόπο που παράγονται οι φθόγγοι.
Λόγος/ γλώσσα: αφορά στην κατανόηση και έκφραση του λόγου.
Δυσλεξία: αφορά στον γραπτό λόγο.
Ελένη Μητροπούλου. Λογοθεραπεύτρια
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.