Ένας καθοριστικός παράγοντας για την ανώριμη εικόνα που εμφανίζουν τα γραπτά των παιδιών με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες είναι το φτωχό τους λεξιλόγιο. Πρόκειται για την αδυναμία να εκφράσουν γραπτά τη σκέψη τους. Η δυνατότητα ανάκλησης και σωστής χρήσης των λέξεων είναι μειωμένη με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να μεταφέρουν ολοκληρωμένα μηνύματα καθώς γράφουν.
Στις παρεμβάσεις που δέχεται ενα παιδί με Δυσλεξία απο τον Ειδικό Παιδαγωγό ένας τομέας που ενισχύεται είναι και η αύξηση των λέξεων που χρησιμοποιεί στο γραπτό του λόγο. Μια απο τις ασκήσεις που γίνεται για αυτό το σκοπό είναι και η: Επίθετα σε Εικόνες!!
Υλικά: χαρτιά Α4, βαζάκι, φωτογραφίες (internet, περιοδικά κτλ.)
Άσκηση: Επιλέγουμε μεγάλες φωτογραφίες Ουσιαστικών με έντονα χρώματα τις οποίες μπορούμε να βρούμε είτε στο internet είτε σε περιοδικά και τις τοποθετούμε στο τραπέζι μπροστά στο παιδί.
Ένα φρούτο
Ένα ζώο
Ένα αντικείμενο
Έπειτα γράφουμε σε χαρτάκια, για τις εικόνες που έχουμε επιλέξει, πολλά επίθετα και τα βάζουμε μέσα σε ένα βαζάκι. Προτρέπουμε το παιδί να πάρει απο μέσα ένα, ένα χαρτάκι.
Και να τοποθετήσει τα επίθετα που διαβάζει στις σωστές εικόνες.
Η άσκηση αυτή είναι εισαγωγική και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν ξεκίνημα για να προκύψουν και άλλες ασκήσεις γραμματικής, λεξιλογίου, γραπτής έκφρασης.
Παραδείγματα:
- Να κλίνει κάποια επίθετα
- Να φτιάξει προτάσεις με κάποια επίθετα
- Να φτιάξει μικρή παράγραφο με κάποια επίθετα
- Να γράψει αντίθετα
- Να γράψει συνώνυμα
- Να γίνουν ασκήσεις ορθογραφίας
- Να φτιάξει οικογένειες λέξεων
Tip:
Φροντίστε οι εικόνες να είναι μεγάλες και χρωματιστές. Το παιδί με Δυσλεξία έχει ανάγκη να "γοητεύεται" απο τα ερεθίσματα!
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες για καλλιέργεια λεξιλογίου μέσα απο εικόνες.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.