Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της κατηγορίας των μαθησιακών δυσκολιών είναι οι σημαντικές αποκλίσεις που παρατηρούνται από παιδί σε παιδί, αφού καθένα έχει τις ιδιαιτερότητές του, ενώ έχει διαπιστωθεί ότι οι ιδιαιτερότητες αυτές διαχωρίζονται σε ποιοτικές και ποσοτικές.
Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν παιδιά που έχουν δυσκολίες σε ορισμένους τομείς (π.χ. στην ομιλία, στη γλωσσική κατανόηση, στην ακουστική µνήµη), ενώ δεν έχουν δυσκολίες σε άλλους (π.χ. στις φωνολογικές ικανότητες που εκδηλώνονται κατά την ανάγνωση, στις αντιληπτικές ικανότητες ή στην αριθμητική. Άλλα πάλι παιδιά μπορεί να έχουν δυσκολίες στις φωνολογικές ικανότητες και συνεπώς δυσκολίες στην ανάγνωση και ενδεχομένως και στη γραφή, ενώ δεν παρουσιάζουν δυσκολίες στην γλωσσική κατανόηση, στην αριθμητική ή στις αντιληπτικές ικανότητες. Εκτός από τις διαφορές που παρουσιάζονται µμεταξύ των παιδιών µε μαθησιακές δυσκολίες (διατομικές διαφορές) , υπάρχουν και ενδοατοµικές διαφορές, δηλαδή διαφορετικές επιδώσεις σε επιμέρους ικανότητες ή σχολικά μαθήματα στο ίδιο άτομο. Άλλα παιδιά έχουν ιδιαίτερα χαμηλή επίδοση στη γλωσσική κατανόηση, στη σκέψη και στην αριθμητική, ενώ δεν παρουσιάζουν δυσκολία στην ανάγνωση ή στην ορθογραφία.
Επιπλέον, διαφορές παρουσιάζονται και ως προς το επίπεδο της δυσκολίας. Έτσι, άλλα άτομα παρουσιάζουν ήπιες δυσκολίες, άλλα μέτριες και άλλα σοβαρές.
Οι μαθησιακές δυσκολίες διακρίνονται σε τέσσερις τύπους:
- Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει παιδιά που έχουν δυσκολίες στην αντίληψη του χώρου και στην οργάνωση και ήπιες δυσκολίες στην ανάγνωση και στα μαθηματικά.
- Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει παιδιά µε δυσκολίες στην πρόληψη πληροφοριών, στην αριθμητική, στη σειροθέτηση εικόνων και στη λογική κρίση. Αρκετές δυσκολίες παρουσιάζουν στα μαθήματα του σχολείου, στη συμπεριφορά και στην οργάνωση.
- Η τρίτη ομάδα περιλαμβάνει παιδιά µε ήπιες δυσκολίες στα σχολικά μαθήματα και αδυναμία στην οργάνωση. Διακρίνονται από εξωστρέφεια στις κοινωνικές τους σχέσεις.
- Η τέταρτη ομάδα περιλαμβάνει παιδιά µε µέτριες δυσκολίες στα σχολικά μαθήματα και αρκετές δυσκολίες στην αλληλοδιαδοχήκαι στην οργάνωση και αντίληψη του χώρου.
Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά µε μαθησιακές δυσκολίες θα μπορούσαν να ταξινομηθούν ως εξής:
Λεκτικές δυσκολίες: Οι δυσκολίες αυτές αφορούν
- την κατανόηση του προφορικού λόγου
- την χρησιμοποίηση του προφορικού λόγου
- την ανάγνωση
- τη γραφή
Μη λεκτικές δυσκολίες: Οι δυσκολίες αυτές αφορούν
- τον προσανατολισμό στο χώρο
- τον προσανατολισμό στον χρόνο
- την αλληλοδιαδοχή
Δυσκολίες σε ειδικές γνωστικές λειτουργίες. Οι δυσκολίες αυτές αφορούν:
- την αντίληψη: οπτική ή ακουστική
- τη μνήμη: βραχυπρόθεσμη ( οπτική ή ακουστική) και μακροπρόσθεσμη (οπτική ή ακουστική)
- τη σκέψη (κατηγοριοποίηση, συσχετισμός εννοιών, σχηματισμός ιδεών)
Δυσκολίες στη αντιληπτικό-κινητική µμάθηση. Οι δυσκολίες αυτές αφορούν:
- το σχηματισμό σχημάτων
- το σχηματισμό γραπτών συμβόλων (γράμματα, αριθμοί)
Λογοθεραπευτής: Βαλταδώρος Θέμης
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.