Ο ρόλος του δασκάλου στην αξιολόγηση ενός παιδιού είναι πολύ σημαντικός και καθοριστικός για τη διάγνωση μαθησιακής δυσκολίας. Ο δάσκαλος σε κάθε τάξη, αλλά κυρίως στην Α΄ τάξη (μετά τα Χριστούγεννα) και Β΄ (κυρίως) τάξη δημοτικού σχολείου, είναι αυτός που θα επισημάνει πρώτος το πρόβλημα.
Αν υποψιάζεστε ότι κάποιος μαθητής σας ίσως έχει μαθησιακές δυσκολίες κάντε τα εξής:Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, βάλτε τις παρακάτω ασκήσεις :
- Αντιστοίχηση μικρών – κεφαλαίων γραμμάτων
- Γραφή γραμμάτων – συλλαβών με υπαγόρευση
- Αντιστοίχηση λέξεων – εικόνων
- Συμπλήρωση προτάσεων
- Ανάγνωση, κατανόηση κειμένου
- Γραφή λέξεων κάτω από εικόνες
- Γραφή προτάσεων με υπαγόρευση
- Αντιγραφή γραμμάτων, συλλαβών
- Αντιγραφή κειμένου
Μετά ελέγξτε
- Γράφει δυσανάγνωστα;
- Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη;
- Προσθέτει, αντικαθιστά ή παραλείπει γράμματα;
- Χρησιμοποιεί σημεία στίξης;
- Δυσκολεύετε πολύ σε κάποια από αυτές τις ασκήσεις;
- Αργεί πολύ στην αντιγραφή;
Αν κάτι από όλα αυτά συμβαίνει, τότε ο δάσκαλος έχει υποχρέωση να ενημερώσει τους γονείς, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί και να τους προτείνει να ερευνήσουν το ζήτημα μέσω των ειδικών. Στη συνέχεια πρέπει να ενημερωθούν οι ειδικότητες που έχουν σχέση με τον συγκεκριμένο μαθητή (καθηγητής αγγλικών, γυμναστής κτλ).
Ιδιαίτερα σημαντική για να μην πω απαραίτητη είναι η συνεργασία ειδικού, δασκάλου και γονέων, ώστε να ακολουθηθεί μια κοινή γραμμή για την αντιμετώπιση της δυσλεξίας.
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
Περισσότερες συμβουλές εδώ.