“ Ο γραπτός του λόγος είναι πολύ κατώτερος από τον προφορικό του”
“ Τα γραπτά του είναι φτωχά και το λεξιλόγιο του πολύ περιορισμένο”
Όλα αυτά εκφράζουν τη δυσκολία του παιδιού με Δυσλεξία/Μαθησιακές δυσκολίες να αποτυπώσει τις ιδέες του, τη φαντασία του, τις σκέψεις του στο γραπτό λόγο. Ένα δομημένο κείμενο για να παραχθεί χρειάζεται ιδέες, τις κατάλληλες λέξεις και το σωστό τρόπο σύνθεση τους. Η σύνταξη είναι μια πολύπλοκη διαδικασία αποκωδικοποίησης της εσωτερικής σκέψης σε γραπτές προτάσεις, παραγράφους και τέλος κείμενα.
Τα παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες συνήθως αδυνατούν να ανακαλέσουν λέξεις. Γίνεται αρκετά δύσκολο για αυτά να “θυμηθούν” τη σωστή λέξη και να τη χρησιμοποιήσουν στο λόγο τους εμπλουτίζοντας έτσι το κείμενο κάνοντας το πιο σαφές και ολοκληρωμένο.
Με βάση το γεγονός ότι τα Δυσλεξικά παιδιά μαθαίνουν καλύτερα με τη συμμετοχή όλων των αισθήσεων σχεδιάστηκε και η άσκηση, για την εξοικείωση στη χρήση επιθέτων, Μη δεις, αλλά νιώσε!
Άσκηση: Ο σκοπός της άσκησης είναι να “αναγκάσουμε” το δυσλεξικό παιδί να εκφραστεί μέσα από λέξεις για αυτά που αντιλαμβάνεται με τις αισθήσεις του. Η άσκηση έχει να κάνει με τη περιγραφή αντικειμένων. Κάθε φορά δίνουμε ένα διαφορετικό αντικείμενο και με κλειστά μάτια το παιδί προσπαθεί να το περιγράψει. Ο τρόπος για να γίνει αυτό είναι μέσα απο τις υπόλοιπες αισθήσεις, αφή, ακοή, γεύση, οσμή. Για αυτό θα πρέπει να παροτρύνετε το δυσλεξικό παιδί να "εξερευνήσει" με όλους τους τρόπους το αντικείμενο που έχει στα χέρια του. Με αυτή τη τακτική το παιδί θα χρησιμοποιήσει επίθετα και περιγραφικό λεξιλόγιο.
Αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν:
μικρά (αυτοκινητάκια, lego, μπίλιες κτλ.)
μεγάλα (καρέκλα, τραπέζι κτλ.)
κρύα/ζεστά
απαλά/σκληρά
μυτερά/στρογγυλά
βρεγμένα/ στεγνά
διαφορετικής υφής αντικείμενα
ελαφριά/βαριά
κοντά/ψηλά
στενά/πλατιά
με έντονη μυρωδιά
αλμυρά, πικρά, γλυκά κτλ.
Tips:
Τα αντικείμενα καλό είναι να συγκεντρώνουν διάφορα χαρακτηριστικά για να χρησιμοποιούνται και περισσότερες λέξεις! Αν το παιδί "κολλάει" στη περιγραφή κάνουμε ερωτήσεις για να το καθοδηγήσουμε.
Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται στην ανάκληση λέξεων. Μπορεί να εφαρμοστεί από γονείς, εκπαιδευτικούς και ειδικούς θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη