Υπό μορφή ερωτημάτων και απαντήσεων παραθέτουμε παρακάτω τις βασικές γραμμές πάνω στις οποίες θα στηριχθεί η συνεργασία γονέων και δασκάλων, προκειμένου η αντιμετώπιση του δυσλεκτικού μαθητή να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο αποτελεσματική.
Το παιδί μου είναι 8 ετών και υποπτεύομαι ότι έχει δυσλεξία. Τι με συμβουλεύετε να παρατηρήσω ως γονέας;
«Ελέγξτε αν θυμάται αυτά που ακούει ή βλέπει, αν χρειάζεται να επαναλάβετε αρκετές φορές αυτό που το ρωτάτε για να σας απαντήσει, αν είναι αδέξιο στις κινήσεις του, αν μπερδεύει το δεξί με το αριστερό, αν δυσκολεύεται να προσανατολιστεί στο χώρο και στο χρόνο, αν δυσκολεύεται να δέσει τα κορδόνια του, αν κάνει άσχημα γράμματα, αν δυσκολεύεται να βρει τη σωστή λέξη όταν διηγείται κάτι, αν δεν σημειώνει σωστά τις εργασίες του στο σχολείο, αν δυσκολεύεται σε δραστηριότητες ρουτίνας, αν δυσκολεύεται να μάθει κάτι «παπαγαλία» (π.χ. προπαίδεια), αν δεν έχει σταθερή απόδοση, αν γίνεται ενοχλητικός μέσα στην τάξη ή αν αδιαφορεί πλήρως, αν κουράζεται εύκολα, τότε καλό είναι να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού».
Το παιδί μου παρακολουθεί πρόγραμμα αποκατάστασης και θέλω να ξέρω πόσο θα διαρκέσει.
«Δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο αποκατάστασης. Αυτό εξαρτάται από τις ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού. Πάντως, τα περισσότερα προγράμματα αποκατάστασης διαρκούν από ένα μέχρι και τρία χρόνια. Προϋπόθεση επιτυχίας του, η συνέπεια στην παρακολούθηση. Τυχόν διακοπή του ενδέχεται να δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα στο παιδί».
Τι υποχρεώσεις έχει το παιδί μου που έχει δυσλεξία;
«Να μην εξαντλεί την επιείκεια των καθηγητών του και να είναι καθημερινά διαβασμένο».
Τι δικαιώματα έχει το παιδί μου που έχει δυσλεξία κατά τη διάρκεια της εξέτασής του στο Γυμνάσιο;
«Πρώτον, μπορεί να κρατάει σημειώσεις στο πρόχειρό του, χωρίς αυτές να συνυπολογίζονται στον τελικό του βαθμό. Δεύτερον, πρέπει να του παρέχονται διευκρινίσεις και, τρίτον, να του δίνεται επιπλέον χρόνος όταν ζητηθεί».
Το παιδί μου έχει διαγνωσμένη δυσλεξία και θέλω να ξέρω πώς πρέπει να εξετάζεται στο Γυμνάσιο.
«Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις (Εγκύκλιος Γ2/1846/17-5-2000), ένας δυσλεκτικός μαθητής πρέπει να εξετάζεται προφορικά. Επιπλέον η εξέτασή του πρέπει να γίνεται μέσα σε κλίμα αποδοχής, ασφάλειας και σεβασμού της ιδιαιτερότητάς του».
Είμαι γονέας δυσλεκτικού παιδιού και θέλω να ξέρω αν η δυσλεξία «θεραπεύεται».
«Τα περισσότερα προγράμματα αποκατάστασης έχουν στόχο να "θεραπεύσουν" τα προφανή συμπτώματα της δυσλεξίας που σχετίζονται με το γραπτό λόγο. Επιπρόσθετα, ολοκληρωμένο αποκαταστασιακό πρόγραμμα θεωρείται αυτό που πέραν της θεραπείας των συμπτωμάτων διδάσκει στο παιδί εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών του, βοηθώντας το έτσι να ανταποκριθεί εύκολα στις απαιτήσεις του σχολείου».
Περισσότερες συμβουλές εδώ.