Δυσαριθμησία: Δυσκολίες στα Μαθηματικά και πώς να τις αντιμετωπίσετε

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

Τα παιδιά που παρουσιάζουν εξελικτική δυσαριθμησία:
  • Δεν μπορούν να συγκρατήσουν τις λεπτές διαφορές μεταξύ των αριθμών και τους γράφουν καθρεφτικά     π.χ. ε αντί 3, ή τους αντιστρέφουν π.χ. 6 – 9.
  • Δυσκολεύονται να απομνημονεύσουν τους πίνακες του πολλαπλασιασμού 
  • Συγχέουν την αξία θέσης των ψηφίων (γράφουν 68 αντί 86) 
  • Αδυνατούν να συγκρατήσουν για αρκετό χρόνο μια σειρά αριθμών 
  • Δυσκολεύονται να προσθέτουν και να αφαιρούν κάθετα, λόγω της δυσκολίας τους στην κατανόηση των κατευθύνσεων. 
  • Ξεκινούν τις πράξεις αντίθετα, από αριστερά προς τα δεξιά ή/και στοιχίζουν τους αριθμούς με τον ίδιο τρόπο: 
                  19                              36
                    +13                           +4    
              212                            76
  • Δεν θυμούνται τα κρατούμενα ή τα δανεικά και να τα επαναφέρουν σωστά.
  • Δυσκολεύονται να υπολογίζουν γρήγορα και να τηρούν ακριβή διαδικασία στον πολλαπλασιασμό και τη διαίρεση.
  • Δυσκολεύονται να γράφουν κλάσματα και να γνωρίζουν τις έννοιες «αριθμητής» και «παρανομαστής» εξαιτίας της άμεσης σχέσης τους με τις προμαθηματικές έννοιες «πάνω» και «κάτω» , τις οποίες συγχέουν.
  • Μπερδεύουν τα σύμβολα των τεσσάρων αριθμητικών πράξεων και γράφουν π.χ. «+» αντί «x» ή «-» αντί «:»
Δυσκολεύονται επίσης:
  • Να καταλάβουν τη λεκτική διατύπωση ενός προβλήματος π.χ. είναι δύσκολο να κατανοήσουν ένα πρόβλημα όπου ζητείται να υπολογισθεί η τιμή ενός αριθμού «φύλλων αλουμινίου» αντί «μολυβιών», που είναι πιο οικεία λέξη.
  • Να διαβάζουν γραφικές παραστάσεις και να αντλούν από αυτές στοιχεία και πληροφορίες.
  • Να μετατρέπουν όλα τα είδη μέτρησης ποσότητας, διαστήματος, χρόνου σε μεγαλύτερη ή μικρότερη μονάδα π.χ. τα κιλά σε γραμμάρια, τα λεπτά σε ώρες.
 
Ενδεικτικές στρατηγικές διδασκαλίας μαθηματικών σε παιδιά με εξελικτική δυσαριθμησία: 

  • Πολυαισθητηριακή διδασκαλία (όσο περισσότερες αισθήσεις συμμετέχουν τόσο το καλύτερο)
  • Προδιδασκαλία του λεξιλογίου και των βασικών εννοιών που σχετίζονται με μια συγκεκριμένη ενότητα που πρέπει να διδάξουμε.
  • Περιορισμένος αριθμός των όρων που διδάσκουμε (για παιδιά μικρής ηλικίας δύο περίπου μαθηματικούς όρους την εβδομάδα).
  • Για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας μπορούν να χρησιμοποιούνται λεξικά μαθηματικών όρων ή ένα απλό γλωσσάρι σε κάθε τάξη, με το οποίο εξειδικεύονται όλες οι έννοιες των μαθηματικών συμβόλων και των δυσνόητων λέξεων
        π.χ.   Κλάσμα = μέρος του όλου
                  Παράγοντας = ένας αριθμός που διαιρεί ακριβώς έναν άλλο......

  • Απλούστευση της διατύπωσης προβλημάτων με τη χρήση οικείου λεξιλογίου.
  • Καθοδήγηση στη διαδικασία επίλυσης ενός προβλήματος:
                 -να διαβάζουν το πρόβλημα δυνατά
                 -να το λένε με δικά τους λόγια φωναχτά
                 -να κάνουν υποθέσεις σχετικά με τα αναμενόμενα αποτελέσματα και
                 -να εκτιμούν τη λύση

                 -να κάνουν τους υπολογισμούς
                 -να επαληθεύουν το αποτέλεσμα

  • Αντί για τα αόριστα (5+2) ή (2x4), να τίθενται προβλήματα από οικείες καθημερινές καταστάσεις π.χ. Έχω 5 κάρτες με αεροπλάνα και 2 κάρτες με πλοία. Πόσες κάρτες έχω συνολικά; ή  Έχω 2 σωρούς με 4 βόλους ο καθένας. Πόσοι είναι όλοι οι βόλοι;

  • Διδασκαλία των πράξεων με τη μέθοδο της «ακρίδας» (grasshopper)
          6 +7= 
         6+6 =12
         12+1=13

ή
        245 
         -97 (
το 97 είναι κοντά στο 100)


        245 –100=145
        145+3=148 (το 3 προσαρμοζόμενο στο 100 ξαναγυρίζει στο 97)

  • Δημιουργία καρτών για κάθε παράγοντα
                       Εμπρός πλευρά                                                             Πίσω πλευρά
Picture
Picture
Περισσότερες συμβουλές εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)