Καθημερινά, όταν πηγαίνεις στο σούπερ μάρκετ ή όταν τακτοποιείς είδη καλλυντικών και προσωπικής υγιεινής στο σπίτι, έρχεσαι αντιμέτωπος με ένα σωρό παράξενες ενδείξεις και σημαδάκια.
Παρακάτω επιχειρούμε να αναλύσουμε σήματα που συναντάμε σε συσκευασίες καθημερινά και να ανατρέψουμε ευρέως διαδεδομένους μύθους.
Η ημερομηνία λήξης στο μπουκάλι του νερού
Μπορεί το νερό να έχει ημερομηνία λήξης; Αποκλείεται! Κι όμως δεν είναι το νερό που λήγει, αλλά το μπουκάλι!
Η εξήγηση:
Αρκετές εταιρείες εμφιαλώνουν το νερό, με τα ίδια μηχανήματα με τα οποία εμφιαλώνουν αναψυκτικά και άλλα ροφήματα που όντως έχουν ημερομηνία λήξης. Τους είναι αρκετά πιο εύκολο και αποτελεσματικό να τοποθετούν μια ετικέτα ημερομηνίας λήξης και για το νερό, από το να κατασκευάσουν μηχάνημα εμφιάλωσης μόνο για το νερό. Επίσης αξίζει να σημειώσουμε ότι τα μπουκάλια είναι πλαστικά, άρα περιέχουν χημικές ουσίες (όπως πολυαιθυλένιο) που δημιουργούν πόρους, απ`όπου το νερό μπορεί να προσλάβει οσμές και γεύσεις από τον έξω κόσμο. Με άλλα λόγια, καλύτερα να μη δοκιμάσεις εκείνο το ζαγόρι του 2005.
Τα χρωματιστά τετράγωνα σε σωληνάρια (π.χ οδοντόκρεμα)
Υπάρχει ένας μύθος, ότι τα χρωματιστά τετράγωνα που εμφανίζονται συνήθως στην κορυφή σωληναρίων, υποδεικνύουν με πόσα φυσικά ή χημικά συστατικά έχει κατασκευαστεί το εκάστοτε προϊόν. Η συγκεκριμένη – αρκετά διαδεδομένη άποψη , είναι εντελώς λάθος, καθώς το συγκεκριμένο χρωματιστό σημάδι έχει να κάνει με την βιομηχανική παραγωγή και υποδεικνύει αν το εκάστοτε προϊόν πρέπει να «κοπεί» ή διπλωθεί, λίγο πριν αποσταλεί μαζικά σε πωλητές.
Ο αριθμός της συσκευασίας Τετραπάκ
Στο διαδίκτυο κυκλοφορεί αυτή η ανυπόστατη φήμη:
«Ξέρετε ότι αν το γάλα στο χάρτινο μπουκάλι δεν πουληθεί στην καθορισμένη χρονική διάρκεια επιστρέφει στη βιομηχανία για να ανα-παστεριωθεί και να ξαναγυρίσει στο σουπερμάρκετ;
Απίστευτο; Ο νόμος επιτρέπει τις μεγάλες βιομηχανίες να επαναλάβουν τη διαδικασία έως 5 φορές, κάτι που αφήνει το γάλα χωρίς γεύση και τελικά χωρίς ποιότητα και διατροφική αξία.Όταν το γάλα φτάνει στο σουπερμάρκετ για την πώληση, φέρνει έναν αριθμό στο κάτω μέρος της συσκευασίας του. Αυτό το νούμερο είναι από το 1 έως το 5. Αρκεί να αγοράζετε γάλα που φέρει έως τον αριθμό 3, δηλαδή γάλα που έχει ανα-παστεριωθεί 2 φορές. Σας συμβουλεύουμε να μην αγοράζετε γάλα με αριθμό 4 ή 5 γιατί η ποιότητά του έχει καταστραφεί. Αν αγοράζετε κασόνι με μπουκάλια γάλα, ο ίδιος αριθμός αναγράφεται στο κάτω μέρος του, 1 έως 5. Αν έχει τον αριθμό 1 σημαίνει ότι βγαίνει από το εργοστάσιο για πρώτη φορά, αλλά αν έχει τον αριθμό 4 σημαίνει ότι έχει ήδη γυρίσει πίσω στη βιομηχανία 3 φορές.Την επόμενη φορά που θα αγοράσετε γάλα, κοιτάχτε στον πάτο του μπουκαλιού. Μην αγοράσετε γάλατα με αριθμό 4 ή 5, ούτε ακόμα και με 3, αν είστε λεπτομερείς στις αγορές σας.»
Η απομυθοποίηση (από ellinikahoaxes)
«Ο αριθμός αυτός τυπώνεται στο εργοστάσιο παραγωγής της χάρτινης συσκευασίας της Tetra Pak. Συγκεκριμένα, ο εν λόγω αριθμός (web lane number) τυπώνεται για λόγους ιχνηλασιμότητας και επιτρέπει στην Tetra Pak να προσδιορίσει σε ποιο σημείο του εργοστασιακού ρολού παράγεται ένα συγκεκριμένο πακέτο.
Με τον τρόπο αυτό η Tetra Pak μπορεί να ελέγξει την παραγωγική διαδικασία και να διασφαλίσει ότι τα πακέτα που φτάνουν στον καταναλωτή είναι άριστης ποιότητας. Συνεπώς, οι αριθμοί που βρίσκονται στο κάτω μέρος της χάρτινης συσκευασίας δεν σχετίζονται σε καμία περίπτωση με την επεξεργασία και την ποιότητα του προϊόντος που βρίσκεται στη συσκευασία.»
Σύμβολα hechsher
Το “hechsher” είναι μία ειδική πιστοποίηση προϊόντων, με αυστηρές απαιτήσεις ως προς την ποιότητα των συστατικών τους και εξονυχιστικούς ελέγχους του εξοπλισμού και της διαδικασίας με την οποία παράγονται. Αν τα σκεύη και ο εξοπλισμός παραγωγής δεν είναι καθαρά, τα προϊόντα αυτά δεν λαμβάνουν την πιστοποίηση hechsher. Δες εδώ περισσότερα για αυτό το σήμα.
Σύμβολα οδηγιών χρήσης συσκευασίας
«Παραπομπή»: Όταν βλέπεις ένα χέρι να δείχνει σε ένα βιβλίο, δεν είναι η εταιρεία παραγωγής του προϊόντος που σου λέει «αηντε διάβασε κανένα βιβλίο» αλλά μια σήμανση που σε παραπέμπει σε φυλλάδιο οδηγιών ή κάποια άλλη κάρτα για να δεις οδηγίες ή προειδοποιήσεις σχετικά με το προϊόν.
«Χρονικό διάστημα μετά το άνοιγμα του περιέκτη»: Αναφέρει πόσο χρονικό διάστημα (μήνες) μπορεί να μείνει ανοικτή η κάθε συσκευασία μετά το πρώτο άνοιγμα χωρίς να χαλάσει. Συνίσταται να αναγράφεται σε προϊόντα με κύκλο ζωής άνω των 30 μηνών.
«Ημερομηνία ελάχιστης διατηρησιμότητας»: Κάθε προϊόν καλλυντικών με κύκλο ζωής μικρότερο των 30 μηνών υποχρεούται να φέρει αυτό το σύμβολο, σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι γενικοί κανόνες για την ελάχιστη διατήρηση των καλλυντικών, αναφέρουν πως η μάσκαρα πρέπει να αντικαθίσταται κάθε 3-4 μήνες, το lipstick και τα υγρά makeup μπορούν να διαρκέσουν περίπου 1 χρόνο, ενώ οι πούδρες μπορούν να αγγίξουν τη διετία.
«Green Dot«: Υποδεικνύει ότι η εταιρεία που κατασκευάζει το προϊόν συνεργάζεται με εταιρεία ανακύκλωσης και ακολουθεί ένα υπεύθυνο σχέδιο οικολογικής στρατηγικής με τις συσκευασίες της.
«Ανακυκλώσιμο»/Ανακυκλωμένο: Αν το σύμβολο του ανακυκλώσιμου βρίσκεται μέσα σε ένα πλήρη κύκλο, αυτό σημαίνει πως η συσκευασία έχει κατασκευαστεί από ανακυκλώσιμα υλικά. Αν όμως το σύμβολο βρίσκεται μέσα σε κύκλο και έχει μέσα ή κάπου κοντά ένα ποσοστό, αυτό σημαίνει πως η εν λόγω συσκευασία είναι κατασκευασμένη από ανακυκλώσιμα υλικά σε ορισμένη αναλογία.