Πώς θα γίνει το παιδί καλύτερος αναγνώστης; Φυσικά με πολλή εξάσκηση! Το ιδανικό είναι να αφιερώνετε μισή ώρα κάθε μέρα στην εξάσκηση της ανάγνωσης (πέρα από τα μαθήματα του σχολείου). Βέβαια, με τόσο φόρτο ασκήσεων από το σχολείο, αυτό δεν είναι πάντα εφικτό, ωστόσο πρέπει να επιδιώκετε την εξάσκηση της ανάγνωσης κάθε φορά που το καθημερινό πρόγραμμα το επιτρέπει και φυσικά στις διακοπές.
Η ειδική παιδαγωγός Σοφία Τσιντσικλόγλου δίνει μερικές συμβουλές για καλύτερη ανάγνωση:
• Επιλέξτε ένα βιβλίο για να διαβάζει το παιδί και πριν ξεκινήσετε, δείτε μαζί το εξώφυλλο, μιλήστε λίγο για το περιεχόμενο και τους ήρωες της ιστορίας. Έτσι, θα ξέρει τι περίπου περιέχει και πιθανότατα θα προκληθεί ενδιαφέρον για την ανάγνωση του βιβλίου.
• Ζητήστε από το παιδί να διαβάζει δυνατά, ώστε να ακούτε κι εσείς την ιστορία. Βάλτε στόχο πόσες σελίδες θα διαβάζει κάθε φορά. Ξεκινήστε με μικρό κομμάτι αν το παιδί είναι αργός αναγνώστης.
• Όταν διαβάζει το παιδί, σημειώστε λέξεις που το δυσκολεύουν. Έπειτα, μπορείτε να φτιάξετε λίστες ανάγνωσης με αυτές τις λέξεις.
• Μην διορθώνετε κάθε λάθος που κάνει το παιδί, αφήστε χρόνο για αυτοδιόρθωση.
• Αν το παιδί δυσκολεύεται πολύ σε κάποιο σημείο, συνεχίστε εσείς την ανάγνωση.
• Όταν τελειώνει ένα κεφάλαιο ή μετά από κάποιες σελίδες, ζητήστε από το παιδί να πει με λίγα λόγια την ιστορία μέχρι εκείνο το σημείο.
• Συζητήστε με το παιδί αυτά που διαβάζετε π.χ. σχολιάστε τις κινήσεις ή αποφάσεις του ήρωα, μιλήστε για εναλλακτικό τέλος ή για κάποιο ιδιαίτερο σημείο του βιβλίου.
• Ενθαρρύνετε το παιδί να επιλέγει και να διαβάζει βιβλία που του αρέσουν και βάλτε την ανάγνωση στην καθημερινότητα σας.
• Όταν τελειώσει ένα βιβλίο, ζητήστε από το παιδί να γράψει μια μικρή περίληψη και να κάνει μια σχετική ζωγραφιά. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε κι εσείς και μετά να δείξετε τις ζωγραφιές και να διαβάσετε ο καθένας την περίληψή του.
• Τελειώνοντας το βιβλίο, κάντε ερωτήσεις στο παιδί για να δείτε αν μπορεί να θυμηθεί λεπτομέρειες από αυτά που διάβασε.
• Ζητήστε από το παιδί να φτιάξει άλλο εξώφυλλο για το βιβλίο ή να αλλάξει το τέλος του.
• Ζητήστε από το παιδί να διαβάζει δυνατά, ώστε να ακούτε κι εσείς την ιστορία. Βάλτε στόχο πόσες σελίδες θα διαβάζει κάθε φορά. Ξεκινήστε με μικρό κομμάτι αν το παιδί είναι αργός αναγνώστης.
• Όταν διαβάζει το παιδί, σημειώστε λέξεις που το δυσκολεύουν. Έπειτα, μπορείτε να φτιάξετε λίστες ανάγνωσης με αυτές τις λέξεις.
• Μην διορθώνετε κάθε λάθος που κάνει το παιδί, αφήστε χρόνο για αυτοδιόρθωση.
• Αν το παιδί δυσκολεύεται πολύ σε κάποιο σημείο, συνεχίστε εσείς την ανάγνωση.
• Όταν τελειώνει ένα κεφάλαιο ή μετά από κάποιες σελίδες, ζητήστε από το παιδί να πει με λίγα λόγια την ιστορία μέχρι εκείνο το σημείο.
• Συζητήστε με το παιδί αυτά που διαβάζετε π.χ. σχολιάστε τις κινήσεις ή αποφάσεις του ήρωα, μιλήστε για εναλλακτικό τέλος ή για κάποιο ιδιαίτερο σημείο του βιβλίου.
• Ενθαρρύνετε το παιδί να επιλέγει και να διαβάζει βιβλία που του αρέσουν και βάλτε την ανάγνωση στην καθημερινότητα σας.
• Όταν τελειώσει ένα βιβλίο, ζητήστε από το παιδί να γράψει μια μικρή περίληψη και να κάνει μια σχετική ζωγραφιά. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε κι εσείς και μετά να δείξετε τις ζωγραφιές και να διαβάσετε ο καθένας την περίληψή του.
• Τελειώνοντας το βιβλίο, κάντε ερωτήσεις στο παιδί για να δείτε αν μπορεί να θυμηθεί λεπτομέρειες από αυτά που διάβασε.
• Ζητήστε από το παιδί να φτιάξει άλλο εξώφυλλο για το βιβλίο ή να αλλάξει το τέλος του.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.