Από τη προσχολική ηλικία του παιδιού η μάθηση ξεκινά να παίζει πρωταρχικό ρόλο για να ανακαλύψει τον κόσμο γύρω του. Μάθηση δεν είναι μόνο το μάθημα όπως όλοι το έχουμε μάθει στο σχολείο. Μαθαίνω σημαίνει παρατηρώ, εξερευνώ, ανακαλύπτω και καταλήγω σε συμπεράσματα και αποτελεσματικούς μηχανισμούς τους οποίους θα χρησιμοποιήσω για συγκεκριμένα αποτελέσματα. Η εμπειρία αποτελεί βασικό τρόπο μάθησης που τα παιδιά δεν πρέπει να στερούνται.
Τα παιχνίδια που διεγείρουν την περιέργεια βοηθούν και προωθούν την διαδικασία της μάθησης. Η εξερεύνηση των υλικών επιτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο ως προς αυτό. Το παιδί όταν έρχεται σε επαφή με διάφορα υλικά και διαφορετικά αντικείμενα μαθαίνει τις ιδιότητες τους, συγκρίνει και ταξινομεί.
Ένα πολύ εύκολο παιχνίδι εξερεύνησης υλικών είναι το "Πέτα το ψηλά και άφησε να πέσει"!!
Υλικά: πολλά αντικείμενα που μπορεί να πετάξει ψηλά πχ. πλαστικό τουβλάκι, φτερό, χαλίκι/πέτρα, κομμάτι χαρτί, κέρμα, βαμβάκι, ύφασμα (μπλούζα, μαξιλαροθήκη, κάλτσα κα.), μπαλάκι, καλαμάκι, ξυλάκι, σακούλα, αυτοκινητάκι, μπαλόνι κτλ.
Δραστηριότητα: Παροτρύνουμε το παιδί να πετάξει ψηλά ένα, ένα απο αυτά τα αντικείμενα. Ζητάμε να παρατηρήσει ποιο πέφτει γρήγορα, ποιο μένει πιο πολύ ώρα στον αέρα, αν πέφτουν στο ίδιο σημείο, αν επηρεάζεται η πτώση και από άλλους παράγοντες όπως πχ. αν φυσήξουμε το χαρτί, το βαμβάκι κτλ. Οι ερωτήσεις που προκύπτουν κατά την διαδικασία είναι χρήσιμες για να κατευθύνουμε το παιδί να παρατηρεί και να εξάπτεται η περιέργεια του όσο το δυνατόν πιο πολύ. Επίσης καλό είναι να περιγράφουν τα αντικείμενα ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους όπως μέγεθος, υλικά που είναι φτιαγμένα, βάρος, διαστάσεις.
Βασικά tips: Η διάρκεια εξαρτάται απο την διάθεση του παιδιού και την εναλλαγή των αντικειμένων. Να τονίσουμε εδώ ότι η δυνατότητα συγκέντρωσης των παιδιών διαφέρει ανάλογα με την ηλικία τους. Επίσης βοηθά στην επίδειξη συγκέντρωσης και στην εξάσκηση εκτέλεσης οδηγιών καθώς και στην αδρή κινητικότητα του παιδιού.
Λεξιλόγιο: μεγάλο, μικρό, βαρύ, ελαφρύ, χοντρό, λεπτό κτλ.
Απευθύνεται: Σε παιδιά από 3 ετών ως ένα παιχνίδι παρατήρησης και ανακάλυψης. Είναι πολύ χρήσιμο για παιδιά με προβλήματα σε συγκέντρωση και αδρή κινητικότητα. Μπορεί να γίνει από γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.