Ένα παιδί προσχολικής ηλικίας έχει κατανοήσει την έννοια του αριθμού όταν κατακτά τη γνώση ότι το σύνολο των πραγμάτων δεν μεταβάλλεται αν αλλάξουμε την διάταξη του,δηλ. τα τρία γλειφιτζούρια θα παραμείνουν τρία έστω και αν αλλάξουμε τη σειρά τους (αρχή της διατήρησης). Για να εισαχθεί το παιδί στη βασική αρίθμηση αυτό πρέπει να γίνει προοδευτικά. Οι νέοι αριθμοί εισάγονται σταδιακά με αρκετή εξάσκηση για τον καθένα πριν περάσουμε στον επόμενο.
Το παιχνίδι "Δύο μπλε και ένα κίτρινο"! είναι ένα απλό παιχνίδι που αναφέρεται στην εισαγωγή κάθε νέου αριθμού. Βοηθά το παιδί να κατανοήσει την έννοια της διατήρησης της ποσότητας αλλάζοντας κάθε φορά τη θέση των αντικειμένων.
Υλικά: τρία χρωματιστά τουβλάκια (ξύλινα, lego), χαλί/ταψί/μεγάλο μπολ/πετσέτα/δίσκος κτλ.
Δραστηριότητα: Αν υποθέσουμε ότι το παιδί γνωρίζει τον αριθμό ένα απο πολύ νωρίς, σχεδόν απο τότε που ζητάει ένα μπισκότο, ένα μπαλόνι, μια καραμέλα κτλ. αλλά και τον αριθμό δυο επίσης απο τότε που γνωρίζει ότι έχει δυο χεράκια, δύο ματάκια κτλ. τότε ο επόμενος αριθμός είναι το τρία! Για να μάθουμε τον αριθμό τρία λοιπόν, παίρνουμε τρία χρωματιστά τουβλάκια στα χέρια μας και τα πετάμε σε ένα μικρό χαλί. Ζητάμε απο το παιδί να μας πει με ποια σειρά έπεσαν τα τουβλάκια πχ. μπλε-κόκκινο-κίτρινο, κίτρινο-μπλε-κόκκινο κτλ. Έπειτα ζητάμε απο το παιδί να πετάει τα τουβλάκια και κάθε φορά να κοιτάει και να λέει τους συνδυασμούς που δημιουργήθηκαν. Μπορούμε να το κάνουμε ακόμη πιο ενδιαφέρον κλείνοντας τα μάτια του παιδιού όταν τα ρίχνει αλλά και βάζοντας να μαντέψει πριν τα ρίξει ποιος συνδυασμός θα δημιουργηθεί.
Με αυτό τον τρόπο το παιδί εξασκείται στην γνώση ότι "αφού έχω τρία τουβλάκια όπως και να πέσουν στο χαλί θα είναι πάντα τρία".
Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας έχουν περιορισμένη δυνατότητα συγκέντρωσης οπότε και η διάρκεια του παιχνιδιού δεν χρειάζεται να είναι μεγάλη. Η επανάληψη της διαδικασίας είναι πιο σημαντική.
Tip:
Καλό είναι ο χώρος που το παιδί "πετάει" τα τουβλάκια να είναιοριοθετημένος πχ. μέσα σε ένα ταψί. Ο λόγος είναι ότι τα σύνορα αυτού του χώρου δημιουργούν ευκολότερα την έννοια του ξεχωριστού συνόλου των τριών πραγμάτων σε σχέση με τον υπόλοιπο χώρο! Επίσης μπορείτε να το παίζετε κάθε φορά που θέλετε να διδάξετε έναν νέο αριθμό!
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας απο 4 ετών και ακόμη περισσότερο σε αυτά που υπάρχουν ενδείξεις για μαθησιακές δυσκολίες ή έχουν διαγνωστεί με ανωριμότητα. Γίνεται απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.