Με ένα κορίτσι της Γ' Δημοτικού η οποία αντιμετωπίζει Δυσγραφία και άρνηση ανάγνωσης και γραφής σε μια συνεδρία μας έγινε ο παρακάτω διάλογος:
"Κυρία η αδερφή μου είναι πολύ μικρή και δεν φοβάται τίποτα!
Τι εννοείς;
Δεν φοβάται όταν λείπει η μαμά και τέτοια.
Εσύ φοβάσαι;
Ναι φοβάμαι πολλά πράγματα.
Δηλαδή για πες μου μερικά απο αυτά.
Φοβάμαι το σκοτάδι, όταν είμαι μόνη μου και να γράφω!!"
Ένα παιδί είναι έτοιμο να γράψει όταν θα μπορεί να διακρίνει οπτικά τις διαφορές ανάμεσα στα γράμματα και να ολοκληρώσει τα βήματα της κίνησης που χρειάζονται για να σχηματιστούν. Οι εμπειρίες γραφής που θα οδηγήσουν και στην εξοικείωση με τα υλικά που γράφουμε πρέπει να αρχίσει νωρίς.
Αρχικά μπορούμε να ενθαρρύνουμε το παιδί να "γράψει" σε υλικά όπως η άμμος και έπειτα σε μέσα όπως ο μαυροπίνακας. Το παιχνίδι "Γράψε ότι θέλεις στον πίνακα"!είναι μια απολαυστική για το παιδί εμπειρία.
Υλικά: κιμωλίες χοντρές χρωματιστές, μπογιά μαυροπίνακα ή ένα ανεξάρτητο κομμάτι μαυροπίνακα (υπάρχουν και σε αυτοκόλλητα).
Δραστηριότητα: Στο κομμάτι που βάψατε με μπογιά μαυροπίνακα μπορείτε να έχετε πάντα εκτεθειμένες χρωματιστές κιμωλίες για να γράφει ή να σχεδιάζει το παιδί όποτε επιθυμεί. Η γραφή πρέπει από νωρίς να χαρακτηριστεί ως μια ευχάριστη και δημιουργική διαδικασία.
Σιγά, σιγά μπορείτε το παιδί προσχολικής ηλικίας να το βοηθήσετε να σχεδιάζει:
- Οριζόντιες και κάθετες γραμμές πχ. ο δρόμος που ξεκινά απο το σπιτάκι
- Ημικύκλιο, κύκλο, τετράγωνο πχ. ο ήλιος, το σύννεφο, ένα κουτί δώρου
- Κύματα πχ. θάλασσα ταραγμένη
- Ελατήρια (UUUUUUU) πχ. στρογγυλεμένα βάζα
- Κορυφές ( VVVVVVVV, ΛΛΛΛΛΛΛΛΛ) πχ. βουνά, καπέλα για πάρτι
- Σπίτι με σχηματισμό αρχικά ενός τετραγώνου και έπειτα μιας κορυφής.
- Τρίγωνο
(Βασισμένο σε κείμενο της Βιργινίας Πολυμεροπούλου, Εργοθεραπεύτρια.)
Για παιδιά που αντιμετωπίζουν Δυσγραφία και δυσκολίες στη γραφή μπορείτε να εκτελέσετε τα παραπάνω αλλά να δουλέψετε όπως και με την άσκηση στην άμμο:
- Να σχεδιάσει γραμμές: ίσιες, ζικ-ζακ, κάθετες, οριζόντιες, διαγώνιες, σπιράλ κτλ.
- Να σχεδιάσει σχήματα: τετράγωνο, κύκλο, τρίγωνο κτλ.
- Να συνεχίσει τα σχήματα που εσείς ξεκινήσατε να σχηματίζετε στον πίνακα
- Να σχεδιάσει μόνο του γράμματα
- Να συνεχίσει τα γράμματα που εσείς αρχίσατε πχ. κάνετε ένα /ο/ και ζητάτε να σας το κάνει /α/ κα.
- Να δουλέψετε την σωστή φορά των γραμμάτων με το δάχτυλο του πχ. το /ε/ κοιτάει προς τα δεξιά
- Να γράψει λέξεις και προτάσεις.
- Να ζωγραφίσει ότι θέλει.
Βασικό tip: Για τους γονείς, όταν το παιδί γράφει αυθόρμητα στο σπίτι ότι θέλει, δεν κρίνουμε αρνητικά ποτέ, το αποτέλεσμα. Η γωνιά αυτή και για το παιδί με ΕΜΔ θα πρέπει να είναι ευχάριστη και να μην συνδεθεί σε καμία περίπτωση με μάθημα. Οτιδήποτε θέλετε να ενισχύσετε ή να του μάθετε θα πρέπει να γίνεται όταν το παιδί είναι δεκτικό και να το επενδύετε με διάθεση παιχνιδιού. Επίσης για το παιδί με ΕΜΔ μπορείτε να συμβουλευτείτε τον ειδικό παιδαγωγό που έχει αναλάβει το πρόγραμμα παρέμβασης για το τι θα μπορούσατε να προσφέρετε ως παραπάνω ενίσχυση.
Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας για εξοικείωση με την κίνηση τουγραφισμού και σε παιδιά με δυσκολίες στη γραφή λόγω ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Είναι δραστηριότητα που μπορεί να γίνει από γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.