Μαθησιακές δυσκολίες είναι η αδυναμία των μαθητών, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός κανονικού σχολείου.
Η αδυναμία αυτή, συνηθίζεται να μετριέται με τον αριθμό των ετών που το παιδί ευρίσκεται κάτω από το επίπεδο της τάξης του, πχ όταν το επίπεδο του παιδιού στα ελληνικά ή στα μαθηματικά είναι δύο τάξεις κάτω από αυτήν που παρακολουθεί.
Ειδική εξελικτική δυσλεξία!
Η δυσλεξία είναι μια μορφή μαθησιακής δυσκολίας, χωρίς να είναι δεδομένο ότι όλα τα παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες έχουν δυσλεξία.
Η δυσλεξία είναι μια σοβαρή δυσκολία στην γραφή και στην ανάγνωση η οποία δεν συνδέεται με παθολογικά αίτια, χαμηλό δείκτη νοημοσύνης ή προβλήματα προσωπικότητας, ούτε με πολιτιστικούς, οικονομικούς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες.
Οφείλεται σε δυσλειτουργία των βασικών μηχανισμών της μάθησης οι οποίοι έχουν τη βάση τους στο κεντρικό νευρικό σύστημα.
Άλλες μορφές μαθησιακών δυσκολιών είναι η δυσγραφία που αφορά στον τρόπο γραφής και η δυσορθογραφία, που αφορά στη δυσκολία των παιδιών να εφαρμόσουν τους ορθογραφικούς κανόνες.
Πως γίνεται η διαγνωστική προσέγγιση των μαθησιακών δυσκολιών;
Η διαγνωστική προσέγγιση των μαθησιακών δυσκολιών πολλές φορές δεν είναι απλή και χρειάζεται την συνεργασία μιας ομάδας ειδικών, όπως νευρολόγου, ψυχολόγου, εργοθεραπευτή, λογοθεραπευτή, ειδικού παιδαγωγού κλπ, για να έχουμε μια σωστή και έγκυρη διάγνωση.
Πως επιτυγχάνεται η αποκατάσταση του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες ή και δυσλεξία
Η επιτυχής αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών, γίνεται μόνο από άτομα που έχουν εκπαιδευτεί και σπουδάσει ειδικά στις μαθησιακές δυσκολίες. Στο κέντρο μας, χρησιμοποιούμε την παγκοσμίως γνωστή για την επιτυχία της, μέθοδο Α-Ω, ειδικό οπτικοακουστικό υλικό, καθώς και computer.
Ποια είναι η πρόγνωση των μαθησιακών δυσκολιών;
Η πρόγνωση των μαθησιακών δυσκολιών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον πρώιμο εντοπισμό τους και την έγκαιρη και σωστή αντιμετώπιση τους. Έχει βρεθεί ότι εάν η διάγνωση γίνει στην Α' ή Β' τάξη του Δημοτικού Σχολείου, περίπου το 90% των παιδιών μπορούν να παραμείνουν στη σωστή τάξη, για την ηλικία τους και να παρακολουθήσουν τα συνομήλικα παιδιά.
Α. Γενικά χαρακτηριστικά:
• Παρανοεί προφορικές οδηγίες
• Ξεχνά εύκολα
• Είναι αποδιοργανωμένο
• Έχει δυσκολία στο ν' αρχίσει και να τελειώσει μια δουλειά
• Κινείται συνέχεια
• Είναι πολύ ήσυχο και απομονωμένο, ή αντίθετα παρορμητικό κι εκρηκτικό
• Έχει δυσκολία στις σχέσεις με άλλα παιδιά
• Έχει δυσκολία στο να συγκεντρωθεί σε μια δουλειά και διασπάται εύκολα
• Έχει ασταθή συμπεριφορά
• Είναι αδέξιο, πέφτει πάνω στα πράγματα, σκορπάει πράγματα κ,λπ.
• Ξεχνά εύκολα
• Είναι αποδιοργανωμένο
• Έχει δυσκολία στο ν' αρχίσει και να τελειώσει μια δουλειά
• Κινείται συνέχεια
• Είναι πολύ ήσυχο και απομονωμένο, ή αντίθετα παρορμητικό κι εκρηκτικό
• Έχει δυσκολία στις σχέσεις με άλλα παιδιά
• Έχει δυσκολία στο να συγκεντρωθεί σε μια δουλειά και διασπάται εύκολα
• Έχει ασταθή συμπεριφορά
• Είναι αδέξιο, πέφτει πάνω στα πράγματα, σκορπάει πράγματα κ,λπ.
Β. Γλωσσικά χαρακτηριστικά:
• Διστάζει όταν μιλά
• Έχει αδυναμία στην έκφραση
• Έχει αδυναμία στην έκφραση
Γ. Κινητικά χαρακτηριστικά:
• Παρουσιάζει κακό συντονισμό κινήσεων
• Έχει πρόβλημα ισορροπίας
• Λείπει ο ρυθμός στην κίνησης
• Έχει αδυναμία στο γράψιμο
• Έχει πρόβλημα ισορροπίας
• Λείπει ο ρυθμός στην κίνησης
• Έχει αδυναμία στο γράψιμο
Δ. Χαρακτηριστικά σχολικής επίδοσης:
1. Ορθογραφία!
• Χρησιμοποιεί λάθος σειρά στα γράμματα
• Έχει δυσκολία στο να ταιριάξει το σωστό ήχο με το γράμμα
• Αντιστρέφει γράμματα ή ολόκληρη λέξη
• Χρησιμοποιεί λάθος σειρά στα γράμματα
• Έχει δυσκολία στο να ταιριάξει το σωστό ήχο με το γράμμα
• Αντιστρέφει γράμματα ή ολόκληρη λέξη
2. Γράψιμο!
• Δεν μένει στη γραμμή
• Αργεί
• Δεν μπορεί να αντιγράψει (ειδικά από τον πίνακα)
• Γράφει κεφαλαία και μικρά ανακατεμένα
• Δεν μένει στη γραμμή
• Αργεί
• Δεν μπορεί να αντιγράψει (ειδικά από τον πίνακα)
• Γράφει κεφαλαία και μικρά ανακατεμένα
3. Διάβασμα!
• Χάνει τη γραμμή
• Επαναλαμβάνει, παραλείπει ή προσθέτει λέξεις
• Δεν ρέει το διάβασμα
• Μπερδεύει συναφείς λέξεις ή γράμματα
• Χρησιμοποιεί τα δάκτυλα για να παρακολουθήσει μια γραμμή
• Δεν αγαπά το διάβασμα
• Χάνει τη γραμμή
• Επαναλαμβάνει, παραλείπει ή προσθέτει λέξεις
• Δεν ρέει το διάβασμα
• Μπερδεύει συναφείς λέξεις ή γράμματα
• Χρησιμοποιεί τα δάκτυλα για να παρακολουθήσει μια γραμμή
• Δεν αγαπά το διάβασμα
4. Μαθηματικά!
• Συνδυάζει με δυσκολία αριθμό και σύμβολο
• Δεν μπορεί να θυμηθεί τους βασικούς κανόνες άμεσα
• Μπερδεύει τα διαστήματα και τις σειρές
• Έχει δυσκολίες στην αντίληψη των βασικών κανόνων
• Συνδυάζει με δυσκολία αριθμό και σύμβολο
• Δεν μπορεί να θυμηθεί τους βασικούς κανόνες άμεσα
• Μπερδεύει τα διαστήματα και τις σειρές
• Έχει δυσκολίες στην αντίληψη των βασικών κανόνων
Πως μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου;
Διαβάζοντας τα παραπάνω χαρακτηριστικά αν εντοπίσετε κάποια και στο παιδί σας δεν σημαίνει απαραίτητα ότι μπορεί να έχει μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία. Για να έχετε μία ασφαλή και έγκυρη διάγνωση θα πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποιον από τους έμπειρους συνεργάτες του Κέντρου μας ώστε να αξιολογηθεί με αξιοπιστία.
Ενημερωθείτε σήμερα, για τα ειδικά προγράμματα και τις υπηρεσίες μας και συζητήστε για οτιδήποτε σας απασχολεί σε σχέση με τις μαθησιακές ικανότητες του παιδιού σας.
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.