«Τόσες φορές το άκουσες κι ακόμη να το μάθεις;»
«Όταν μελετάς δεν μπορείς να κινείσαι ή ν’ακούς μουσική. Δε θα μάθεις τίποτα μ’ αυτόν τον τρόπο! Πώς είναι δυνατόν;»
«Το κοιτάς, το ξανακοιτάς και καμιά πρόοδος δεν υπάρχει. Τι θα γίνει με σενα;»
Τις περισσότερες φορές αυτές οι ερωτήσεις παραμένουν αναπάντητες. Τα ίδια τα παιδιά, ακόμη κι αν προσπαθούν, δεν κατορθώνουν να εξηγήσουν πόσο σημαντικά είναι γι’ αυτά τα ρήματα βλέπω, ακούω, αγγίζω...
Θα μπορούσε άραγε μία ή περισσότερες αισθήσεις να βοηθήσουν ένα παιδί να εμπλακεί ομαλά και να διαχειριστεί καλύτερα τη μελέτη του; Η απάντηση είναι θετική!
Ο τύπος μάθησης αφορά στους διαφορετικούς τρόπους που κάθε παιδί αντιλαμβάνεται, επεξεργάζεται, μαθαίνει και διατηρεί τις νέες πληροφορίες που προσλαμβάνονται από το περιβάλλον.
Τα μαθησιακά αυτά προφίλ, σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, αρχίζουν να διακρίνονται από τις ηλικίες των 6-7 χρόνων, περίπου τότε δηλαδή που ξεκινά και η φοίτηση στο σχολείο.
Οι τύποι μάθησης είναι τρείς:
- ο οπτικός
- ο ακουστικός
- ο κιναισθητικός
Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο πόσο μπορεί να υποστηριχθεί ένα παιδί, μελετώντας με τρόπους και χρησιμοποιώντας υλικά που ταιριάζουν στο μαθησιακό του προφίλ.
Ο παρακάτω πίνακας περιέχει συμβουλές που θα βοηθήσουν τη μελέτη των παιδιών, ανάλογα με το μαθησιακό τους προφίλ ή αλλιώς ανάλογα με τον τύπο μάθησής τους.
Συμβουλές για τον οπτικό τύπο μάθησης | Συμβουλές για τον ακουστικό τύπο μάθησης | Συμβουλές για τον κιναισθητικό τύπο μάθησης |
---|---|---|
Χρησιμοποιήστε βιβλία, βίντεο, υπολογιστές, οπτικά βοηθήματα και κάρτες. | Διαβάστε τις σημειώσεις ή τα μαθήματά σας δυνατά/φωναχτά. | Σηκώστε μανίκια! Κάντε πειράματα και δοκιμάστε να μελετήσετε έξω (στον κήπο ή στο μπαλκόνι σας). |
Ετοιμάστε λεπτομερείς, κωδικοποιημένες με χρώμα σημειώσεις. | Χρησιμοποιήστε συνδετικές λέξεις και προφορικές επαναλήψεις. | Χρησιμοποιήστε εργαλεία για τη μελέτη σας, ανάλογα με τις δραστηριότητές σας (παιχνίδι ρόλων, πλαστελίνη, διαδραστικά παιχνίδια). |
Δημιουργήστε περιγράμματα, διαγράμματα και λίστες. | Μελετήστε με άλλους συμμαθητές σας. Μιλήστε και συζητήστε για τις εργασίες σας. | Μελετήστε σε μικρές ομάδες, κάνοντας συχνά διαλείμματα. |
Χρησιμοποιήστε φωτογραφίες και εικονογραφήσεις (προτιμώντας τις έγχρωμες). | Ακούστε τα μαθήματά σας ηχογραφημένα ή συνδυάστε τα με ήχους και τραγούδια. | Χρησιμοποιήστε παιχνίδια μνήμης και κάρτες. |
Κρατήστε λεπτομερείς σημειώσεις στην τάξη. | Χρησιμοποιήστε μαγνητοφωνάκι, ώστε ν’ ακούτε τα μαθήματά σας όποτε χρειάζεται. | Δοκιμάστε να μελετήσετε με χαμηλή μουσική. |
Βοηθήστε το παιδί ν’ανακαλύψει και να κατανοήσει τι θα το βοηθήσει περισσότερο με τη μελέτη του, εντοπίζοντας το μαθησιακό του προφίλ και δώστε του τη χαρά να προχωρήσει μόνο του.
Βοήθησέ με να το κάνω μόνος μουMaria Montessori