Πώς μπορούμε να χαρίσουμε σε ένα δυσλεξικό και με μαθησιακές δυσκολίες παιδί πλούσιες εμπειρίες ανάγνωσης;
Βασικά συμπτώματα του αδύναμου μηχανισμού ανάγνωσης που εμφανίζει ένα δυσλεξικό παιδί είναι: το κόμπιασμα, ο συλλαβισμός, οι συχνές αντικαταστάσεις λέξεων με άλλες που μοιάζουν μορφολογικά ή φωνολογικά, η αφαίρεση/προσθήκη γραμμάτων κα. Αυτή η δυσκολία στην προφορική αποκωδικοποίηση της γραφημικής αναπαράστασης μιας λέξης, μιας πρότασης ή ενός κειμένου μπορεί να αντιμετωπιστεί με διάφορες μεθόδους. Κύριος παράγοντας επιτυχίας των ασκήσεων είναι, όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές, η ενεργός συμμετοχή στη "κατασκευή" της άσκησης!
Μια άσκηση που συνδυάζει τη χειροτεχνία με την ανάγνωση δίνει αυτή τη δυνατότητα συμμετοχής στο δυσλεξικό παιδί που τόσο τη χρειάζεται!
Υλικά: περιοδικά, ψαλίδι, κόλλα, σελίδες Α4
Άσκηση: Η άσκηση είναι απλή στη σύλληψη της. Επιλέγετε τις λέξεις με τις οποίες θέλετε να "παίξετε" με το παιδί. Ορίζετε που θα φτιάξετε το κολάζ (σε ένα χαρτόνι, σελίδα τετραδίου).
1ο βήμα:
Μέσα απο περιοδικά εντοπίζετε και κόβετε τις λέξεις με τις οποίες θέλετε να "παίξετε" με το παιδί.
2ο βήμα:
3ο βήμα:
Το τελικό αποτέλεσμα πρέπει να είναι μια συλλογή απο λέξεις οι οποίες να περιέχουν πεζά, κεφαλαία γράμματα, με διάφορα χρώματα και γραμματοσειρές.
4ο βήμα:
Διάβαζετε με μπερδεμένη σειρά λέξεις απο το κολάζ και το παιδί πρέπει να τις ενώσει με τη σειρά που τις ακούει.
Ο λόγος που μια τέτοια άσκηση είναι τόσο αποτελεσματική είναι γιατί το δυσλεξικό παιδί θα αναγνώσει διάφορες λέξεις οι οποίες είναι γραμμένες κάθε φορά και με διαφορετικό τρόπο πχ. έντονα ή πιο άτονα, με χρώματα, ασπρόμαυρα, με κεφαλαία γράμματα κτλ. Αυτό βοηθά εξαιρετικά στην οπτική διάκριση και στη σιωπηλή ανάγνωση. Επίσης παράλληλα συμβάλει και στη λεπτή κινητικότητα με το ψαλίδισμα και τη διαδικασία χρήσης της κόλλας.
Άσπα Μητρακάκη