Έχουμε πολλές φορές τονίσει ότι η ανάκληση της σωστής λέξης καθώς και η ορθή χρήση της στο γραπτό λόγο είναι ένα δύσκολο έργο για τα παιδιά με Δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες. Η μνήμη εργασίας δεν μπορεί πάντα να ανταποκριθεί αλλά και η κατάκτηση της γραμματικής αναγνώρισης των λέξεων πχ. αυτό είναι ρήμα είναι επίσης δύσκολο να πραγματοποιηθεί με επιτυχία.
Για αυτό το λόγο γίνονται πλήθος ασκήσεων όπου με τα σωστά εργαλεία βοηθούν να γίνουν πιο εύκολοι για το Δυσλεξικό παιδί οι γραμματικοί κανόνες αλλά και η λειτουργική χρήση τους στο γραπτό λόγο. Μια άσκηση με αυτό το στόχο είναι και η: “Τι κάνει και Πως είναι;”
Άσκηση: Με εργαλείο μας την εικόνα ενός ζώου ή αντικειμένου, την οποία κολλάμε στο πάνω μέρος μιας σελίδας Α4, φτιάχνουμε δυο στήλες. Η μια αναφέρεται στο Τι κάνει και η άλλη στοΠως είναι. Με αυτό το τρόπο το παιδί προτρέπεται να γράψει Ρήματα και Επίθετα σχετικά με το κάθε ζώο ή αντικείμενο.
Το Δυσλεξικό και με μαθησιακές δυσκολίες παιδί είναι πιθανό πολύ σύντομα να “παραπονεθεί” ότι δεν μπορεί να σκεφτεί άλλες λέξεις. Με ερωτήσεις που κατευθύνουν το παιδί να ανακαλέσει τη λέξη προσπαθούμε να βοηθήσουμε πχ. Σκέψου πως μετακινείται το φίδι. Με ποιο τρόπο; η απάντηση είναι κυλιέται, σέρνεται, κτλ.
Tip: Η άσκηση αυτή θα βγάλει στην επιφάνεια πολλές λέξεις που το παιδί είναι πιθανό να μην γνωρίζει τη σημασία τους ή να την έχει παρανοήσει. Με παραδείγματα προσπαθούμε να εξηγήσουμε.
Νέες ασκήσεις που προκύπτουν:
- Να φτιάξει προτάσεις με κάποιες απο τις λέξεις.
- Να φτιάξει μια μικρή ιστορία (παράγραφο) με το ζώο της εικόνας και κάποιες απο τις λέξεις.
- Να κλίνει λέξεις.
- Να σχηματίσει οικογένειες λέξεων.
- Να γράψει τον ορισμό κάποιων λέξεων.
- Ασκήσεις ορθογραφίας των λέξεων.
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ως άσκηση γραμματικής και λεξιλογίου. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.