Ο αυτοέλεγχος είναι μία από τις βασικές δεξιότητες που αναπτύσσουν τα παιδιά, ώστε να μπορούν να αντιδράσουν καταλλήλως σε μια δεδομένη περίσταση.
Χωρίς αυτή τη δεξιότητα τα παιδιά αδυνατούν να ελέγξουν τα συναισθήματά τους, πράγμα που θα μπορούσε να τα συνοδεύσει στην ενήλικη ζωή τους.
Η διδασκαλία των παιδιών σχετικά με το πώς να διαχειρίζονται τη συμπεριφορά τους, τους δίνει περισσότερη ανεξαρτησία και αυτοπεποίθηση. Διαβάστε παρακάτω πώς θα τα καταφέρετε:
Βήμα 1ο
Εξασκηθείτε σε ασκήσεις επίγνωσης με το παιδί σας. Το πρώτο βήμα για τη διαχείριση της συμπεριφοράς είναι να μπορεί να συνειδητοποιήσει τι αισθάνεστε. Υιοθετήστε διαφορετικές συμπεριφορές και ζητήστε από το παιδί σας να προσδιορίσει το συναίσθημα που βιώνετε. Διαβάστε του ένα βιβλίο και επισημάνετε το συναίσθημα που νιώθει ένας χαρακτήρας όταν κάνει μια συγκεκριμένη εργασία, όπως η τακτοποίηση του δωματίου του, ή τονίστε του τις συνέπειες όταν αρνείται να το κάνει.
Βήμα 1ο
Εξασκηθείτε σε ασκήσεις επίγνωσης με το παιδί σας. Το πρώτο βήμα για τη διαχείριση της συμπεριφοράς είναι να μπορεί να συνειδητοποιήσει τι αισθάνεστε. Υιοθετήστε διαφορετικές συμπεριφορές και ζητήστε από το παιδί σας να προσδιορίσει το συναίσθημα που βιώνετε. Διαβάστε του ένα βιβλίο και επισημάνετε το συναίσθημα που νιώθει ένας χαρακτήρας όταν κάνει μια συγκεκριμένη εργασία, όπως η τακτοποίηση του δωματίου του, ή τονίστε του τις συνέπειες όταν αρνείται να το κάνει.
Βήμα 2ο
Εκτιμήστε τα συναισθήματα του παιδιού σας όταν είναι αναστατωμένο κι έπειτα ζητήστε του να πάρει μια βαθιά ανάσα και να κάνει ένα διάλειμμα από αυτά τα συναισθήματα. Για παράδειγμα, πείτε του: «Μπορώ να καταλάβω ότι είσαι αναστατωμένος επειδή πήρα το παιχνίδι σου. Ας πάρουμε μια βαθιά αναπνοή μαζί κι ας το συζητήσουμε».
Εκτιμήστε τα συναισθήματα του παιδιού σας όταν είναι αναστατωμένο κι έπειτα ζητήστε του να πάρει μια βαθιά ανάσα και να κάνει ένα διάλειμμα από αυτά τα συναισθήματα. Για παράδειγμα, πείτε του: «Μπορώ να καταλάβω ότι είσαι αναστατωμένος επειδή πήρα το παιχνίδι σου. Ας πάρουμε μια βαθιά αναπνοή μαζί κι ας το συζητήσουμε».
Βήμα 3ο
Δώστε του λίγο χρόνο όταν το χρειάζεται πραγματικά. Το παιδί χρειάζεται λίγη βοήθεια από εσάς, προκειμένου να μάθει πώς να ηρεμεί τον εαυτό του και να αποδέχεται τις συνέπειες όταν δεν υπακούει στους κανόνες που έχετε ορίσει.
Δώστε του λίγο χρόνο όταν το χρειάζεται πραγματικά. Το παιδί χρειάζεται λίγη βοήθεια από εσάς, προκειμένου να μάθει πώς να ηρεμεί τον εαυτό του και να αποδέχεται τις συνέπειες όταν δεν υπακούει στους κανόνες που έχετε ορίσει.
Βήμα 4ο
Βρείτε ευκαιρίες για δραστηριότητες που δοκιμάζουν τη συμπεριφορά του παιδιού σας, αλλά με βασικό στόχο τη διδασκαλία του αυτοελέγχου. Για παράδειγμα, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα σενάριο για παιχνίδι με μαριονέτες, στο οποίο το παιδί σας θα θέλει κάτι αλλά δεν θα μπορεί να το έχει. Ρωτήστε το παιδί σας πώς θα αντιδρούσε η μαριονέτα του ή ποιες άλλες επιλογές είναι διαθέσιμες σε αυτόν.
Βρείτε ευκαιρίες για δραστηριότητες που δοκιμάζουν τη συμπεριφορά του παιδιού σας, αλλά με βασικό στόχο τη διδασκαλία του αυτοελέγχου. Για παράδειγμα, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα σενάριο για παιχνίδι με μαριονέτες, στο οποίο το παιδί σας θα θέλει κάτι αλλά δεν θα μπορεί να το έχει. Ρωτήστε το παιδί σας πώς θα αντιδρούσε η μαριονέτα του ή ποιες άλλες επιλογές είναι διαθέσιμες σε αυτόν.
Βήμα 5ο
Διδάξτε τις κατάλληλες συμπεριφορές. Αντί να επικεντρώνεστε σε αυτά που το παιδί κάνει λάθος, πείτε του τι πρέπει να κάνει χρησιμοποιώντας συγκεκριμένη γλώσσα. Για παράδειγμα, πείτε: «Όταν λέω ότι πρέπει να τακτοποιήσεις το δωμάτιο σου, πρέπει να σταματήσεις να παίζεις και να βάλεις τα παιχνίδια στη θέση τους».
Διδάξτε τις κατάλληλες συμπεριφορές. Αντί να επικεντρώνεστε σε αυτά που το παιδί κάνει λάθος, πείτε του τι πρέπει να κάνει χρησιμοποιώντας συγκεκριμένη γλώσσα. Για παράδειγμα, πείτε: «Όταν λέω ότι πρέπει να τακτοποιήσεις το δωμάτιο σου, πρέπει να σταματήσεις να παίζεις και να βάλεις τα παιχνίδια στη θέση τους».
Βήμα 6ο
Εκφράστε ένα θετικό σχόλιο, όταν το παιδί σας παρουσιάζει τη σωστή συμπεριφορά. Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα διάγραμμα στόχου με αυτοκόλλητα ή να περιοριστείτε σε ένα απλό αλλά αποτελεσματικό «Μπράβο». Η υποστήριξη αυτή αυξάνει την πιθανότητα το παιδί σας να επαναλάβει την επιθυμητή συμπεριφορά.
Εκφράστε ένα θετικό σχόλιο, όταν το παιδί σας παρουσιάζει τη σωστή συμπεριφορά. Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα διάγραμμα στόχου με αυτοκόλλητα ή να περιοριστείτε σε ένα απλό αλλά αποτελεσματικό «Μπράβο». Η υποστήριξη αυτή αυξάνει την πιθανότητα το παιδί σας να επαναλάβει την επιθυμητή συμπεριφορά.
Περισσότερα θέματα για γονείς εδώ.