Εξάσκηση στη Γλώσσα (1) Δ΄ ΤΑΞΗ
α) Όταν ο δάσκαλος είδε το__ μαθητή
να αντιγράφει απ΄ το__ διπλανό του, του είπε: Να μη __ ξαναέρθεις αδιάβαστος. Ο
μαθητής δε __ μπόρεσε να συγκρατηθεί και ξέσπασε σε κλάματα και κατηγόρησε το
__ πατέρα του που το __ πήρε στη __ δουλειά χτες το απόγευμα.
2. Να συμπληρώσεις τις προτάσεις με
το επίθετο πολύς - πολλή - πολύ και
το επίρρημα πολύ.
α) Στον δρόμο ήταν μαζεμένοι
___________ άνθρωποι και παρακολουθούσαν με ____________ προσοχή τους
αγώνες.
β) Εμείς οι μαθητές προσέχουμε
_____________ τα λόγια του δασκάλου.
γ) Στη γιορτή του Γιάννη ήρθαν
_______________ φίλοι του κι έμειναν όλοι ______________ ευχαριστημένοι.
δ) Η γυναίκα του είναι
______________ όμορφη.
ε) Ο καφές έχει _____________
ζάχαρη και είναι _____________ γλυκός.
3. Συμπλήρωσε τις μετοχές των παρακάτω ρημάτων:
Ρήμα
Ενεργητική
μετοχή Παθητική
μετοχή
διορθώνω
________________
______________
μετρώ
________________
______________
υποχρεώνω
________________
______________
γράφω
________________
______________
κόβω
________________
______________
αλλάζω
________________
______________
4.
Συμπληρώνω το κείμενο με τις αόριστες αντωνυμίες:
(κάτι, καθένας, κανένας, κάποιος, μερικοί, κάποιοι).
______________
παπαγάλος δεν είναι σαν τον δικό μου. _____________ άλλος δε μιλάει τόσο
καθαρά. Και _____________ δεν έχει τόσο φανταχτερά χρώματα. _____________
περαστικοί ζήτησαν να τον αγοράσουν. _____________ μάλιστα τον πλήρωναν με
μαύρο χαβιάρι. ____________, που ______________ ήξερε από παπαγάλους, μού
πρόσφερε ένα αρκετά μεγάλο ποσό. Στον ______________ ο παπαγάλος μού έδινε την
ίδια απάντηση: Εγώ δεν πουλιέμαι!
5.
Συμπληρώνω τις παροιμίες με τις προσωπικές
αντωνυμίες: (εγώ, εσένα, εσύ, σου).
_________ το λέω του σκύλου μου κι ο σκύλος της ουράς του. Σε _________
το λέω πεθερά, για να τ΄ ακούσει η νύφη. Έλα παππού να ______ δείξω τ΄
αμπελοχώραφά σου. Ο κόσμος το ΄χει τούμπανο κι __________ κρυφό καμάρι.Εξάσκηση στη Γλώσσα (2)
ΟΝΟΜΑ: ____________________________________
1) Ξαναγράφω τις προτάσεις, βάζοντας στη θέση του οριστικού άρθρου, το αόριστο άρθρο.
Ο μαθητής διαβάζει. _____________________________________
Το αυτοκίνητο τρέχει. _____________________________________
Η λάμπα έσβησε. ________________________________________
2) Βάζω ο ή ω και τονίζω:
προστατευ__μενος, υμν__ντας, λυτρ__μενος, παγ__μενος, ειπ__μενος, ερχ__μενος, διαδιδ__ντας.
3) Συμπλήρωσε όπως στο παράδειγμα:
Αρσενικό Θηλυκό Ουδέτερο
ο δήμαρχος η δημαρχία το δημαρχείο
ο πρόεδρος ______________ _______________
ο υπουργός ______________ _______________
ο υφαντουργός ______________ _______________
ο χαλυβουργός ______________ _______________
4) Συμπληρώνω τα κενά και τονίζω:
Δεν έχει γιατρ__ά.
Καλή σοδ__ά!
Η ευφορ__α της γης.
Η Οικονομική Εφορ__α εισπράττει φόρους από εταιρ__ες.
Η Σχολική Εφορ__α φροντίζει για την καλή λειτουργία του Σχολείου.
Η απληστ__α, η αλαζον__α και η ζ__λεια είναι ελαττώματα.
Σ΄ όλη τη διάρκεια της προεδρ__ας του έδειξε συμπάθ__α για όσους μάστιζε η φτώχ__α, η αρρώστ__α, η ορφάν__α και η δυστυχ__α.
5) Συμπληρώνω τα κενά και τονίζω:
ο επαρχι__της ο ελαι__νας ο Αλιακμ__νας
ο τοξ__της ο καυσ__νας ο καν__νας
ο δεσπ__της ο αχυρ__νας ο κηδεμ__νας
ο προδ__της ο στρατ__νας ο πνευμ__νας
ο πατρι__της ο Στρυμ__νας ο Μαραθ__νας
ο Μακεδ__νας ο Σολ__νας ο Ιαπ__νας
ο ιδρ__της ο μην__της ο δεσμ__της
6) Συμπληρώνω τα κενά και τονίζω:
εργασ__α ακτοπλο__α απν__α
υπηρεσ__α οδοιπορ__α γειτον__α
αεροπορ__α ωφελ__α ηγεμον__α
βοηθ__α ενεργ__α προεδρ__α
πορ__α δυσπν__α αμελ__α
συμπαθ__α διαρκ__α ενεργ__α
1. Σχηματίζω τις μετοχές των
ρημάτων:
δένομαι - ________________
μαγεύομαι - _______________
στήνομαι - _______________ μουσκεύομαι
- _____________
λύνομαι - ________________ απλώνομαι
- _______________
αγαπιέμαι - _______________ γελιέμαι
- _________________
2. Συμπληρώνω τις ή της:
Είναι ένα ενθύμιο ____ σχολικής
ζωής.
Όλα τα παιδιά έκαναν το εμβόλιο
_____ ιλαράς.
Πιάνουν δουλειά _____ πρωινές ώρες.
Τα ψάρια αυτά τα έφεραν από _____
ζεστές χώρες _____ Αφρικής, _____ Αμερικής και _____ Ασίας.
Το Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε
ότι θα κρατήσει _____ τιμές των κρεάτων σταθερές για _____ γιορτές των Χριστουγέννων
και _____ Πρωτοχρονιάς.
3. Συμπληρώνω τον ή των:
Φώναξε ____ αντιπρόσωπο _____
εργαζομένων να μιλήσουμε.
_____ διόρισαν φύλακα _____
αρχαιολογικών μνημείων.
Ζήτησε _____ υπεύθυνο _____
περιοδικών.
Τα χελιδόνια θα ξανάρθουν _____
επόμενο χρόνο.
Ο έλεγχος _____ διαβατηρίων έγινε
με εντολή του διευθυντή.
Έχω την έγκριση _____ γονέων σας.
4. Συμπληρώνω ψηλός ή ψιλός:
Αλάτι __________, αλάτι χονδρό,
έχασα τη μάνα μου και πάω να τη βρω.
Αυτό το βελόνι θέλει ____________
κλωστή.
Στην αυλή μας έχουμε ένα
______________ έλατο.
Τα γράμματά σου είναι τόσο
___________ που δε φαίνονται.
5. Συμπληρώνω τα κενά και τονίζω,
όπου χρειάζεται:
το
ενοίκ__ο
το
καρ__δι
το γέλ__ο
το κυδ__νι
το στρ__δι
το σχόλ__ο
το
κριτ__ριο
το μαντ__λι
το σωμάτ__ο
το
οξ__
το
καντ__λι
το σωματ__ο
το
βράδ__
το
άθρ__σμα
το σφάγ__ο
το
φυλάκ__ο
το
ξ__δι
το σφαγ__ο
το
φορ__ο
το
ταξ__δι
το κτ__ριο
το φορτ__ο το
δίχτ__
το διδακτ__ριο
το
Μετσόβ__ο το
Παγκρήτ__ο
το μαύρ__σμα
Εξάσκηση στη Γλώσσα (4)
1. Βάζω σε αλφαβητική σειρά τις παρακάτω λέξεις: (διαβάτης, όρθιος, οδοντογιατρός, μητέρα, μοναδικός, γδέρνω, ποτάμι, ποιητής, καράβι).
__________________________________________________________________________________________________________________________
2. Να συλλαβίσεις τις λέξεις:
οδοντογιατρός - _______________________________
επισκέπτονται - _______________________________
φτιαγμένα - __________________________________
χοντρός - ____________________________________
κουτσός - ____________________________________
αυγό - _______________________________________
ιατρείο - _____________________________________
3. Φτιάχνω σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό την πρόθεση αντι- (μπροστά από το ο, ε, η, ω, α, ι, υ μερικές φορές γίνεται ανθ-).
γράφω - _____________________________
δίκη - _______________________________
ποινή - ______________________________
μιλώ - _______________________________
λαϊκός - _____________________________
υγιεινός - ____________________________
υπασπιστής - _________________________
επίθεση - ____________________________
4. Γράφω σύνθετες λέξεις με το στερητικό α-.
Δεν έχει δύναμη. - ___________________________
Δεν είναι κακός. - ___________________________
Δε γράφτηκε. - ______________________________
Δεν υπολογίζεται. - __________________________
Δεν ξέρει γράμματα. - ________________________
5. Γράφω τα ουσιαστικά στις παρακάτω πτώσεις:
Γενική ενικού Γενική πληθυντικού Αιτιατική πληθυντικού
ο δάσκαλος ______________ _______________ ___________________
ο έμπορος ______________ _______________ ___________________
ο γάιδαρος ______________ _______________ ___________________
ο αντίλαλος ______________ _______________ ___________________
ο ανθόκηπος ______________ _______________ ___________________
ο υπάλληλος ______________ _______________ ___________________
Εξάσκηση στη Γλώσσα (5)
1. Μεταφέρω τις φράσεις στον πληθυντικό:
Ο καπετάνιος του πλοίου - _____________________________________
Ο πρόεδρος της κοινότητας - ___________________________________
Το καφενείο του χωριού - ______________________________________
Ο ανθόκηπος της αυλής - ______________________________________
2. Βάζω ενωτικό εκεί που πρέπει:
Το λεωφορείο εκτελεί το δρομολόγιο Αθήνας Τρικάλων.
Ονομάζεται Μαρία Καραπάνου Μουτάφη.
Είναι Μαιευτήρας Γυναικολόγος και δέχεται 7 8 μ.μ.
Γεννήθηκε Δευτέρα 20 2 1989.
Ο Γιάννης ασχολείται με εισαγωγές εξαγωγές.
Η σιδηροδρομική γραμμή Βόλου Καλαμπάκας επισκευάζεται.
Κράτη μέλη της Ε.Ε.
3. Σημειώνω Ε για την έκθλιψη, Α για την αφαίρεση και γράφω δίπλα ολόκληρες τις λέξεις:
(____) τ΄άλογο ____________________
(____) το 'φερε ____________________
(____) θ΄αργήσω ____________________
(____) μου 'κανε ____________________
4. Κάνω έκθλιψη, αφαίρεση ή αποκοπή όπου μπορούν να γίνουν, ξαναγράφοντας τις προτάσεις:
Το άφησε πριν να αρχίσει. - ____________________________________
Στις φωλιές ήταν κι από ένα πουλί. - _______________________________
Μη με αφήσετε μόνη μου. - ____________________________________
Τραγουδούν τα αηδόνια. - _____________________________________
Από εδώ κι από εκεί. - ________________________________________
5. Διορθώνω τις λέξεις και τις ξαναγράφω με κεφαλαίο το πρώτο γράμμα όταν πρέπει:
(ηλίας, παπαδόπουλος, συγγραφέας, κυριακή, γενάρης, αιολική γη, τραπεζικός, θησείο, οδύσσεια).
________________________________________________________
________________________________________________________
6. Τις παραπάνω λέξεις τις βάζω σε αλφαβητική σειρά:
_________________ __________________ ___________________
_________________ __________________ ___________________
_________________ __________________ ___________________
Εξάσκηση στη Γλώσσα Δ΄ ΤΑΞΗ (6)
ΟΝΟΜΑ: ______________________________
1. Συμπληρώνω τα κενά με αόριστες αντωνυμίες:
- __________ γυναίκα να μην έρθει με παντελόνι στην εκκλησία.
- __________ θέλω να σου πω, γι΄ αυτό να μην έρθουν κι άλλοι μαζί σου.
- Πέρασε ___________ καιρός από τότε που δε θυμάμαι πια ________ άλλο να συμπληρώσω για το ατύχημα.
2. Γράφω τα ουσιαστικά στη γενική ενικού, γενική πληθυντικού και αιτιατική πληθυντικού.
Γεν. ενικού Γεν. πληθ. Αιτ. πληθ.
ο άνθρωπος ___________________ ___________________ ____________________
ο πόλεμος ___________________ ___________________ ____________________
ο άγγελος ___________________ ___________________ ____________________
ο ανθόκηπος ___________________ ___________________ ____________________
ο καλόγερος ___________________ ___________________ ____________________
3. Διαγράφω το τελικό (ν), όπου δε χρειάζεται:
τον δήμαρχο τον Θεόδωρο τον σαλίγκαρο
την υπάλληλο την ζέστη την τσέπη
την μητέρα τον τζίτζικα την φασολάδα
4. Συμπλήρωσε τα κενά και τόνισε χρησιμοποιώντας τα εξής: αι, ε, ι, ει, η, οι.
περικεφαλ__α παντρ__α βαρυτ__τα
ν__α ηγεμον__α ξενιτ__α
λυκ__να τυρανν__α διχον__α
ελ__α ερμην__α ομον__α
γειτον__α θητ__α ενν__α
βραδ__α δασ__α αγν__α
συγγεν__α αδ__α Σαμιωτ__σσα
5. Βρες τα παράγωγα ουσιαστικά που προέρχονται από τα παρακάτω ρήματα:
νηστεύω - __________________ προφητεύω - __________________
ληστεύω - __________________ συνοδεύω - __________________
θεραπεύω - __________________ κηδεύω - __________________
λατρεύω - __________________ μεσιτεύω - __________________
κολακεύω - __________________ πορεύομαι - __________________
Ασκήσεις Γλώσσας Δ΄ ΤΑΞΗ (7)
1) Συμπλήρωσε με ό,τι λείπει και τόνισε όπου χρειάζεται:
η τάξ__, οι τάξ__ς, η πρόσθεσ__, οι προσθέσ__ς, η αφ__ρ__σ__, η δι__ρ__σ__,
η άσκ__σ__, η ερ__τ__σ__, η τ__λ__όρασ__, την πόλ__, τις πόλ__ς, τις κωμοπόλ__ς, της δύναμ__ς, τις δυνάμ__ς.
2) Συμπλήρωσε και τόνισε:
η απορ__α η πολιτ__α η ησυχ__α
η πορ__α η φιλ__α η αφθον__α
η λατρ__α η γοητ__α η μαγ__α
η φαντασ__α η ειρων__α η ησυχ__α
3) Τεχνητός = όχι φυσικά κατασκευασμένος / τεχνικός-ή-ό = τεχνίτης, κατέχει τέχνη
Η __________ βροχή, το __________νεφρό, ο __________ θόρυβος.
Η ____________ υπηρεσία της Νομαρχίας, ο _____________ υπάλληλος του ΟΤΕ, το ____________ λύκειο, οι _______________ της ΔΕΗ. Η __________
λίμνη, το ____________ φράγμα. Στο ΚΤΕΟ γίνεται ____________ έλεγχος των αυτοκινήτων.
Φυσικός-ή-ό = σχετικός με τη φύση / φυτικός-ή-ό = σχετικός με τα φυτά
Οι ακρίδες απειλούν το _____________ βασίλειο. Η βροχή είναι _____________
φαινόμενο. Πολλοί προτιμούν τη ____________ ζωή. ___________ χυμός. Τα σπορέλαια είναι _____________ προΐόντα.
Ο στύλος = κολόνα / η στήλη = μακριά, όρθια πλάκα, συνήθως μαρμάρινη, με κάποια επιγραφή.
Υπάρχει ένα ωραίο κολυμβητήριο κοντά στις __________ του Ολυμπίου Διός.
Στο ηρώον της πόλης υπάρχει ___________ όπου είναι γραμμένα τα ονόματα εκείνων που σκοτώθηκαν. Οι _________ του Παρθενώνα είναι δωρικού ρυθμού.
Η ΔΕΗ αντικατέστησε τους _____________ με τους οποίους κάνει διανομή του ρεύματος.
4) Τα ουδέτερα ουσιαστικά σε –μα γράφονται με ένα μ (μι). Εξαιρούνται και γράφονται με δύο μμ, όσα παράγονται από ρήματα που έχουν χαρακτήρα (π,β,φ,πτ).
γράφω ____________ βλέπω _____________ καλύπτω ______________
κόβω _____________ βάφω ______________ σκάβω ________________
αλείφω ____________ λείπω ______________ στρέφω _______________
Εκπαιδευτικός: Ιωαννίδης Νικόλαος
Περισσότερο πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για το Δημοτικό εδώ.